رشد ۸۰ درصدی خدمات فرودگاهی در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی یکی از محل‌های توسعه‌ای بوده که به همت دولت تدبیر و امید پروازهای برنامه ریزی شده در آنها از ۲ هزار و ۷۳۸ مورد، رشد ۸۰ درصدی داشته و به چهار هزار و ۹۳۵ رسیده است.

به گزارش ایرنا، فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع محسوب شده و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

فرودگاه‌ها عامل رشد اقتصادی نیز بوده و به عنوان ریلی برای قطار توسعه پایدار محسوب می‌شود زیرا حمل و نقل از مولفه‌ها و زیرساخت‌های اساسی توسعه به شمار می رود و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی می‌تواند به رونق اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه گردشگری کمک شایانی داشته باشد.

طرح‌های توسعه فرودگاهی از جمله پروژه‌های فاخری است که می تواند علاوه بر توسعه اشتغال و پیشرفت منطقه، افزایش گردشگری را نیز موجب شود.

این مهم در دولت‌ تدبیر و امید شتاب خوبی گرفته و با افتتاح طرح‌های مختلف، ظرفیت سالانه مسافران فرودگاه‌ها در کل کشور به ویژه آذربایجان غربی افزایش یافته است.

توسعه فیزیکی، نوسازی و بهسازی، خرید و نصب تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته، تجهیز ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای است که در فرودگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر در پیش گرفته‌ شده است.

افزایش ۳۳ درصدی تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تعداد پروازهای فرودگاه‌های این استان افزایش ۳۳ درصدی داشته است، گفت: تعداد پروازهای این فرودگاه در ابتدای دولت دولت تدبیر و امید ۲ هزار و ۶۲۰ مورد بود که این رقم به سه هزار و ۹۱۲ مورد رسیده است.

محمدعلی نائل قراملکی با اشاره به اینکه در بخش تعداد مسافران ۱۷ درصد رشد داشته‌ایم، ادامه داد: در بخش تعداد مسافران نیز از ۲۷۶ هزار و ۲۸۳ تعداد به ۳۳۶ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: در بخش مقدار بارهای فرودگاه ارومیه نیز در ابتدای دولت ۲۷۷ تن بار جابجا شده که این میزان به ۲ هزار و  ۳۵۸ تن  رسیده است که رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش ۵۴ درصدی پروازهای فرودگاه خوی

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی با اشاره به آمار فرودگاه شهرستان خوی نیز گفت: تعداد پروازهای فرودگاه خوی در ابتدای دولت ۱۱۸ مورد بود که این رقم به ۲۵۸ مورد رسیده است که رشد ۵۴ درصدی دارد.

قراملکی گفت: در بخش تعداد مسافران نیز از پنج هزار و ۳۲۲ تعداد به ۱۱ هزار و ۵۵۹ تعداد رسیده است که رشد ۵۴ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در بخش مقدار بارهای فرودگاه خوی نیز در ابتدای دولت ۳۶ تن بار جابجا شده که این میزان به ۱۰۶ تن رسیده است که ۶۶ درصد افزایش را در این بخش شاهد هستیم.

شهرستان ۳۸۵ هزار نفری خوی در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

توسعه ناوبری فرودگاه ارومیه به همت دولت تدبیر و امید

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: در راستای رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید در زمینه توسعه زیر ساخت‌های فرودگاهی اقدامات مفیدی برای ارتقای سطح خدمت رسانی به مسافران در فرودگاه ارومیه در سه بخش توسعه زیر ساخت‌های فرودگاهی - تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی، ناوبری و کمک ناوبری انجام شده است.

قراملکی با اشاره به ارتقای سرویس‌های هوانوردی در فرودگاه ارومیه افزود: یکی از مهمترین طرح‌هایی که در حال انجام است پروژه نصب و راه‌اندازی سامانه کمک ناوبری DVOR/DME فرودگاه ارومیه بوده که تلاش برای نصب این سامانه از مدت‌ها پیش آغاز  و امیدواریم در نیمه دوم سال جاری با هزینه ۵۱۵ میلیون تومانی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: نصب این سامانه ضمن افزایش اطمینان خلبان برای فرود در باند فرودگاه در شرایط جوی نامساعد، موجب افزایش ضریب ایمنی پروازها نیز می‌شود.

وی بیان کرد: در راستای افزایش امنیت، ایمنی پروازها و تاثیرگذاری در کنترل هواپیما اقداماتی از قبیل نصب و راه‌اندازی سیستم فرستنده و گیرنده R&S۴۲۰۰ با ۶۰ میلیارد تومان هزینه، سیستم فرستنده ۲۰۰R&S خوی ، نصب و راه‌اندازی پنج دستگاه سیستم بازرسی بار همراه مسافر با پنج میلیارد  تومان اعتبار، نصب  و راه‌اندازی سیستم بازرسی بدنی  مسافر با ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار و تجهیز سایت llz و پست روشنایی به شبکه فیبر نوری با ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: در بخش تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی به  منظور افزایش ایمنی پروازها  و ارتقای کیفیت پدافند غیرعامل اقدامات مهمی انجام شده که از جمله آن طرح تعویض کامل سیستم روشنایی باند فرودگاه ارومیه به منظور بالا برد کیفیت زیر ساخت‌ها و همچنین تامین تجهیزات بروز جهت ایمنی بیشتر پرواز بوده است.

وی ادامه داد: اقدامات دیگر شامل احداث پست برق فرودگاه به مساحت ۱۰۰ مترمربع – نیرورسانی به پست برق با کابل فشار متوسط به طول ٢ هزار و ۲۰۰ متر – کابل کشی با کابل فشار متوسط به طول ۶۵ هزارمتر – نصب چراغ‌های RUNWAY به تعداد ۱۴۲ عدد – تجهیز کامل پست به ۱۲ دستگاه CCR و ٢ دستگاه ترانسفورماتور بوده که با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

قراملکی با اشاره به اینکه در کنار امنیت، ایمنی هم رکن مهمی در صنعت هوانوردی دارد، افزود: برای اولین بار در بین فرودگاه‌های کشور سیستمS.F.L.S  با هزینه ۳۵۰ میلیون تومانی به منظور بهبود دید خلبانان در فرودگاه ارومیه راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: احداث کانال انرژی با  ۶ میلیارد ریال اعتبار، تجهیز برق اضطراری خوی و خریداری ۲ دستگاه موتور ژنراتور با هزینه پنج میلیارد ریال، نصب ۱۲ دستگاه دکل روشنایی اپرون و محوطه فرودگاه هشت میلیارد ریال، خریداری چیلر ۱۲۰ تن موتورخانه مرکزی ترمینال با هزینه دو میرلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، احداث پست برق و خریداری تجهیزات با هزینه  ۶ میلیارد ریال، تجهیز موتورخانه های فرودگاهی به (خریداری ۸دستگاه دیگ آب گرم )پنج میلیارد ریال، تجهیز ترمینال (خریداری چرخ دستی – صندلی ترمینالی – تسمه نقاله ) با هزینه ۶ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی است.

هزینه ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه فرودگاهی آذربایجان‌غربی 

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی در بخش توسعه زیر ساخت‌ها و توسعه اماکن، تکریم ارباب رجوع – عملیات عمرانی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

قراملکی گفت: فضای ترمینال خارجی فرودگاه ارومیه از دهه ۷۰ هیچ توسعه‌ای نداشت و مربوط به پرواز توپولوف‌های ۱۵۰ نفری بود با طرح توسعه در سه بخش سالن ترانزیت – سالن ورودی – تعویض و تجهیز سیستم‌های گیت بازرسی یک‌هزار و ۵٠٠ متر در سال۱۳۹۳ با هزینه بالغ بر یک میلیارد تومان به فضا اضافه شده که رضایت مردم و پروازها را در پی داشته است.

وی تاکید کرد: با افزایش فضای ترمینال پروازهای داخلی از یک‌هزار و ٧٠٠ مترمربع به چهار هزار و ٨٠٠ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال موجب افزایش ظرفیت ترمینال‌های فرودگاه ارومیه در پذیرش پرواز شده است.

وی بیان کرد: احداث ساختمان ایمنی زمینی به مساحت یک‌هزار و ٨٠٠ مترمربع  و محوطه سازی و جاده دسترسی به مساحت ١۶ هزار مترمربع با ۴۵ میلیارد ریال هزینه، احداث مسجد فرودگاه به مساحت ۴۰۰ متر مربع با هزینه هشت میلیارد ریال، آسفات و  محوطه سازی فرودگاه با ۸۶میلیار ریال از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.

راه‌اندازی فرودگاه ماکو به همت دولت تدبیر و امید

مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه این منطقه به همت دولت تدبیر و امید و از سال ۱۳۹۶ پروازهای خود را آغاز کرده است.

حسن قره‌داغی بیان کرد: ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۳ شروع شده بود که تا سال ۱۳۷۶ تنها ۶۰ درصد از باند فرودگاه ساخته شده بود.

وی ادامه داد: به همت دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی این فرودگاه از سال ۱۳۹۳ آغاز و در نهایت نخستین پرواز در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ وارد این فرودگاه شد.

وی بیان کرد: کل تردد مسافر انجام گرفته در فرودگاه ماکو تا آخر شهریور ۱۳۹۹ برابر با ۵۸ هزار و ۴۲۴ نفر و کل پرواز انجام شده در این فرودگاه  ۷۶۵ پرواز است.

انجام ۶ سورتی در هفته از تهران به منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این خصوص گفت: با آغاز پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پروازهای تهران به منطقه آزاد ماکو و برعکس به بیش از ۶ سورتی در هفته افزایش یافت.

محمدرضا عبدالرحیمی با بیان اینکه تسهیل تردد گردشگران، فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران، متخصصان و شهروندان این منطقه از طریق حمل و نقل هوایی، علاوه بر آثار مستقیم حمل و نقل سریع و ایمن، آثار قابل توجه دیگری نیز دارد، اظهار داشت: از اول تیرماه نیز روزهای شنبه تا پنج‌شنبه به صورت روزانه شرکت هواپیمایی هما از تهران به فرودگاه ماکو پرواز دارد.

فرودگاه ماکو ظرفیت جابجایی سالانه ۱۶۰ هزار نفر را دارد

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد ماکو هم در مورد مشخصات این فرودگاه گفت: فرودگاه ماکو در حاشیه رود پر آب ارس، همسایگی کشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ترکیه و جوار جاده ترانزیتی تبریز ـ ماکو قرار گرفته است.

فرزاد بازیار افزود: طول باند این فروگاه سه هزار و ۲۷۰ متر، عرض باند آن ۴۵ متر و طول جاده گشت زنی ۹ هزار و ۵۰ متر بوده و ابعاد اپرون /Apron/ یا «پارکینگ وسایل پرنده» ۱۵۰ در ۱۳۲.۵ مترمربع است.

وی اضافه کرد: این فرودگاه در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ هکتار احداث شده که شامل سطوح پروازی «ایرساید» یا منطقه هوایی به مساحت ۲۰۵ هکتار، لند ساید یا منطقه زمینی به مساحت ۱۱۵ هکتار و ۳۴۰ هکتار ذخایر شهر فرودگاهی است.

وی ادامه داد: در ابتدا این فرودگاه برای هواپیماهای فوکر ۱۰۰ طراحی شد اما بنابر ضرورت و نیاز و ایجاد تغییرات لازم ایرباس A۳۲۰ نیز قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارد.

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد ماکو بیان کرد: ظرفیت جابجایی سالانه این فرودگاه نیز ۱۶۰ هزار نفر و ظرفیت جابجایی بار آن یک‌هزار و ۸۰۰ تن در سال است.

بازیار افزود: تمامی تجهیزات این فرودگاه در امنیت کامل با هزینه‌ ۲۰۰ میلیارد ریالی از اروپا خریداری شده و دارای استانداردهای بین‌المللی است.

نخستین پرواز رسمی از فرودگاه منطقه آزاد ماکو ۲۳ اسفند سال ۱۳۹۵ با حمل خانواده‌های شهدا به عنوان مسافر با هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به سوی مشهد انجام شد تا فرودگاهی که در کمتر از ۲ سال احداث شد با استفاده از ترمینال موقت مورد بهره برداری قرار گیرد.

شهرستان ماکو با بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

هم اینک سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو در آذربایجان غربی فعال است؛ توسعه فرودگاه ها در این استان زمینه حضور بیشتر گردشگران و سرمایه گذاران را فراهم می کند و به رونق اقتصادی این خطه کم برخودارتر منجر می شود.

ارتباطات و دسترسی آسان نکته کلیدی در مقوله توسعه بوده و از این رو وجود فرودگاه در شمال آذربایجان غربی برای شهرستان های همجوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha