۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83539772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش 10 برابری مصرف مواد مخدر در غرب آفریقا

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 83539772
افزایش 10 برابری مصرف مواد مخدر در غرب آفریقا

تهران - ایرنا - نهاد مبارزه با مواد مخدر ملل متحد روز یکشنبه گزارش داد که مصرف مواد مخدر از سال 2014 تا 2017 در غرب آفریقا 10 برابر افزایش یافته است .

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) با انتشار اولین گزارش خود اعلام کرد که عرضه و تقاضای انواع مواد مخدر در چند سال اخیر در غرب آفریقا گسترش یافته است، به گونه ای که میزان مواد مصادره شده از سال 2014 تا 2017 با 10 برابر افزایش، از 17 تن به 170 رسیده است.

این گزارش که به طور مشترک توسط جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) و نیز کمک مالی اتحادیه اروپا تهیه شده، همچنین از افزایش میزان دستگیری های مجرمین حوزه مواد مخدر خبر داد و نوشت: با وجود اینکه در این مدت دستگیری ها از 3،8 نفر از 100 هزار نفر به 4،3 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت رسیده است، اما پیچیده تر شدن نحوه توزیع مواد افیونی در جهان تاکنون موجب نشده از میزان مصرف آنها در سطح قاره آفریقا به ویژه در غرب آن و به طور خاص در کشورهای نیجریه و موریتانی کاسته شود.

این گزارش از هروئین، ترامادول، کوکائین، حشیش و انواع مخدرات فنتامینی از جنس امفتامین به عنوان شایع ترین مواد مخدر مصرفی در غرب آفریقا یاد کرد و با اعلام اینکه هنوز هروئین بیشترین مصرف را در زندان های این قاره دارد، پرده از الگوی مصرفی جدید در میان جوانان آفریقایی برداشته و اعلام کرد که مواد مخدر جدید در قاره آفریقا بیشتر از نوع ترکیبی و روانگردان بوده که در عین حال از خطر پذیری بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

براساس این گزارش، 18 درصد از افرادی که در غرب آفریقا تحت مراقبت های بعد از اعتیاد قرار دارند، در سنین بین 19-10 قرار دارند که این بیانگر کاهش سن قانونی مصرف مواد مخدر در سطح این قاره به ویژه در غرب آن است.

در واقع جمعیت نسبتاً جوان قاره سیاه، نرخ بیکاری رو به فزونی و عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای این قاره به ویژه در غرب آن از یک سو، و از سوی دیگر، تبدیل شدن این قاره به راهروی ترانزیتی شرق به غرب هروئین و تریاک از مبدا افغانستان و پاکستان و نیز جابجایی از غرب به شرق و شمال موادی چون کوکائین از آمریکای جنوبی به اروپا و آسیا، قابل پیش‌بینی است که این قاره که پیشتر صرفاً کانون ترانزیت غیرقانونی مواد بود امروزه به یک درگاه مصرف انواع مواد مخدر به ویژه از جدیدترین انواع آن تبدیل شود.

فقر اقتصادی و آمار بالای بیکاری در میان جوانان قاره آفریقا، گرایش جوانان این منطقه از جهان به روش‌های پرخطر و آسیب‌زای مصرف مواد مخدر ارزان قیمت تر از جمله انفیه‌زنی چسب و روش‌های استنشاقی موادکم ارزش روی‌آورند.

  فقدان زیرساخت‌های سلامت و کلینیک‌های درمانی مجهز با تعرفه‌های پایین در سطح این قاره و به ویژه در کشورهای فقیرتر غرب آفریقا نیز موجب شده است تا در آینده‌ای نزدیک شاهد سونامی از مرگ‌های در نتیجه مصرف پرخطر، بیش‌مصرفی و مسمومیت‌های مصرفی در میان جوانان این قاره باشیم، چرا که بنابرگزارش‌ها، اکثریت مصرف‌کنندگان پرخطر که نیاز به خدمات کاهش آسیب و درمان دارند از دسترسی به خدمات مناسب حوزه سلامت و بهداشت کشورهای خود محروم هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha