به گزارش ایرنا، استان زنجان دارای 2 هزار و 100 واحد و شهرستان زنجان نیز یك هزار و 400 واحد خواربار فروشی خرد است كه 50 فروشگاه بزرگ نیز در سطح این استان اقدام به فعالیت در این صنف كرده اند.
فعالیت فروشگاههای بزرگ موجب كم رونقی فروشگاههای خرد و سوپر ماركتهای خیابانها و محلههای شهر زنجان شده است و بسیاری از فعالان در صنف خواربارفروشان از این وضعیت پیش آمده نگران و گله مند هستند.
فعالیت اكثریت قریب به اتفاق كسبه خرد دیگر رونق گذشته را ندارد و گرد و غبار نشسته بر روی اجناس نشان از نداشتن مشتری و كساد بودن بازار آنها دارد به طوریكه تعداد بسیار زیادی از آنان به فكر تعطیل كردن مغازه های خود هستند.
' یكی از سیاستهای اصلی و راهبردی دولت افزایش و گسترش فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ در سطح كشور است'، این جمله را رئیس اتاق اصناف استان زنجان به خبرنگار ایرنا گفت.
رحیم حاج نایبی افزود: هر چند در بخشی از موارد از این مساله به عنوان آسیب به كسبه خرد یاد می شود اما امیدواریم با سیاست درست، اصولی و بدون ایجاد قیمت كاذب در بازار بتوانیم رقابت خوبی در توزیع اقلام مصرفی و مواد غذایی مورد نیاز متقاضیان ایجاد كنیم.
وی اظهار كرد: می توانیم با رقابت و اقتصاد سالم همچنان كه نسبت به گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای اقدام می كنیم از آسیب به واحدهای صنفی خرده فروشی نیز جلوگیری كنیم.
*** زنجان نیازمند سرمایه گذار خدمات رسان نیست
رئیس اتحادیه خواربار فروشان شهرستان زنجان گفت: فروشگاههای بزرگ در سطح این شهرستان با برندهای مختلفی اقدام به فعالیت كرده اند، متاسفانه به این شهرستان سرمایه گذاری نمی آید و سرمایه گذاری هم كه می آید، برای ارائه خدمات است كه مردم زنجان نیازی به آن ندارند.
جلیل علی محمدی تاكید كرد: زنجان نیازمند فعالیت فروشگاهها توسط افراد غیر بومی نیست و مسئولان شهرستان زنجان باید از صدور مجوز فعالیت در صنف خواربار فروشی به این افراد را می دهند.
وی افزود: این فروشگاهها اقلام مورد نیاز خود برای عرضه به مردم را به جای خرید از تجار و كارخانههای استان زنجان از كارخانهها و شركتهای خارج از استان تامین می كنند.
رئیس اتحادیه خواربار فروشان شهرستان زنجان گفت: فرشگاههای بزرگ، به طور معمول خدماتی كه مردم نیازمند آن نیستند را ارائه می دهند و پول این شهر را می برند.
علی محمدی، فعالیت فروشگاه های بزرگ در سطح شهرستان زنجان را مهمترین ضربه و آسیب به واحدهای صنفی كوچك و متوسط بیان كرد كه موجب كاهش مشتریان كسبه خرد و كم رونقی این واحدها شده و فعالیت این كاسبان را تحت الشعاع قرار داده است.
وی تاكید كرد: واحدهای خرد خواربار فروشی پس از افتتاح به فاصله 6 تا 9 ماه به دلیل نداشتن رونق و مشتری مجبور به جمع آوری این واحدها می شوند چرا كه فعالیت در این صنف تخصصی نیست كه پافشاری برای ادامه كار داشته باشند.
علی محمدی افزود: 25 درصد از فعالان در صنف خواربار فروشان فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند و این برای ما فاجعه است.
*** مشتریان، جذب فروشگاههای بزرگ می شوند
یكی از فعالان صنف خواربار فروشان در سطح شهر زنجان گفت: فروشگاههای بزرگ با توجه به اینكه كالاها و اقلام مورد نیاز خود را به صورت كلان خریداری می كنند و با تخفیف به مشتریان می فروشند، مردم با مشاهده تخفیف به این مراكز خرید جذب می شوند.
افشین حیدری تاكید كرد: این درحالی است كه خرید اقلام مورد نیاز فروشگاههای خرد و سوپر ماركتها، باكسی و كم است و شامل تخفیف نمی شود و مشتریان از نبود تخفیف گله مند شده و اقلام مورد نیاز خود را از فروشگاههای بزرگ با اعمال تخفیف خرید می كنند.
وی اظهار كرد: فروشگاههای بزرگ طی سال های اخیر قارچ گونه در هر نقطهای از شهر سر برآورده اند و كسبه خرد را از رونق انداخته اند.
*** تاثیر منفی فعالیت های فروشگاههای بزرگ در بلند مدت مشاهده می شود
یكی دیگر از فعالان خواربار فروشی كسبه خرد افزود: تاثیر منفی فعالیت فروشگاههای بزرگ در دراز مدت خود را نشان خواهد داد كه باید مسئولان در این خصوص چاره اندیشی كنند.
حسن ابراهیمی نیا یادآورشد: كارخانهها نسبت به حجم خرید كالا به متقاضیان خود پورسانت می دهند كه این مساله شامل حال فروشگاههای بزرگ می شود.
وی یادآورشد: فروشگاههای خرد با خرید یكی دو كارتن اقلام مورد نیاز برای عرضه به مشتری، از تخفیف برخوردار نمی شوند و نمی توانند با اعمال تخفیف خریداران را به سوی خود جذب كنند.
7325/6085
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
زنجان - ایرنا - فعالیت فروشگاههای بزرگ در استان زنجان كمر كاسبان خردی را كه با سابقه بلند مدت در این صنف مشغول هستند؛ خم كرده است.