امسال برداشت گردو از باغ‌های آذربایجان‌غربی ۱۱ درصد بیشتر است

ارومیه- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت محصول گردو از باغ‌های استان گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود که ۱۱ درصد بیشتر از سال گذشته از این محصول برداشت و روانه بازار شود.

عزیز امانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پنج هزار و ۲۶۰ هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص یافته‌است که چهار هزار و ۳۸۶ هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.

وی با اشاره به برداشت هشت هزار تن گردو طی سال جاری از باغ های استان اضافه کرد: میانگین عملکرد باغ‌های این محصول در هر هکتار، یک‌هزار و ۹۰۰ کیلوگرم محصول خشک است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهرستان‌های ارومیه و سردشت بیشترین میزان تولید گردو در استان را به خود اختصاص داده‌است.

امانی گفت: ارقام کشت شده اغلب بذری و از ژنوتیپ های مختلف هستند که در سال‌های اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است.

وی افزود: از ارقام خارجی کشت شده می‌توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت، ارقام بومی و کاغذی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مصرف گردو در تقویت حافظه، استحکام استخوان ها و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و برخی سرطان ها نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: این استان از نظر تولید گردوی با کیفیت و مجهز بودن به تکنیک‌های جدید تولید ازجمله دستگاه‌های برداشت، تولید نهال گردوی پیوندی، سرشاخه کاری درختان و وجود کارشناسان صاحب نظر در کشور دارای جایگاه ویژه است.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که سالانه انواع میوه های تابستانه در آن تولید و روانه بازار می‌شود.این استان دارای رتبه ششم تولید گردو در کشور می‌باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha