اروميه - ايرنا - مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان‌غربي گفت: مقدمات لازم براي احداث باغ مادري گردو در شهرستان خوي در حال انجام است.

عزيز اماني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از توليدات مهم و منحصر به فرد آذربايجان‌غربي توليد 32 هزار اصله گردوي پيوندي مجوزدار بوده است كه در اين زمينه در صورت تاييد در گروه نهال و بهبود ارقام و موسسه شاهد احداث باغ مادري گردو در شهرستان خوي با ارقام جديد و برتر خواهيم بود.
وي با بيان اينكه شهرستان خوي ظرفيت ايجاد اين باغ مادري گردو را دارد، اظهار كرد: در نيمه نخست سال جاري 2 جوان محقق و باغدار خويي براي نخستين بار در كشور موفق به توليد و تكثير گردوي پيوندي در ارقام مختلف شده بودند.
وي اضافه كرد: ارقام هاي پيوندي در سال اول و دوم شروع به باردهي مي كنند و باردهي اقتصادي آن ها از سال چهارم و پنجم به بعد شروع مي شود و اين ارقام توليدي پربار، مقاوم به سرما و گرما و آنتراكنوس بوده و اندازه مغز گردو بزرگ و باردهي آن در شاخه هاي جانبي هم وجود دارد.
وي گفت: آذربايجان غربي با 6 هزار هكتار سطح زير كشت، پنجمين استان در توليد و تكثير گردو در كشور است.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان‌غربي بيان كرد: سالانه چهارميليون و 850 هزاراصله نهال بذري و رويشي در نهالستان هاي استان توليد مي شود.
اماني افزود: اين نهال ها در 45 نهالستان‌ مجوز دار در سطح استان توليد مي شود.
وي اضافه كرد: با توجه به برنامه هاي سازمان براي توسعه كشت پايه هاي رويشي و جايگزيني آنها با ارقام بذري، نهال هاي توليدي در آذربايجان غربي شامل انواع نهال هاي بذري و رويشي و انواع پايه رويشي از مراكز كشت بافتي هستند.
وي بيان كرد: علاوه بر تامين نياز استان، بسياري از نهال‌هاي توليدي آذربايجان غربي به ساير استان‌هاي كشور و كشورهاي همسايه از جمله عراق، جمهوري آذربايجان و افغانستان صادر مي‌شود.
اماني افزود: از جمله نهال‌هاي بذري كه در استان توليد مي‌شود مي‌توان از دانه‌دارها به سيب، گلابي و به و از هسته‌دارها به هلو، شليل، زردآلو، آلو، گيلاس و آلبالو اشاره كرد.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان‌غربي ادامه داد: علاوه بر آن، انواع نهال انگور در حدود 40 رقم و گردوي پيوندي نيز در استان توليد مي‌شود.
وي اظهار كرد: از اوايل سال جاري كميته فني نهال در آذربايجان غربي نسبت به بازديدهاي ميداني از نهالستان‌ها و بررسي مدارك و مستندات لازم در سطح استان اقدام كرده است.
به گزارش ايرنا، شش هزار و 411 هكتار از باغ هاي استان به كاشت گردو اختصاص دارد كه از اين ميزان پنج هزار و 155 هكتار بارور است.
نصف سطح زير كشت گردو در استان آذربايجان غربي را باغ هاي متمركز و نصف بقيه به صورت تك درخت هستند.
بيشترين سطح زير كشت باغ هاي گردو به ترتيب در شهرستان هاي مهاباد با يك هزار و 100 هكتار، سردشت با سطح زير كشت 942 هكتار، اروميه با سطح زير كشت 685 هكتار و شاهين دژ با 640 هكتار است.
اين شهرستان ها رتبه هاي اول تا چهارم توليد اين محصول در استان را در اختيار دارند.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني