شیراز- ایرنا- هر شهرستان ایران در زمینه آیین شب یلدا، اعتقادات و آیین های خاص خود را هم دارد كه شهرستان انجیرهای دیم یعنی استهبان آیین ویژه به نام مصرف انجیركُولُوكي دارد.

محمدرضا آل ‌ابراهیم از پژوهشگران و كاوشگران در فرهنگ فارس می گوید:یكي از خوردني‏ هاي مردمِ استهبان در این شب، انجیرِ كُولُوكي و گِردو است.
وی یكشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود:مردم استهبان بر این اعتقادند كساني كه سرد مزاج اند، در این شب اگر انجیر، مغزِ گِردو، آجیل، خرما، خَسْبَك(خرمای خشك)، كُنجد، نخودچي و كِشمش بخورند تا آخرِ زمستان از گَزندِ سرما و سرماخوردگي در امان هستند.
آل ابراهیم گفت:‌در آخرِ مهرماه انجیرهاي نَرم را تمیز و پاك مي‏ كنند و مقداري زیره به‏ آن اضافه مي‏ كنند و در یك كولوك(ظرف معمولا سفالی دارای در) مي‏ ریزند و با دسته‏ جوغَن(هاون سنگی) فشار مي‏ دهند تا درهم بِچَپَد.سَرِ كولوك را گِلْ‏ اَندود مي‏ كنند یا با گَچ مي‏ گیرند تا از ورودِ هوا به‏ داخلِ كولوك جلوگیري شود. در شبِ یَلدا سَرِ آن را باز مي‏ كنند.
این پژوهشگر بیان كرد:‌ مردم استهبان اعتقاد دارند گرم مَزاج‏ ها مي‏ بایست از هندوانه و انار در شب یلدا استفاده كنند.
از دیدگاه آل ابراهیم ،‌یَلدا نخستین شب از زمستانِ بزرگ (چِله بزرگ) و درازترین شبِ سال است.مسیحیان میلادِ حضرتِ مسیح را از شبِ یَلداي ما ایرانیان گرفته‏ اند.
وی ادامه داد:‌ یَلْدا به معنای تولد، زایشِ مِهر، آغازِ روشنایي، طلوعِ زندگي، پایانِ سیاهي و تاریكي است. یَلدا واژه‏اي سُریاني است و به‏ گفته‏ ابوریحان آن را شبِ زادن ترجمه كرده‏ اند.
آل ابراهیم گفت:‌درگذشته هاي دور چنین احساسي داشته‏ اند كه از عُمرِ خورشید روز به روز كاسته مي‏ شود و جهان در تاریكي فرو مي‏ رود. پس در این شب تا صبح بیدار مي ‏نشستند و آتش مي ‏افروختند تا تسلیمِ تاریكي نشوند و شاهدِ محوِ ظلمت بوده باشند و نورِ آتش را به‏ نورِ خورشید گِره مي‏ زدند.
این پژوهشگر اظهارداشت:‌نیاكان ما شیفته‏ نور و خِردگرایي و اندیشه‏ وَرزي بوده اند و چون از فرداي شبِ یَلدا متوجه بازگشتِ مُجددِ خورشید به‏ عرصه‏ زندگي و حیاتِ طبیعي مي‏ شدند، جشن مي‏ گرفتند و چه نیكو جشني!
استهبان در 160 كیلومتری شرق شیراز از شهرهای تاریخی استان فارس است.
خبرنگار:‌روح الله سعادتمند نژاد ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
1876