تهران- ايرنا- مديركل دفترتجاري سازي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: 27 برابر شدن تعداد شركت هاي دانش بنيان نشانگر تاثير حمايت هاي دولت از تجاري سازي ايده تا محصول است.

اسماعيل قادري فر در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: ظهور و توسعه شركت هاي دانش بنيان در حوزه علم و فناوري كشور در يك دهه گذشته، نشانگر پيشرفت روز افزون و قابل ملاحظه اي در توليد و عرضه علم و تلاش علمي است.
وي با استناد به آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت علوم در خصوص توليد علم، انتشارات، نمايه سازي، انجمن هاي علمي و مراكز پژوهشي، روند توسعه علم و فناوري در كشور را رو به رشد توصيف كرد و گفت: شتاب و رشد علمي كشور در اين سالها از رشد معنادار و قابل قبولي برخوردار بوده است و در برخي حوزه ها به ويژه فناوري نانو، طبق آمار مراجع معتبرعلم سنجي دنيا، رتبه هاي يك رقمي داريم.
قادري فر اظهار كرد: پيشرفت در حوزه فناوري هاي زيستي، هوافضا و سلول هاي بنيادي، مويد اين است كه مجموعه دانشگاه ها، موسسات علمي و فناوري و پژوهشي كشور در حوزه عرضه علم، حركت خوب و قابل قبولي دارند.
مديركل دفتر تجاري سازي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به بازآرايي ساختار اين معاونت در دولت يازدهم اشاره كرد و ادامه داد: رويكرد جديد معاونت علمي، تلاش و حركت بيشتر به سمت بازار و بحث بازارسازي و تحريك تقاضا بوده است، به اين معني كه در ساختار جديد وظيفه نهادهاي حاكميتي مثل وزارتخانه هاي علوم و بهداشت در بحث آموزش و تحقيقات پزشكي همان پرداختن به تلاش علمي و حمايت و عرضه علمي در كشور ديده شده و وظيفه معاونت نيز در كنار و هم راستا با سياست هاي اين وزارتخانه ها، بحث بازارسازي و تحريك تقاضا از منظر توسعه فناوري تعريف شده است.
قادري فر اظهار كرد: در حد توان موازي كاري در اين دوره حذف شده و در ساختار و رويكرد جديد معاونت علمي، بر پلتفرم 'ايجاد، توسعه و حمايت از شركت هاي دانش بنيان' تاكيد شده است.
وي افزود: با اين نوع نگاه، معاونت علمي رياست جمهوري به سمت تحريك تقاضا و بازارسازي براي محصولات دانش بنيان رفته است و در فاصله مهرماه 93 تا پايان تيرماه 95 با اجرايي شدن قانون حمايت از شركت هاي دانش بنيان مصوبه مجلس در دولت قبل كه يك قانون مترقي در حوزه توسعه فناوري و كسب و كار كشور به شمار مي آيد، اهتمام معاونت علمي بر اجرايي سازي اين قانون گذاشته شده است.
قادري فر بيان كرد: با فعال سازي صندوق نوآوري و شكوفايي و حمايت هاي اين صندوق از توسعه كسب و كار دانش بنيان در كشور از سال 93 به بعد، نقطه عطفي در اجراي قانون حمايت از شركت هاي دانش بنيان در معاونت علمي ايجاد شده است.

** افزايش 27 برابري شركت هاي دانش بنيان در دولت يازدهم
قادري فر از افزايش شمار شركت هاي دانش بنيان احراز صلاحيت شده در دولت يازدهم از حدود 90 شركت به بيش از دو هزار و 500 شركت خبر داد و گفت: اكنون كه تب شركت هاي دانش بنيان به جامعه فناور كشور وارد شده است، حدود 10 هزار شركت در صف ارزيابي قرار دارند و اين نشان مي دهد كه مدل موفقي در توسعه فناوري مبتني بر حمايت مباحث نوآوري در كشور، در حال اتفاق افتادن است.
وي ادامه داد: معتقديم زماني مي توانيم كارهاي علمي ارزشمند دانشگاه ها را به عرصه اجرا و ثروت سازي براي جامعه برسانيم كه پلت فرم مشخصي داشته باشيم.
اين مقام مسوول در معاونت علمي رياست جهموري از صندوق نوآوري و شكوفايي به عنوان بزرگترين نهاد سرمايه گذاري خطرپذير در كشور ياد كرد و گفت: در سال 94 كه به نوعي سال سخت مالي دولت نيز بود، نزديك به 700 ميليارد تومان از منابع اعتباري و سه هزار ميليارد توماني كه بايد ظرف سه سال به اين صندوق تزريق مي شد توسط دولت تخصيص يافت و در بودجه سال 95 كل كشور نيز با حمايت دولت و تصويب مجلس، 200 ميليون دلار براي اين صندوق تصويب و در نظر گرفته شده است.
وي گفت: با تخصيص هاي به موقع سرمايه صندوق نوآوري و شكوفايي، هيچ مشكلي براي حمايت هاي مالي از شركت هاي دانش بنيان نداريم و نخواهيم داشت، اما در مقابل نيازمند اين هستيم كه تحرك، پويايي و نشاط بيشتري در شركت هاي دانش بنيان ايجاد شود.
قادري فر تاكيد كرد: هنگام مطرح شدن بحث حمايت از كسب و كار دانش بنيان و توليدات فناورانه در كشور، نبايد همه ذهن ها معطوف به فناوري هاي پيشرفته ( High Tech) شود؛ زيرا برخي از حوزه ها همچون سوغات مشهد كه عمدتا از كشور چين وارد كشورمي شود، جزء فناوري هاي پيشرفته نيست ولي يك حوزه كاملا مصرفي و پربازده و پر تقاضا محسوب مي شود.
وي گفت: بحث بازارسازي و تحريك تقاضا يكي از بزرگترين دغدغه هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است كه براي اين امر نيز برنامه هاي مختلفي از جمله وصل كردن بنگاه هاي بزرگ اقتصادي كشور با مناطق نوآوري باز به منظور استفاده از توان شركت هاي دانش بنيان كوچك در نظر گرفته شده است.
قادري فر ادامه داد: خوشبختانه با پيگيري ها و مراودات انجام شده، ستاد اجرايي فرمان امام (ره) يك موسسه دانش بنيان به نام بركت ايجاد كرده كه وظيفه آن استفاده از توان اين موسسه در حوزه هاي ماموريتي خود و حمايت از شركت هاي دانش بنيان كوچك است.

** تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت با اعطاي جايزه تجاري سازي
مديركل دفتر تجاري سازي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، يكي از بهترين اقدامات تشويقي براي تقويت ارتباط دانشگاه با صنعت از سوي معاونت علمي را تدوين و تصويب آيين نامه اعطاي جايزه تجاري سازي فناوري به دانشگاه ها و موسسات فناوري كشور از سال 93 تاكنون برشمرد.
وي خاطرنشان كرد: مطابق آيين نامه اعطاي جايزه تجاري سازي فناوري، اگر يك دانشگاه يا موسسه پژوهش و فناوري اجازه دهد يك دانش فني كه در دانشگاه ايجاد شده يا محصولي كه به مرحله آزمايشگاهي و توليد نيمه صنعتي رسيده در قالب يك شركت دانش بنيان به بازار ارائه شود و به فروش برسد، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، معادل پنج درصد فروش آن محصول را به عنوان جايزه تجاري سازي مانند جايزه صادراتي كه وزارت صنايع و سازمان توسعه تجارت براي صادركنندگان درنظر مي گيرد، براي اعتبار تشويقي دانشگاه ها اعطا مي كند.
به گفته قادري فر، با اجراي آزمايشي اين طرح در سال 93 در 15 دانشگاه، 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و پنج دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، جايزه تجاري سازي فناوري را دريافت كردند و در سال 94 دريافت اين جايزه به همه دانشگاه هاي كشور تسري داده شد و اكنون نيز پرداخت جايزه براي سال مالي 94 در دست ارزيابي است و حدود 80 ميليارد تومان قابليت اعطاي جايزه وجود دارد.
وي به برگزاري نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران در ابتداي هر سال و با هدف تسهيل تجاري سازي فناوري و توسعه بازار محصولات دانش بنيان اشاره كرد و گفت: با توجه به وجود يك بازار هزار ميليارد توماني مصرفي كشور در حوزه تجهيزات آزمايشگاهي پيشرفته در سال و نياز محققان و مراكز دانشگاهي و پژوهشگاهي به تجهيزات آزمايشگاهي پيشرفته، در اين رويداد حدود 400 شركت دانش بنيان با نزديك 10 هزار محصول حضور مي يابند.
قادري فر با ابراز رضايت از اجراي نظام سطح بندي براي ارائه محصولات در نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران، اظهار داشت: خوشبختانه امسال در دور چهارم نمايشگاه نزديك به هزار و 800 ميليارد تومان ثبت پيش فاكتور از طرف دانشگاه ها ارائه شده كه نشانگر وجود كشش بسيار زياد براي محصولات فناورانه در جامعه علمي كشور است.
وي يادآور شد: امسال در اين نمايشگاه تا 50 درصد يارانه خريد براي خريداران درنظر گرفته شده بود تا بحث صيانت از بازار و بازارسازي براي محصولات فناورانه كه يكي از مهمترين مسائل امروز در حوزه علم و فناوري است، عملا اجرا شود.
علمي××1293××2017