اقدام بانوی یاسوجی در اهدای اشیای تاریخی به میراث فرهنگی ستودنی است

یاسوج -ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:اقدام بانوی یاسوجی در اهدای اشیای تاریخی عصر آهن به میراث فرهنگی ستودنی و گامی ارزشمند در حفظ گنجینه های تاریخی است.

به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی عصر پنجشنبه در آیین تجلیل از بانوی اهداکننده این اشیای تاریخی به میراث فرهنگی افزود: اشیای تاریخی به عنوان شاهدان تمدن کهن هر کشوری سرمایه های فرهنگی هستند که باید در موزه نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه بانوی گرانقدر فریبا فیاض از فعالان صنایع دستی هستند از میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد خواست تا حمایت های لازم برای کارآفرینی او صورت گیرد.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: اقدام بانوی یاسوجی در اهدای اشیای تاریخی به میراث فرهنگی مصداقی از شهروند مسوولیت پذیر در مقابل تمدن کهن ایران زمین است.

مجتبی امیرحسینی افزود: اشیای اهدا شده پس از مرمت و ثبت در فهرست اشیای تاریخی استان برای نگهداری بهتر به موزه شهر یاسوج منتقل می شود.

اقدام بانوی یاسوجی در اهدای اشیای تاریخی به میراث فرهنگی ستودنی است

وی عنوان کرد: براساس قانون نگهداری اشیای تاریخی در خانه جرم است و در صورت شناسایی و کشف با خاطیان برخورد می شود.

وی تاکید کرد: شهروندانی که هنگام حفاری در خانه یا باغ خود اشیای تاریخی کشف کنند یا چنین اشیایی دارند،می‌توانند اقدام به ایجاد موزه خصوصی کنند یا اشیا را به میراث فرهنگی تحویل دهند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد روز سه شنبه اول آبان ماه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفته بود: بانوی ساکن شهریاسوج ۲قطعه شی تاریخی متعلق به عصر آهن را تحویل میراث فرهنگی این شهرستان داد.

کاظم رحمانی اظهار کرد: بانوی فرهنگ دوست یاسوجی اشیای تاریخی شامل یک ظرف سفال خاکستری و یک پیکان آهنی کوچک را تحویل میراث فرهنگی داد.

وی بیان کرد:بررسی کارشناسان نشان می‌دهد این اشیا مربوط به زمان مهاجرت آریایی ها به ایران مشهور به عصر آهن است.

اقدام بانوی یاسوجی در اهدای اشیای تاریخی به میراث فرهنگی ستودنی است

آهن در اعصار سه‌گانه پس از عصر برنز جای می‌گیرد، زمان رخداد این دوره در جاهای گوناگون متفاوت است به گونه سنتی آغاز این زمان را سده دوازدهم پیش از میلاد در خاور نزدیک باستان، هندوستان باستان و یونان باستان می‌دانند.

در دیگر بخش‌های اروپا این دوره دیرتر آغاز گشت. در اروپای مرکزی این دوره از سده هشت پیش از میلاد و در اروپای شمالی در سده ۶ پیش از میلاد آغاز شد.

گداختن آهن و آهنگری در سال۱۲۰۰ پیش از میلاد در آفریقای باختری آغاز گشت عصر آهن در کرانه‌های مدیترانه با فتوحات امپراتوری روم، در هندوستان با بودایی‌گری و جینیسم، در چین با کنفوسیوس‌گرایی و در شمال اروپا با سده‌های میانی آغازین (پایان قرن هشتم میلادی) به پایان رسید.

رحمانی خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۹ اثر تاریخی شهرستان بویراحمد شامل تپه ها، گورستان ها،پل ها،غارها و درختان کهنسال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تاکید کرد: تل خسرو هزاره ششم پیش از میلاد،تپه خرگوشی تل طلایی متعلق به دوره ساسانی ،شهر تاریخی زی زی متعلق به اوایل دوره اسلامی،گورستان دلی شب لیز هزاره اول پیش از میلاد و پل های قدیمی صفویه متعلق به دوران صفویه از جمله یادگارهای تاریخی این شهرستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha