اروميه - ايرنا - شهردار اروميه گفت: طبق آمار سال گذشته روزانه كمتر از چهار پروانه ساختماني در اين شهر صادر مي شود كه ادامه اين روند درآمدي موجب ناتواني مديريت شهري از ارائه خدمات اوليه به شهروندان خواهد شد.

محمد حضرت پور شنبه شب در جلسه مشترك نمايندگان مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اعضاي شوراي اسلامي اين شهر افزود: در سال گذشته تنها يك هزار و 364 پروانه ساختماني در پنج منطقه شهري اروميه صادر شد كه بسيار ناچيز است.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه 82 درصد پروانه هاي صادر شده نيز يك واحدي يا 2 واحدي بوده و عايدي خاصي براي شهرداري نداشته اند.
وي اظهار كرد: تنها 18 درصد پروانه هاي صادر شده به بيش از 2 واحد اختصاص دارد كه رقم انبوه سازي ها نيز در اين خصوص بسيار كم بوده است.
شهردار اروميه تاكيد كرد: با ادامه اين روند، مديريت شهري با مشكل جدي درآمدي روبه رو شده و خدمات اوليه را نيز نمي تواند به شهروندان انجام دهد و نارسايي بسيار زيادي در اين خصوص وجود خواهد داشت.
حضرت پور با اشاره به عدم فعاليت مناسب شوراي عالي استان ها در احقاق حقوق مديريت شهري گفت: اين شورا بايد مدافع حقوق مديريت شهري در كل كشور باشد كه اينگونه نيست.
وي با انتقاد از بي توجهي به مديريت شهري در كل كشور افزود: اميدوار هستيم وزارت كشور توجه بيشتري به شهرداري ها داشته باشد تا بتوانيم در ارائه خدمت مناسب و درخور به شهروندان موفق باشيم.
وي پيشنهاد كرد كه نمايندگان مجلس با تصويب طرحي از ورود شهرداران به عرصه انتخابات منع شوند تا عمر مديريت شهري در كل كشور افزايش يافته و ذهن مديران شهري به بهبود وضعيت شهرها متمركز شود.
شهردار اروميه اضافه كرد: ميانگين عمر مديريت شهري در حال حاضر كمتر از 2 سال است كه اين امر نمي تواند براي تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي توسعه اي مناسب باشد.
حضرت پور با انتقاد از اختصاص سهم ناعادلانه ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري هاي كشور اظهار كرد: اين سهم در صورتي كه با سهم جمعيتي توزيع شود، مي تواند در راستاي حل مشكلات شهرهايي مثل اروميه مثمرثمر باشد.
وي همچنين از موفقيت بيش از 95 درصدي در كنترل ساخت و ساز غيرمجاز در اروميه خبر داد و گفت: در حال حاضر با به كارگيري 220 نفر در بخش پيشگيري از ساخت و ساز غيرمجاز، در سطح بيش از 98 درصد و در ارتفاع بيش از 95 درصد موفق بوده ايم.
در اين جلسه اعضاي شوراي اسلامي شهر اروميه نيز نظر خود را در خصوص لايحه برنامه ششم توسعه و اختصاص سهم بيشتر به شهرهايي نظير اروميه بيان كردند.
اروميه با بيش از 700 هزار نفر جمعيت و افزون بر 10 هزار هكتار وسعت از شهرهاي بزرگ كشور به شمار مي رود.
2093