اسلام آباد - ایرنا - عالی ترین مقام قضایی پاكستان با تاكید بر اهمیت همكاری های حقوقی و قضایی میان كشورش و جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش همكاری های دوجانبه در زمینه آموزش وكلا، قضات و حقوقدانان و تبادل تجربیات دو كشور در زمینه های مذكور شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'انور ظهیر جمالی' رئیس دیوان عالی پاكستان كه ریاست دستگاه قضایی این كشور را برعهده دارد، عصر روز گذشته ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان كل كشور جمهوری اسلامی ایران، خواستار افزایش تماس ها، دیدارها و رفت و آمدهای مقامات و مسئولان قضایی و حقوقی میان دو كشور شد.
وی تاكید كرد: ایران كشور برادر ما است و همیشه در مقاطع مختلف تاریخی و حساس، به كمك پاكستان شتافته و مطمئن هستیم كه همكاری های دو كشور به نفع جهان اسلام خواهد بود.
رئیس قوه قضائیه پاكستان گفت: ایران و پاكستان هر دو مسلمان هستند و این مهم اقتضا می كند كه دو كشور همسایه نهایت همكاری و تعامل را با یكدیگر داشته باشند.
وی در این ملاقات همچنین گزارشی درباره نظام قضایی پاكستان ارائه كرد و ضرورت همكاری دو كشور در زمینه آموزش وكلا، دادستان ها و حقوقدانان را مورد تاكید قرار داد و گفت: علاقه مندیم وكلا، قضات و حقوقدانان پاكستانی را برای كسب تجربه و آموزش به ایران اعزام كنیم و این آمادگی را هم داریم كه پذیرای وكلا، قضات و حقوقدانان ایرانی برای ارائه تجربیات حقوقی و قضایی پاكستان به آنان باشیم.
دادستان كل كشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این ملاقات ضمن ابلاغ سلام های گرم آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به رئیس دیوان عالی پاكستان، گفت: خوشبختانه علائق و مشتركات زیادی بین دو كشور وجود دارد كه مسیر را برای همكاری های بیشتر همواره ساخته است.
دادستان كل كشور، ضرورت اجرای موافقتنامه های امضا شده میان دو كشور را از جمله درخصوص آن دسته از اتباع دو كشور كه در كشور مقابل در زندان به سر می برند، انتقال محكومین، استرداد مجرمین و همكاری های امنیتی را مورد تاكید قرار داد و گفت كه اجرای این موافقتنامه ها نقش مهمی در تسهیل و پیشبرد روند همكاری ها خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به اینكه دشمنان و جهان استكبار تمام تلاش خود را به كار گرفته تا كشورهای اسلامی را به ضعف و نابودی بكشانند، برضرورت وحدت جهان اسلام برای گذر از شرایط كنونی به ویژه از طریق مبارزه موثر با تروریسم تاكید كرد.
دادستان كل كشور همچنین دعوت آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از رئیس دیوان عالی پاكستان را به وی ابلاغ كرد و طرف پاكستانی نیز برای انجام سفری به تهران ابراز تمایل نمود.
دادستان كل در این ملاقات همچنین، ضمن محكوم كردن حمله تروریستی مرگبار شب گذشته در كویته كه منجر به كشته شدن دست كم 60 نفر از افراد بی گناه شد، به نمایندگی از جمهوری اسلامی و مردم ایران، این رویداد ناگوار را به دولت و ملت پاكستان تسلیت گفت و بر ضرورت همكاری دو كشور در مبارزه با تروریسم به ویژه در شرایط حساس كنونی تاكید كرد.
علی اكبر بختیاری رئیس دفتر داستان كل كشور، محمدمهدی چراغیان معاون دادستان كل كشور و فوائدی دادیار دادسرای دیوان عالی كشور، دادستان كل را در سفر به پاكستان همراهی كردند.
آساق**1723
انتشار دهنده: محمدرضا منافی