اراك - ایرنا - مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: روابط كنونی در دنیای امروز ارتباط محور و فراگیر است و ماندگاری رسانه در چنین فضایی نیازمند مقبولیت محوری، برنامه های حرفه ای و اثربخشی فراگیر است.

به گزارش ایرنا، محمد خدادی روز سه شنبه در نشست مشترك شورای هماهنگی روابط عمومی ها با خانه مطبوعات استان مركزی در اراك افزود: جنس فعالیت ها و مناسبت های ارتباطی دنیای كنونی با گذشته تفاوت ساختاری دارد و فضای انحصار اطلاعات شكسته شده است.
وی اظهار كرد: باید با رویكرد نوینی مهارت های حرفه ای رسانه، تولید و توزیع محصولات خبری بر مبنای تنوع و جذابیت برای مخاطب را پی گرفت.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان كرد: بستر جریان ارتباطی در گذشته اینگونه بود كه از اطلاعات به مخاطب ختم می شد اما، در شرایط كنونی از مخاطب به اطلاعات می رسیم و در این فرآیند تولید فرآورده های خبری متفاوت به منظور ایجاد قدرت انتخاب برای مخاطب، امری اجتناب ناپذیر است.
خدادی افزود: ماهیت رسانه ای و جریان فراگیر اطلاعاتی كنونی می طلبد كه تولید محتوا بر مبنای اطلاعات صحیح و ارقام كلیدی مدنظر باشد و این فضا به صورت حرفه ای از تولید نظرِ غیرمستند فاصله بگیرد.
وی بیان كرد: یكی از علل بی اعتمادی به رسانه می تواند تكیه بر عملكرد محوری باشد درحالی كه مهارت حرفه ای در رسانه با الگوی آمار محوری و تولید محتوای با كیفیت گره خورده و ایرنا می كوشد در این راستا صحت و دقت را فدای سرعت نكند چرا كه نخستین توقع افكار عمومی از رسانه، اخبار صحیح و مستند است.
خدادی ادامه داد: خام فروشی در رسانه محكوم به شكست است و رسانه حرفه ای می كوشد كه ارزش افزوده در محتوا و تولیدات داشته باشد و اطلاعات زنجیروار و هدفمند را كه به تولید كیفی می انجامد، محور قرار دهد.
وی گفت: ساده سازی اطلاعات، دسته بندی آگاهانه و هوشمندانه داده ها و انتقال منطقی حلقه های اطلاعاتی با مهندسی خاص سه راس تولید محتوای ماندگار است و رسانه حرفه ای بستر اصلی است كه تخم دانش با آگاهی و برنامه در آن پاشیده می شود و ایرنا در سه سال اخیر كوشیده كه راهبرد خود را در این حوزه معطوف كند.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: تولید محتوای خبری برای مردم است و باید نیازهای مردم را برطرف كرد، امروز تاریخ مصرف روش های سنتی اطلاع رسانی به پایان رسیده و رسانه هایی موفق هستند كه بدانند در خلق تولید عمیق و ماندگار از چه الگویی بهره گیرند و به جای اسم و رسم، اثرگذاری درازمدت را سرلوحه قرار دهند.
خدادی با تاكید بر همگرایی در عرصه رسانه ای عنوان كرد: تكثر در رسانه به معنای قدرت نیست بلكه باید از ظرفیت ها در همگرایی توسعه محور بهره جست.
وی گفت: وجود 45 خبرگزاری دارای مجوز كمیتی است كه برای اثربخشی مناسب در عرصه رسانی نیازمند هم افزایی است و محوریت آن باید بر مولفه های توسعه گرا بنیان نهاده شود تا منافع ملی و توسعه پایدار در سایه گفتمان سازی آگاهانه نشر و بسط یابد.
وی تصریح كرد: فعالیت رسانه و اثربخشی آن منوط به تولید خبر و اطلاعات هدفمند است در صورتی كه امروز نگاه و باور غالب رسانه ها تولید نظر است و این امر نیاز به مهارت رسانه ای را دو چندان می كند.
خدادی گفت: مهارت تولید اطلاعات در قالب بیان عدد، رقم، نسبت، قیاس و مصداق معنا می یابد تا از طریق این اطلاعات قضاوت در مخاطب شكل گیرد و به اتخاذ تصمیم و عمل بیانجامد.
وی با تاكید بر اینكه دوران تبلیغ به سر آمده است، گفت: نگاه ما به جریان رسانه باید همانند طبیب برای رفع درد و پاسخگویی عمیق و موثر به نیاز باشد كه نسخه آن با ارائه گزارش عملكرد و اشاعه نظر كامل نمی شود.
خدادی گفت: اطلاعات فاقد تنوع؛ جذابیت و منبع ارزش خبر ندارد و چالش اساسی حوزه رسانه امروز درگیری با نظرهای كم ارزش و فاصله گرفتن از مهارت حرفه ای تولید داده هاست كه این ضعف با برنامه محوری و آگاهی رسانه ها رفع می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روابط عمومی ها باید رسانه مدار باشند و ورود آن ها به جرگه رسانه داری خطایی بزرگ است.
مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: روابط عمومی ها باید جریان ساز و محور اشاعه اطلاعات صحیح و موثر باشند.
خدادی عنوان كرد: دریافت بازخورد از انعكاس اخبار و اطلاعات مهمترین شاخصه فعالیت های رسانه ای است و خبرگزاری ایرنا در این راستا به منظور ارتقای اثربخشی خود فعالیت های جدید را دنبال می كند به طوری كه امروز بیش از 50 محصول در قالب اینفوگرافی، موشنگرافی، تولید بولتن، گزارش هایی با شالكه مختلف تولید می شود و همچنین فضای مجازی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
وی یادآور شد: تلاش می شود همه فعالیت های رسانه ای در ایرنا به واسطه تلفن های همراه قابل دسترس باشد.
خدادی تاكید كرد: قدرت یك رسانه به دریافت اعتماد از جانب مردم بستگی دارد و این رویه در ایرنا به معنای واقعی به منصه ظهور رسیده است و این خبرگزاری هیچ گاه سرعت را بر صحت اخبار ارجح ندانسته چرا كه افكار عمومی انتظار انتشار اخبار واقعی و صحیح دارند.

*** ایرنا بازوی پرتوان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مركزی نیز در این نشست گفت: ایرنا هیچ گاه مجموعه خود را از روابط عمومی ها جدا ندانسته و همواره به عنوان بازوی توانمند در تولید و انتشار بر توان روابط عمومی ها تاكید كرده است.
حسین مهدی زاده افزود: ایرنا رسانه نظام است و با توجه به رسالت خود در جهت انعكاس دستاوردها، خدمات و بررسی منصفانه تنگناهای موجود در كشور تلاش كرده است.
وی اظهار كرد: امروز اصل آموزش محوری و درك منطقی از تحولات پیرامونی جریان رسانه ای در كشور برگ برنده ای برای موفقیت در جبهه اطلاع رسانی است كه ایرنا همواره با توجه به رسالت خود، كوشیده تا در این عرصه با قدرت و قوت وارد شود.
در ادامه این نشست نیز تعدادی از اعضای هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مركزی و هیات رئیسه خانه مطبوعات به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
خبرگزاری ایرنا در سال 1313 خورشیدی و با تأسیس «آژانس پارس» شكل گرفت و سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه 1360، با تصمیم نمایندگان مجلس، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA) تغییر یافت.
54 نشریه محلی در قالب هفته نامه و ماهنامه و 2 روزنامه، 14 خبرگزاری و پایگاه خبری در استان مركزی فعالیت دارند.
شورای هماهنگی روابط عمومی های استان مركزی در سال 1380 فعالیت خود را آغاز كرد و پس از وقفه ای پنج ساله در سال 92 و همزمان با استقرار دولت تدبیر و امید فعال شد.
هم اینك 137 روابط عمومی در شورای روابط عمومی های استان مركزی عضویت دارند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: مژگان حیدری