اردبیل- ایرنا - دولت تدبیر و امید در بخش آب استان اردبیل سرمایه گذاری كلانی كرده كه در كنار بحث تامین آب كشاورزی در شمال و مهار آب های مرزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان های مختلف استان در افق سال 1425 از مهمترین این اقدام ها و برنامه ریزی هاست.

اصغر سلیمان زاده مدیرعامل شركت آب منطقه ای اردبیل روز سه شنبه درگفتگو با خبرنگاران ایرنا بخشی از برنامه ها،اقدام ها و طرح های پایداربرای تامین آب آشامیدنی در استان تا سال 1425 خورشیدی را تشریح كرد.

** بسته تامین آب آشامیدنی شهرستان های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین
سلیمان زاده می گوید كه طرح های آبرسانی اردبیل ، نیر، نمین و سرعین كه شهرستان های با فاصله كم نسبت به هم هستند، به صورت یكپارچه انجام می گیرد و برای تامین آب آشامیدنی این شهرها برنامه های متعددی در دست اجراست كه مهمترین آن انتقال آب از حوزه قزل اوزن به اردبیل می باشد.
وی بیان كرد: بهترین راهكار برای تامین آب آشامیدنی ونیز صنعت رو به توسعه اردبیل انتقال آب از حوزه قزل اوزن در جنوب استان می باشد كه خوشبختانه سهمی معادل 50 میلیون متر مكعب برای استان در وزارت نیرو تخصیص و نهایی شده و با انتقال آن به اردبیل آب این منطقه تا 30 سال آینده تامین شده و مشكلی در این زمینه نخواهد بود.
وی با اشاره به بحث هایی در باره انتقال آب قزل اوزن و سهم شهرستان خلخال از این آب افزود: مسلم است كه در صورت انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل می بایست در طول مسیر نیازهای آب آشامیدنی و صنعت تمام مناطق موجود در مسیر از جمله شهرستان خلخال تامین شود كه این امر نیز در طرح های مورد نظر پیش بینی خواهد شد.
وی مهمترین ابزار عملیاتی شدن این طرح را استفاده از ظرفیت فایناس خارجی وداخلی ذكر كرد و گفت: استفاده از این ظرفیت پیش بینی شده و با توجه به تجربه موجود در این زمینه به عملیاتی شدن آن در كوتاه مدت امیدواریم.
سلیمان زاده مطالعات زیست محیطی، میراث فرهنگی ، اعتبار ومیزان تخصیص آب را از مقدمات اولیه انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل دانست وافزود: این اقدام ها به تدریج در حال انجام است.
وی با اشاره به اینكه آب آشامیدنی اردبیل هم اكنون از سد یامچی تامین می شود، گفت: برای افزایش كیفیت آب آشامیدنی اردبیل احداث برج آبگیر،احداث چهار پمپ شناور واحداث شفت آب در سد یامچی درحال اجراست.
به گفته وی ، برای ارتقای كیفیت آب سد یامچی یك برج آبگیر ، چهار پمپ شناور و سه شفت اجرایی شده ویك شفت اصلی هم با پیشرفت فیزیكی 75 درصد در دست اجرا است كه در صورت تكمیل مشكل كیفی آب آشامیدنی اردبیل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد ضمن اینكه با تكمیل عملیات فاضلاب شهر نیر از سوی شركت آب و فاضلاب استان این مشكل به طور كلی مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای اردبیل صرفه جویی در مصرف آب را ضروری دانست وافزود: در حال حاضر 36 میلیون متر مكعب آب از سد یامچی برداشت می شود كه باید برای استفاده بهینه وجلوگیری از مصرف بی رویه آب بیشتر از این فرهنگ سازی شود.
وی همچنین اضافه كرد: شركت آب منطقه ای اردبیل برای اینكه آب را به صورت بهینه وپایدار در اردبیل توزیع كند اقدام به زون بندی به طول 47 كیلومتر نموده كه 30 كیلومتر آن آماده افتتاح است و زون بندی 17 كیلومتر دیگر با 70 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجرا می باشد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در باره جدا سازی آب مصرفی برای آشامیدن با مصارف دیگر، بیان كرد: در این راستا انتقال آب از چشمه گورگور با دبی 50 لیتر در ثانیه به اردبیل و ارایه آن در ایستگاههای مختلف به شهروندان پیش بینی شده است.
به گفته وی ، مذاكره ها با سرمایه گذار بخشی خصوصی در این زمینه در جریان است و با اجرایی شدن این طرح آب آشامیدنی سالم و گواراتری در اختیار شهروندان اردبیلی قرار خواهد گرفت.

** طرح های آبرسانی نمین و عنبران
سلیمان زاده با اشاره به طرح های آّبرسانی در شهرهای نمین و عنبران نیز گفت : برای آبرسانی نمین وعنبران 2 ایستگاه پمپاژ مد نظر است كه عملیات اجرایی یكی از این ایستگاهها به پایان رسیده وعملیات اجرایی ایستگاه دیگر هم با پیشرفت فیزیكی 80 درصد در دست اجرا می باشد .
وی احداث خط انتقال از سه راهی نمین تا عنبران بطول 3.1 كیلومتر و یك خط انتقال دیگر از سه راهی عنبران تا خود عنبران بطول 7.5 كیلو متر را در تامین آب آشامیدنی این 2 شهر موثر دانست وگفت: در صورت تكمیل این طرح ها شاهد تامین آب آشامیدنی پایدار نمین و عنبران و رفع برخی مشكل ها خواهیم بود.

** تامین آب پایدار در شهرستان های خلخال و مشگین شهر
مدیرعامل شركت آب منطقه ای اردبیل از تكمیل بسته آبرسانی خلخال خبر داد و گفت:برای تامین آب آشامیدنی این شهر پكیج كامل در بالادست خلخال در سد بفراجرد در دست اجراست وعملیات اجرایی خط انتقال آن هم به طول 10 كیلومتر شروع شده كه ا زاین میزان پنج كیلومتر اجرا و پنج كیلومتر دیگر هم دردست اجراست.
سلیمانزاده با اشاره به احداث تصفیه خانه آب خلخال افزود: برای احداث این تصفیه خانه به روش بی او تی با پیمانكار قرارداد منعقد شده و با اجرا وتكمیل بسته عملیاتی آبرسانی خلخال آب آشامیدنی این شهر تا سال 1425 تامین خواهد شد.
وی حمایت دولت تدبیر وامید از طرح های آبرسانی را قابل تحسین دانست وافزود: دولت تنها برای آبرسانی خلخال تاكنون سه هزار میلیارد ریال هزینه كرده است .
سلیمان زاده در خصوص ارتقای تصفیه خانه آب مشگین شهرنیز گفت: ارتقاء این تصفیه خانه در اولویت طرح های آبرسانی در این شهر است بطوریكه خط انتقال آن به طول پنج كیلومتر اجرا شده و یك خط انتقال دیگر هم از سد های سبلان ،احمد بیگلو ، اهل ایمان و خیاو چایی مد نظر است كه در صورت اجرایی شدن آب آشامیدنی این شهر هم تا سال 1425 تامین خواهد شد.
او همچنین با اشاره به تامین آب آشامیدنی شهرهای گرمی، پارس آباد وبیله سوار گفت: در این شهر ها مشكل كمبود آب وجود ندارد و تصفیه خانه های این شهر ها احداث شده و تا كنون هم مشكلی درارتباط با كمبود آب ویا پایین بودن كیفی آب گزارش نشده است .
خبرنگار:یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7110/6016