قم - ايرنا - مدير حوزه هاي علميه كشور با اشاره به انديشه اسلام در باب معنويت گفت: دين اسلام در زمينه معنويت در يك نقطه تعادل ايستاده و از گرايش هاي افراطي و تحجرگرايانه به دور است.

به گزارش ايرنا، آيت الله عليرضا اعرافي عصر پنجشنبه در مراسم اختتاميه چهارمين همايش سلامت معنوي در قم افزود: معنويت گرايي در كنار شاخص هاي مثبت مي تواند آسيب هاي جدي به همراه داشته باشد و معنويت گرايي غربي به برخي از اين آسيب ها مبتلا مي باشد.
وي به عنوان نمونه گفت: معنويتي كه بر مسائل عاطفي محض مبتني بوده و بر امر عقلاني استوار نباشد، در معرض خرافه گرايي قرار دارد.
اعرافي ادامه داد: گرايش هاي افراطي و تحجرگرايانه نيز از آسيب هاي ديگر معنويت است، انديشه اسلامي در باب معنويت در نقطه تعادل ايستاده و از خرافات، گرايش هاي پلورئاليسي، سكولاريستي، افراطي تحجري، اجتماع گريز و نامتوازن با ساحت هاي ديگر، به دور است.
وي با اشاره به اين كه اسلام در حوزه معنويت داراي يك نظريه كلان است، گفت: تلاش هاي علمي براي پيشبرد سلامت معنوي با ابزارهاي علمي و متدولوژي هاي تعريف شده، بايد ارتباطي با فلسفه معنويت از ديدگاه اسلام داشته باشد.
اعرافي خاطرنشان كرد: وقتي ما نظريه معنويت اسلام را ارائه دهيم بايد چهار شاخه اصلي علوم اسلامي در كنار هم يك منظومه اي تشكيل دهند تا به يك نظريه دقيق و كلاني از معنويت دست پيدا كنيم.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم به نظريه اسلام در باب سلامت نگاه كنيم بايد از زاويه هاي فلسفي كلامي، فقهي حقوقي، ارزشي اخلاقي و تاريخي تمدني آن را مورد بررسي قرار دهيم و از باب روشي نيز به صورت اجتهادي در اين چهار زاويه ورود پيدا كرده تا به نظريه معنويت دست پيدا كنيم.
امام جمعه موقت قم گفت:معنويت در نگاه اسلام و مكتب اهل بيت(ع) يك امر مشخص، تعريف شده، عقلاني، فلسفي و مبتني بر استدلال هاي قوي و منطقي است.
وي با اشاره به شاخصه هاي معنويت در اسلام تصريح كرد: انديشه معنويت در اسلام ماوراي درون انسان، مبتني بر نظام واره هاي منسجم، جامع، شامل، متوازن با ساير ساحت ها، داراي تجلي هاي دروني و بيروني، امري اكتسابي و اختياري است.
اعرافي گفت: معنويت در اسلام به همه هستي اعم از جهان آخرت و زندگي اين دنياي مردم توجه كرده و دنبال يك اطمينان منهاي نقشه نجات بخش بشريت نيست.
وي ادامه داد: ما در درون خود مواجه با برخي رزائل اخلاقي هستيم كه اينها را با يك نسخه معنوي مي توان معالجه كرد و اين گام مهمي در جهت سلامت معنوي جامعه است.
وي گفت: بايد نظام اخلاقي اسلام را مورد توجه قرار دهيم ودر اين راستا مجموعه رزائل اخلاقي را به صورت منظومه اي شناسايي كرده و مورد تحقيق قرار دهيم و اين اقدام نياز به نقشه راه دارد.
رئيس جامعه المصطفي العاليمه افزود: نظام واره بودن اين تحقيق ها مي تواند ما را به نظريه هاي كلان برساند، وقتي مي گويند علوم انساني و اسلامي، يعني اين كه بر اساس اين علوم بايد بر پايه درستي انسان و رزائل را شناخته و بر اين پايه تحقيق كنيم.
اعرافي گفت: حوزه در گرايش هاي فلسفي كلامي و فقهي، ضمن اين كه تحقيقات كهن و سنتي خود را عمق مي بخشد و از آنها صيانت مي كند ولي بايد در اين عرصه هاي جديد هم وارد شويم و فضاهاي اجتهادي حوزه بايد در اين راستا ورود داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: حوزه هاي علميه در كنار تعامل با دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي و گفت و گوي عالمانه سعي دارد در اين زمينه همكاري هاي مطلوبي داشته باشد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: متاسفانه اين تحقيق ها هم در حوزه و دانشگاه كاستي هايي دارد و فرهنگستان هاي كشور مي توانند اين نقشه هاي راه و افق ها را به درستي ترسيم و زمينه را براي فعاليت ها و قلمروهاي بيشتر باز كنند.
چهارمين همايش ملي سلامت معنوي به همت فرهنگستان علوم پزشكي و مركز مديريت حوزه هاي علميه و دانشگاه علوم پزشكي قم با محورهاي سلامت معنوي از ديدگاه اسلام، سلامت معنوي در نظام سلامت، مراقبت هاي معنوي در سطوح مختلف پيشگيري، مراقبت معنوي تجارب ملي و فراملي با حضور طلبه هاي حوزه هاي علميه، دستياران دانشجويان گروه پزشكي و كليه گرايش هاي روانشناسي، روز گذشته(چهارشنبه) در سالن همايش هاي غدير در قم آغاز شد و عصر امروز به كار خود پايان داد.
دانشگاه شهيد بهشتي تهران ميزبان نخستين و دومين دوره اين همايش در سال هاي 92 و 93 بود و سومين دوره آن نيز سال گذشته در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم برگزار شده بود.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمينان ** انتشاردهنده: رضا عليمحمدي