تهران - ايرنا - دوره‌هاي آموزشي جايزه ادبي پروين در دو بخش آموزش شعر (سومين دوره كلك خيال) و داستان‌نويسي (چهارمين دوره آل‌جلال) آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، اين دوره ها از روز گذشته(شنبه) آغاز و طي آن آموزش شعر و داستان نويسي توسط كارشناسان و نويسندگان مطرح به علاقه مندان ارائه مي شود.
يك شاعر و منتقد ادبي در دوره آموزشي شعر جايزه ادبي پروين گفت: در آينده،‌ هنرهاي جديدي در حوزه شعر و شاعري ايجاد مي‌شود، اين افراد همانند تدوينگران سينما، قطعه‌هاي اشعار سروده شده را تدوين خواهند كرد.
محمدحسين جعفريان در كلاسي با عنوان «شعر و فرامرز» با بيان اينكه براي القاي مفاهيم در شعر بايد از قصه و تصوير بهره جست، افزود: شاعران با استفاده از اين توانمندي‌ها مي‌توانند آثار خود را ماندگار كنند، در حقيقت شعري كه به سمت تصوير مي‌رود، زباني جهاني خواهد داشت.
وي ادامه داد: برخي از شعرها را به دليل ويژگي‌هاي تصويري قوي‌ كه دارند، مي‌توان پلان به پلان به تصوير كشيد و تبديل به فيلم و اثر سينمايي كرد.
اين شاعر و مستندساز يادآور شد: از ميان آثار تصويري در ادبيات پارسي مي‌توان به شاهنامه، ديوان شمس و مثنوي معنوي اشاره كرد. اين آثار بدان دليل ماندگارند كه قصه را به صورت تصويري روايت كرده‌اند.
مستندساز «شير دره پنجشير» با انتقاد از تأكيد بر قرارگيري فرم در آثار شاعران جوان اظهار داشت: در دوره‌اي، شعرهايي ظهور كرده و علاقه‌مندان به شعر و شاعري را سركوب و دغدغه‌هاي شاعر را در دغدغه‌هاي فرم، درگير كردند.
به گفته وي، حضور در فرم پيچيده‌تر براي خلق شعر، خيانت به ادبيات است، اين تأكيد در شعر پارسي از ايران خارج شده و در افغانستان و تاجيكستان هم ديده مي‌شود.
اين شاعر همچنين غناي شعر كلاسيك پارسي را سرآمد اشعار در دنيا ناميد و گفت: با ديده شدن شعر كلاسيك ايران، توجه و علاقه به آثار داخلي بيش از آثار خارجي مي‌شود.
جعفريان اضافه كرد: شاعران جوان ايران ابتدا خود را بشناسند و بعد از مطالعه و خواندن آثار كلاسيك پارسي، به سوي ادبيات خارجي روند، اين را هم بدانند كه بزرگان ادبيات كلاسيك ايران در دوره معاصر، همه از ادبيات كلاسيك پارسي ارتزاق كرده‌اند و پرداختن به اين سبك از شعر، توانمندي شاعران در سرودن آثار كلاسيك را سبب خواهد شد.
اين شاعر و منتقد ادبي با اشاره به محتواي آثار مولانا كه حتي توانمندي پاسخ‌دهي به سؤال‌هاي امروزي جهان غرب را دارد، گفت: ادبيات كلاسيك ايران توانايي ارايه پاسخ به تمام سؤال‌هاي بشر را دارد.
نويسنده كتاب «در پايتخت فراموشي» به شركت‌كنندگان در سومين دوره آموزش شعر كلك توصيه كرد، فرم‌ها را بدانند اما فرم‌ زده نشوند، سرودن در قالب‌هاي غيركلاسيك را بياموزند اما به دليل تنبلي و احساس ناتواني، سرودن شعر كلاسيك را رها نكنند.
بر اساس اين گزارش، دوره‌هاي آموزشي شعر (كلك خيال) و داستان (آل ‌جلال) مقدمه برگزاري آيين اختتاميه هفتمين دوره جايزه ادبي پروين (دوشنبه 18 مرداد) است كه به همت بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان و با حضور 150 بانوي شاعر و نويسنده از سراسر كشور برگزار مي‌شود.
شركت‌كنندگان اين دوره بر اساس آثار ارسالي به معاونت‌هاي شعر و داستان بنياد پذيرفته شده‌اند.
امروز يكشنبه و فردا دوشنبه نيز اين دوره‌ها ادامه مي‌يابد و شركت‌كنندگان پس از حضور در اين برنامه آموزشي، راهي مراسم اختتاميه جايزه ادبي پروين خواهند شد.
اين مراسم، دوشنبه 18 مرداد از ساعت 16 با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري، واقع در خيابان انقلاب، بين خيابان‌هاي ولي‌عصر و فلسطين، نبش خيابان شهيد برادران مظفر جنوبي برگزار مي‌شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071