زنجان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: قدمت 311 سكه تاریخی كه هفته گذشته به دست ماموران نیروی انتظامی كشف شد، متعلق به دوره الیمایی است.

مهرداد عسگریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سكه ها كه محموله ارزشمندی برای واكاوی بیشتر عصر الیمایی محسوب می شود، متعلق به دو هزار سال قبل و عصر الیمایی است كه دوره حكومتی همزمانی با عصر سلوكیان به شمار می آید.
الیمایی یكی از حكومت‌های محلی بود كه در روزگار اشكانی در نواحی خوزستان كنونی ظهور كرد.
وی یادآورشد: پایتخت حكومت الیمایی شهر ایذه فعلی در جنوب غربی ایران كنون است.
عسگریان اظهار كرد: به همراه این سكه های تاریخی النگو، سرنیزه و سرپیكان مفرغی نیز كشف شده است كه قدمت آنها به عصر آهن می رسد.
عصر آهن در دانش باستان‌شناسی دوره‌ای است كه در آن بشر به گستردگی از آهن در جایگاه ماده‌ای برای ساخت ابزار و جنگ‌افزار سود برد.
آهن در خاور نزدیك باستان در هزاره 2 (پیش از میلاد) در آناتولی یا قفقاز با ریخته‌گری و فلزكاری آهن آغاز گشت.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: به همراه این محموله یك كوزه منقوش لعاب دار برنجی و مجسمه سفالی لعاب دار آبی سفید بودا نیز كشف شده است كه قدمت آنها همدوره عصر صفوی محسوب می شود.
وی خاطرنشان كرد: چندین اشیای دیگر از جمله یك قاشق، یك جام، یك مجسمه زن ایستاده و نوارهای ماری شكل نیز در این محموله وجود داشت كه همگی بدل بودند.
این اشیای تاریخی هفته گذشته توسط ماموران نیروی انتظامی كشف و به میراث فرهنگی برای بررسی، مطالعه و نگهداری تحویل داده شد.
عسگریان ادامه داد: این سكه های تاریخی پس از مطالعه كلی اولیه، در مخزن موزه های استان زنجان برای مطالعه بر روی جزئیات و انتقال به موزه های مختلف نگهداری می شوند.
دو هفته قبل نیز مجموعه 280 سكه و اشیای تاریخی متعلق به دوره های مختلف هخامنشیان، پیش از اسلام و پس از اسلام نیز در زنجان توسط نیروهای یگان ویژه میراث فرهنگی كشف و ضبط شده بود.
3001/6085