به گزارش ایرنا، استان آذربایجان غربی با وسعت حدود 43 هزار كیلومتر مربعی استانی پهناور و مرزی به شمار می رود كه با توجه به وضعیت جغرافیایی از جمله هم مرز بودن با سه كشور از جمله كشورهای اروپایی، ظرفیت حمل و نقلی بسیاری دارد كه البته تاكنون از این ظرفیت در راستای توسعه این استان در حوزه جاده ای، ریلی و حتی هوایی به خوبی استفاده نشده است.
از جمله كاستی های حوزه حمل و نقل آذربایجان غربی می توان به نبود آزادراه، كمبود شدید بزرگراه به ویژه در مناطق مهم مرزی و مرزهای رسمی، استفاده نكردن از ظرفیت حمل و نقل ریلی به خصوص در مركز استان و مرزهای رسمی نظیر بازرگان، سرو و تمرچین و نبود فرودگاه فعال با تمام ظرفیت اشاره كرد.
آذربایجان غربی در حال حاضر سه فرودگاه در حال بهره برداری و در حال ساخت دارد كه در شهرستان های ارومیه، خوی و ماكو قرار دارد ولی به جز فرودگاه در حال ساخت ماكو كه ظرفیت و توان آن پس از اتمام مشخص می شود، دو فرودگاه ارومیه و خوی كه نام بین المللی نیز دارد، با تمام ظرفیت فعال نیست.
طبق برنامه های زمان بندی شده فرودگاه ارومیه برای فصل تابستان كه باید بیشترین پروازها را داشته باشد، در طول هفته 38 پرواز انجام می شود و به طور متوسط روزانه بین پنج تا شش پرواز از این فرودگاه انجام می شود كه با توجه به فعالیت 24 ساعته فرودگاهی، در هر چهار ساعت یك پرواز انجام می شود كه رقمی ناچیز است.
فرودگاه خوی نیز تنها دو پرواز در هفته دارد كه به مقصد تهران انحام می شود و این رقم نیز نمی تواند مطلوب باشد.
این در حالی است كه سالانه میلیون ها سفر از طرق مختلف به آذربایجان غربی انجام می شود كه نمی توان سهمی بیشتر از 10 درصد را برای حمل و نقل هوایی برای استفاده گردشگران استان متصور بود.
سالانه میلیون های سفر برون استانی و با مقصدهای مختلف از ارومیه و 16 شهرستان دیگر استان صورت می گیرد كه حمل و نقل هوایی از این ظرفیت نتوانسته است به خوبی بهره برداری كند.
با افزایش سفرها از طریق فرودگاه های آذربایجان غربی می توان زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را در همین بخش فراهم كرد كه در اوضاع بیكاری موجود می تواند بسیار كارساز باشد.
پروژه احداث فرودگاه ماكو با توجه به هم مرز بودن این شهرستان با تركیه و همچنین وجود مرز پرتردد و مهم بازرگان از حدود 20 سال گذشته آغاز شده بود كه در سال های گذشته نتیجه بخش نبود ولی به اهتمام دولت تدبیر و امید دوباره فعالیت احداث این فرودگاه آغاز شد و سال گذشته پرواز آزمایشی این فرودگاه نیز انجام شد و قرار است در سال جاری به بهره برداری برسد كه در این صورت می توان افق روشنی را در تامین زیرساخت حمل و نقل هوایی در شمال آذربایجان غربی و در قلب منظقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو شاهد بود.
*** كمبود ناوگان تامین نیازهای پروازی استان مهمترین چالش فرودگاه های آذربایجان غربی
كمال پرهیزكار مدیركل فرودگاه های آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه ارومیه به عنوان یك فرودگاه بین المللی ظرفیت قابل توجهی در انجام پروازهای داخلی و خارجی دارد كه این ظرفیت، برای توسعه پروازها خالی است.
وی اضافه كرد: سال گذشته افزون بر 150 پرواز خارجی از فرودگاه ارومیه انجام شده كه می توانیم این تعداد را افزایش دهیم.
وی در خصوص وضعیت فعلی فرودگاه خوی نیز اظهار كرد: در حال حاضر دو پرواز در هفته از این فرودگاه به مقصد تهران انجام می شود كه امیدواریم این تعداد نیز افزایش یابد.
مدیركل فرودگاه های آذربایجان غربی ادامه داد: فرودگاه ارومیه به عنوان فرودگاهی بین المللی قادر به پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیكر بوده و در رده 15 كشوری قرار دارد.
پرهیزكار از برنامه ریزی مستمر برای توسعه عمرانی فرودگاه های ارومیه و خوی خبر داد و گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و علاوه بر نظارت مستمر بر بهبود وضعیت باندهای پروازی، پاویون فرودگاه و همچنین سالن های انتظار و مسافران، برنامه ریزی هایی نیز در راستای ارتقای سطح ایمنی و بهبود جلوه های بصری فرودگاه صورت گرفته است.
وی افزود: اتمام كار ساخت ساختمان ایمنی و آتش نشانی فرودگاه ارومیه، توسعه و تجهیز ترمینال خارجی این فرودگاه، اقدام برای بهسازی ترمینال داخلی با 35 درصد پیشرفت فیزیكی، ایمن سازی دیوارهای حفاظتی، نصب چهار برج روشنایی در محوطه و پاركینگ خودروها و سه دكل روشنایی در محوطه فرودگاه از جمله فعالیت های عمرانی به شمار می رود.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای فرودگاه خوی نیز اظهار كرد: درزگیری سطوح پروازی این فرودگاه، توسعه ساختمان پلیس و نصب دوربین های مداربسته از جمله اقدامات عمرانی در این فرودگاه است.
*****
فرودگاه ماكو تا شهریور امسال به طور رسمی افتتاح می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماكو نیز در خصوص وضعیت ساخت فرودگاه ماكو كه توسط این سازمان اجرا می شود، گفت: فرودگاه ماكو، شهریورماه سال جاری به بهره برداری كامل می رسد.
حسین فروزان افزود: باید بر اساس زمان بندی ارائه شده تمامی امور مربوط به فرودگاه با سرعت و دقت پیگیری شود تا در شهریور ماه سال جاری شاهد بهره برداری كامل از آن باشیم.
وی با بیان اینكه تمام مناقصه های فرودگاه به صورت رسمی و قانونی انجام شده است، اظهار كرد: نزدیك به 500 میلیارد ریال برای فرودگاه هزینه شده و بیش از 90 درصد تجهیزات فرودگاه خریداری شده است.
وی از آغاز عملیات نصب فاز اول آنتن دستگاه كمك ناوبری DVOR/DME در فرودگاه منطقه آزاد ماكو خبرداد و اضافه كرد: فاز دوم عملیات نصب نیز كه شامل تجهیزات اصلی دستگاه DVOR/DME است، به محض ورود به منطقه شروع می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ماكو ادامه داد: با نصب، تجهیز و راه اندازی دستگاههای ناوبری فرودگاه منطقه آزاد ماكو زمینه انجام پروازهای داخلی این فرودگاه به زودی مهیا می شود.
فروزان پیش از این نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود: فرودگاه ماكو جزء 99 فرودگاه مصوب كشور است و باید بسیار پیشتر به بهره برداری می رسید ولی كم توجهی به شهرهای شمال غرب ایران در سال های گذشته مانع از این كار شده بود و مردم نیز مطالبه ای در این خصوص نداشتند.
با توجه به گفته مسئولان و همچنین واقعیت های موجود بخش فرودگاهی آذربایجان غربی، توسعه حمل و نقل هوایی نیازمند نگاه ویژه اعتباری و اعتقادی مسئولان است كه این امر در سال های طولانی گذشته بسیار كمرنگ بوده و زمینه تبدیل حمل و نقل هوایی استان به بخشی منفعل را ایجاد كرده است.
گزارش از: صابر چهرقانی
2093/1905
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
ارومیه- ایرنا- وجود ظرفیت های فرودگاهی از جمله ملزومات اساسی توسعه هر منطقه به شمار می رود كه این ظرفیت در آذربایجان غربی نیز ایجاد شده ولی از همه آن ظرفیت ها در راستای توسعه دیگر بخش ها بهره برداری صورت نمی گیرد.