تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

تهران – ایرنا – « اوهورو كنیاتا» رئیس جمهوری كنیا بر عزم این كشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر از مسیرهای عبوری كنیا تاكید كرد.

به گزارش یكشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری شین هوآ، « اوهورو كنیاتا» رئیس جمهوری كنیا افزود: واحدی ویژه متشكل از نیروهای زبده پلیس برای نظارت و مقابله جدی با سوداگران جهانی مواد مخدر كه سرزمین كنیا را برای عبور مواد افیونی خود انتخاب كرده اند، تشكیل خواهد شد.
رئیس جمهوری كنیا یادآور شد: در حال حاضر آسیب پذیری بندر «مومباسا» به عنوان شاهراه اقتصادی كشور در زمینه ورود و خروج مواد مخدر شناسایی شده كه همین امر نشان دهنده ضرورت اتخاذ اقدامات جدی برای مقابله با این پدیده شوم را دوچندان كرده است.
شهر بندری مومباسا دومین شهر پر جمعیت كنیا است و از مراكز مهم گردشگری این كشور به حساب می آید.
كنیاتا تصریح كرد: با هرگونه تحرك مشكوك در این خصوص مقابله خواهد شد و در این امر بسیار مصمم هستیم.
در همین خصوص، پیشتر پلیس كنیا اعلام كرده بود كه یك تبعه انگلیسی به اتهام قاچاق محموله كوكائین به ارزش تقریبی 3 میلیون دلار در شهر « مومباسا» دستگیر و روانه زندان شد.
بر اساس اعلام پلیس كنیا، این تبعه انگلیسی با همراهی همدستان خود مبادرت به قاچاق محموله كوكائین در پوشش بسته های شكر به ارزش تقریبی 3 میلیون دلار در شهر « مومباسا» می كند كه طی یك عملیات اطلاعاتی، شناسایی، دستگیر و روانه زندان شد.
براساس اعلام پلیس كنیا، دو كنیایی نیز در این ارتباط دستگیر اند.
بر اساس این گزارش، تحقیقات در مورد ارتباط افراد دستگیر شده با شبكه های جهانی قاچاق كوكائین در بندر « سانتوس» در ایالت «سائوپائولو» برزیل از سوی پلیس كنیا ادامه دارد.
بر اساس اعلام «مصطفی صدیقی كالوكو» كمیسیونر امور اجتماعی اتحادیه آفریقا تا چند سال اخیر، آفریقا مورد علاقه قاچاقچیان نبود اما از هنگامی كه مسیرهای قاچاق كوكائین آمریكا به اروپا و ‏مواد مخدر تولیدی افغانستان به اروپا دچار مشكل شده است، آنها عبور از آفریقا را برای جابجایی محموله های خود انتخاب ‏كرده اند.‏
وی ادامه داد: اكنون كشورهای قاره آفریقا در معرض تهدید جدی مواد مخدر قرار دارند و به دنبال آن نیز جرایم سازمان یافته ‏فراملی در آنجا رخنه خواهد كرد.
وی افزود: 50 درصد جوانان قاره آفریقا در ‏معرض خطر استفاده از مواد مخدرند.
كالوكو تصریح كرد: این اتحادیه نگران جوانان و شغل آنان است و ناامیدی مدتی است كه بین جوانان ‏رخنه كرده كه می تواند آنان را به استفاده از مواد مخدر سوق دهد.‏
این در حالی است كه بر اساس اعلام كارشناسان منطقه ای، مقابله با تروریسم، كاهش كسری بودجه، نوسازی و توسعه بنادر تجاری و تسریع در روند رشد اقتصادی از جمله چالش های پیش رو این كشور شرق آفریقا است.
دولت كنیا هواره تلاش كرده است تا با بهبودامنیت سیاسی و شرایط اقتصادی به مركز تجاری شرق آفریقا مبدل شود.
خاورم**9377**1144