لندن - ایرنا - وزارت دفاع انگلیس روز پنجشنبه با اعلام نهایی شدن قرارداد ساخت پیش نمونه سلاح فوق پیشرفته لیزری به ارزش 30 میلیون پوند با یك كنسرسیوم اروپایی، گفت كه به دنبال استفاده از این سلاح برای مقابله با تهدیدات نظامی است .

به گزارش ایرنا، شبكه خبری «بی.بی.سی» روز پنجشنبه در گزارشی اعلام كرد: هدف از ساخت پیش نمونه سلاح لیزری این است كه مشخص شود آیا نیروهای مسلح قادر خواهند بود تا از فناوری شلیك مستقیم انرژی لیزی بهره مند شوند یا خیر.
این شبكه برخی افزود: در جریان این بررسی، همچنین مشخص خواهد شد كه سلاح های لیزری تا چه فاصله ای می توانند هدف را نشانه گرفته و در شرایط مختلف جوی چگونه عمل می كند.
«پیتر كوپر» عضو آزمایشگاه فناوری و علوم دفاعی انگلیس (DSTL ) به شبكه 'بی.بی.سی' گفت: هدف از اجرای این پروژه درك بیشتر نسبت به ظرفیت های فناوری لیزری است.
وی افزود: سلاح های لیزری می تواند واكنش موثرتر و كارآمد تری نسبت به تهدید هایی باشد كه نیروهای مسلح با آن مواجه هستند.
'بی.بی.سی' با بیان اینكه «وزارت دفاع انگلیس ماه ها مشغول نهایی كردن قرارداد ساخت سلاح لیزری با كنسرسیوم شركت های دفاعی اروپا بوده است» افزود: وزارت دفاع انگلیس امروز ( پنجشنبه ) تائید كرد كه این كنسرسیوم تحت عنوان ‘یوكه دراگون فایر’ انتخاب شده است.
به گفته 'بی.بی.سی' قرار است نخستین نمونه از این سلاح لیزری تا سال 2019 به ارتش انگلیس تحویل شود.
یك سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در گفت وگو با شبكه خبری 'بی.بی.سی' گفت كه ساخت این سلاح ارتباطی با تهدید خاصی نداشته و صرفا به منظور ارزیابی ظرفیت های استفاده از انرژی لیزری است.
وی افزود: این سلاح برای نابود ساختن و منهدم كردن هواپیماهای بدون سرنشین، موشك، خمپاره، بمب‌های خیابانی و مجموعه‌ای از تهدیدهای نظامی به كار می‌رود.
به گفته 'بی.بی.سی'، ارتش آمریكا سال هاست كه از سلاح لیزری استفاده می كند؛ اما برخی مشكلات فنی سبب شده است تا ارتش آمریكا نتواند از آن در خط مقدم استفاده كنند.
سیستم سلاح لیزری (توپ لیزری) موسوم به (XN-1 LaWS) نخستین بار و در سال 2014میلادی بر روی ناو آمریكایی 'یو.اس.اس پونس' (USS Ponce) نصب و به كار گرفته شد.
سلاح نصب شده بر روی این ناو، با تولید و هدایت پرتو لیزری 'فرا سرخ' قابلیت هدف قراردادن پهپاد و قایق های كوچك را دارد.
اروپام**5**ن**1552/ انتشاردهنده: قاسم شریعتی