گناباد- ايرنا- فرماندار گناباد گفت: تداوم معضل خشكسالي، تامين آب آشاميدني مناطق شهري و روستايي اين شهرستان را در وضعيت بسيار بحراني قرار داده و با چالشهاي متعددي روبه رو كرده است.

به گزارش ايرنا محمدعلي نبي پور، پنجشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب گناباد افزود: بيشتر روستاهاي اين شهرستان و بخصوص همه روستاهاي بخش كاخك با كمبود جدي در تامين آب روبه رو هستند و اكنون 25 روستاي منطقه با تانكر آبرساني مي شود.
وي گفت: بايد با افزايش تعامل بين دستگاه هاي اجرايي و برنامه ريزي اصولي و مديريت منابع آب، براي برون رفت از اين مشكلات در كوتاه مدت اقدام كرد.
فرماندار گناباد گفت: با توجه به استمرار خشكسالي هاي 20 سال اخير و كاهش شديد منابع آبي بايد با اقداماتي مانند اولويت بندي مصارف آب، برخورد با مشتركان پر مصرف و جداسازي آب مصرفي فضاي سبز و بهداشتي از آب شرب، بحران كم آبي را مهار كرد.
وي تامين آب شرب مصرفي شهروندان را از وظايف دولت برشمرد و تاكيد كرد: براي رفع مشكلات آب شرب روستاهاي كلات بخش كاخك گناباد پروژه اي ظرف 20 روز آينده با همكاري ادارات آب و فاضلاب شهري و روستايي با اعتباري بالغ بر 2 ميليارد ريال آغاز مي شود.
احمد تمامگر مسئول امور آب گناباد و بجستان نيز گفت: براي مديريت بهتر بر مصرف آب، تمامي چاههاي كشاورزي گناباد به شمارشگر هوشمند مجهز شده اند و با شارژ و كاليبره شدن 85 درصد آن، بهره برداري از آن آغاز شده است.
رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي گناباد نيز گفت: 80 درصد فضاي سبز روستايي فاقد انشعاب آب است و عمدتا از آب شرب براي آبياري فضاي سبز و دام ها استفاده مي شود كه اين موضوع مشكلاتي را براي تامين آب شرب روستاييان اين مناطق ايجاد كرده است.
محمدرضا ابراهيمي افزود: در بخش كاخك آب بخش هاي صنعتي به دليل كمبود منابع آب، قطع شده و با هماهنگي مراجع قضايي آب مشتركان پرمصرف منطقه نيز قطع مي شود.
خشكسالي و كمبود نزولات جوي در سالهاي گذشته 231 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي گناباد را در وضعيت بحراني و فرسايش شديد بادي قرار داده و سالانه بطور متوسط پنج درصد به عرصه هاي بياباني اين شهرستان گناباد افزوده مي شود.
خشكسالي از ابتداي سال زراعي جاري تاكنون 123 ميليارد ريال به بخشهاي باغي، زراعي و دامي گناباد خسارت وارد كرده است.
همچنين ميزان بارندگي در گناباد 50 درصد كاهش يافته و همين امر بر شدت ريزگردها در اين شهرستان افزوده است.
حدود 23 هزار مشترك در گناباد و شهرهاي بيدخت و كاخك اين شهرستان زير پوشش خدمات اداره آب و فاضلاب شهري قرار دارند كه آب مصرفي آنان از طريق خط انتقال 110 تا 150 كيلومتري تامين و به وسيله 220 كيلومتر خطوط توزيع در اختيار مشتركان قرار مي گيرد.
34 هزار نفر نيز در قالب 11 هزار خانوار در 73 روستاي شهرستان گناباد در مجموع در قالب 18 هزار و 500 مشترك شامل مسكوني، صنعتي و عمومي از مزاياي آب شرب بهداشتي برخوردارند.
براي تامين آب شرب اين روستاها از 40 حلقه چاه، 10 دهنه چشمه و هفت رشته قنات استفاده مي شود و 17 روستا هم با تانكر سيار آبرساني مي شوند.
مركز شهرستان گناباد در فاصله 278 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
اين شهرستان داراي دو بخش مركزي و كاخك، سه شهر شامل گناباد، بيدخت و كاخك و 112 روستا است.
7545/2095/5132