تهران - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه مراغه در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به ساخت نانوتركیبی شده‌اند كه از خاصیت ضدمیكروبی بالایی برخوردار است. این تركیب حاوی نانوذرات نقره است و جهت مقابله با عوامل بیماری‌ زای عفونی طراحی شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امروزه مصرف بی رویه آنتی بیوتیك‌ ها سبب بروز نگرانی ‌های زیادی جهت مقابله با بیماری‌ های عفونی مقاوم به آنتی بیوتیك‌ ها شده است، این امر سبب شد تحقیقات فراوانی جهت طراحی و معرفی عوامل ضد میكروبی جایگزین صورت ‌گیرد.
در چند سال اخیر و با ظهور فناوری نانو، تركیباتی از نقره، از قدیم به عنوان یك تركیب ضد میكروبی مورد استفاده بوده است، با اندازه‌های نانومتری ساخته شده كه از خواص باكتری‌ كشی بالایی برخور دارند.
فرخ كریمی یكی از محققان این طرح در معرفی اهداف صورت گرفته در طرح عنوان كرد: ' در این مطالعه تلاش شد تا ضمن معرفی یك تركیب آنتی باكتریال جدید، مطالعاتی در خصوص مكانیسم مولكولی تاثیر این تركیب در ژنتیك باكتری نیز صورت گیرد برای این منظور یك تركیب جدید از نانوذرات نقره ساخته شد و در ادامه تاثیر این تركیب در ژنتیك و سیستم دفاعی آنزیماتیك بر روی یك گونه‌ باكتری مدل و اثرات جهش زایی آن در ژنوم این باكتری مورد بررسی قرار گرفته است. این امر منجر به معرفی یك عامل ضد میكروبی با كارایی بالا شده است.'
كریمی افزود: ' یكی از مشكلات تركیبات آنتی باكتریال به ویژه نقره، ناپایداری آنها در محیط ‌های خارج سلولی و درون سلولی است این در حالی است كه تركیب ساخته شده در این تحقیقات تا دو هفته می‌ تواند در محیط كشت، رشد باكتری را متوقف كند.'
به گفته این محقق از این تركیب می‌ توان علاوه بر مقابله با پاتوژن‌ها، برای حذف باكتری ‌ها در صنایع غذایی و نساجی و نیز جهت حذف آلودگی‌ها از آب آشامیدنی بهره گرفت.
در ساخت این تركیب ضد میكروبی از بستر نانوذرات سلیكا استفاده شده و نانوذرات نقره در داخل منافذ موجود در سیلیكا با قطر تقریبی 6 نانومتر قرار گرفته‌اند.
كریمی گفت: ' از آنجا كه این تركیب جلوی تكثیر ژنوم پلاسمیدی را گرفته و باعث كاهش تعداد تكثیر آن در میزبان می ‌شود؛ كاربرد آن می ‌تواند برای مقابله با باكتری ‌هایی مانند عامل سیاه زخم كه عوامل بیماری‌زا بر روی ژنوم پلاسمیدی قرار دارند، حائز اهمیت باشد.'
این تحقیقات حاصل همكاری دكتر فرخ كریمی و دكتر صادق رستم نیا اعضای هیات علمی دانشگاه مراغه - سمیه دباغ و سینا علیزاده است كه نتایج آن در مجله Applied Microbiology and Biotechnology (جلد 100، شماره 16، سال2016، صفحات7161 تا 7170) منتشر شده است.
علمی 9014**1440
دریافت كننده : كیمیا عبدالله پور** انتشاردهنده: معصومه گلشن