شهركرد-ايرنا-مديركل هواشناسي چهارمحال و بختياري از وزش باد به نسبت شديد در استان خبر داد و گفت:به دليل وزش باد هواي استان تحت تاثير پديده گرد و غبار قرار گرفته است.

مهرداد قطره ساماني روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:ميزان ذرات معلق 10 ميكرون براساس شاخص كيفيت هوا هم اكنون 210ميكروگرم در مترمكعب و ذرات معلق 2.5 ميكرون نيز در هواي استان 153ميكروگرم است.
وي گفت: پديده گرد و غبار تا روز يكشنبه از استان خارج مي شود و از اوايل روز پنجشنبه نيز چشمه جديدي گرد و غبار استان را فرا مي گيرد.
قطره ساماني افزود: هم اكنون سرعت وزش باد دراستان به 52كيلومتر در ساعت رسيده است و پيش بيني مي شود بعد ازظهر تا 60 كيلومتر در ساعت نيز افزايش پيدا كند.
وي گفت: براساس نقشه هاي هواشناسي وضعيت استان تا 24ساعت آينده صاف همراه با غبارمحلي گاهي وزش باد شديد و گرد و خاك است.
به گفته وي ،از اول فرودين ماه تا كنون 14روز وضعيت آب و هوايي استان به مرز هشدار و خطرناك رسيده است.
به گزارش ايرنا، براساس نقشه هاي پيش يابي هواشناسي بيانگر عبور امواج ضعيف طي سه روز آينده از فراز منطقه ميباشد. در اين مدت آسماني صاف تا كمي ابري گاهي وزش باد نسبتا شديد ، اوايل روز همراه با پديده گرد و غبار و كاهش كيفيت هوا پيش بيني مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال وبختياري نيز گفت: بروز پديده گرد و غبار ،دلايل مختلفي از جمله وزش باد و خشكسالي بستگي دارد و ريزگردهاي موجود در استان منشا خارجي دارد.
شهرام احمدي، با اعلام هشدار به خانواده ها گفت:دراين شرايط افراد مسن،كودكان و بيماران قلبي، عروقي و ريوي به جزء موارد ضروري از منزل خارج نشوند و همچنين حركات ورزشي وپياده روي در استان انجام ندهند.
احمدي گفت: سال گذشته 41روز به علت پديده گرد و غبار ناسالم و در مرز هشدار بوده است.
به گزارش ايرنا، پيش از اين به دليل ارتفاع زياد چهارمحال و بختياري و وجود جنگلهاي زاگرس مياني و رودخانه هاي متعدد ريزگردها كمتر استان مي رسيد، اما خشكسالي هاي اخير ميزان روزهاي آلوده به ذرات معلق و ريزگرد را افزايش داده است.
7360/2097