به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد خدادی، در همایش مجازی با عنوان رسانهها و روابطعمومیها، اظهار داشت: روابط عمومی باید به مخاطب به عنوان شریک نگاه کند و او را صرفا شنونده و بیننده نداند. چون مخاطب خودش یک رسانه است و با یک تلفن همراه کار جمعآوری و پردازش اطلاعات را انجام میدهد.
به گفته وی وقتی روابط عمومی به مردم به عنوان شریک نگاه کند، برای قانع کردن مردم در امر صرفهجویی محتوایی را تولید میکند که منجر به اقناع در موضوع صرفهجویی شود.
روابط عمومی دنبال گزارش کار نباشد
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ افزود: روابط عمومی باید اسمش را تغییر دهد و تحت عنوان محل ارتباطات فعالیت کند. در نگاه تبیینی کارکرد روابط عمومی در خدمت رئیس سازمان نیست و همه اعضای یک سازمان از این کانال با افکار عمومی صحبت میکنند. روابط عمومی نباید دنبال گزارش کار باشد. چون خرید آب و گندم یک وظیفه ذاتی و عادی است و اعلام کردن ندارد.
وی با تاکید بر این که روابط عمومی باید به ابهامات و شبهات پاسخ دهد اظهار داشت: در نقطه مقابل رسانهها نیز باید دنبال تخصصی شدن باشند. آنها نمیتواند در هر زمان و مکانی راجع به همه چیز نظر بدهند و باید کارکردشان تخصصی باشد. مخاطب انتظار دارد که نسبت به چیزی که نمیداند اطلاعات دریافت کند. ولی رسانهها بعضا چیزی را میگویند که مخاطب میداند.
خدادی ضمن یادآوری اهمیت مساله مخاطب شناسی گفت: رسانه با افراد مختلف و جامعهای که یکدست نیست صحبت میکند. محتوای رسانه مثل غذاست. همان طور که در یک خانه غذای بچه از پیرمرد جداست، محتوای رسانه هم باید متناسب با مخاطب باشد.
تولید نظر به جای تولید اطلاعات
وی با بیان این که برخی رسانهها به جای تولید اطلاعات تولید نظر و دیدگاه میکنند توضیح داد: در برخی رسانههای چاپی، سرمقاله تلفنی جای سرمقاله مکتوب را گرفته است. برای برخی رسانهها در هنگام مصاحبه فقط اینکه طرف چیزی بگوید و نظری بدهد اهمیت دارد.
خدادی با تاکید بر این که رابطه رسانه ها و روابط عمومی ها باید به وضعیت گذشته برگردد توضیح داد: در گذشته روابط عمومی محل ارتباط با یک دستگاه و رسانه تولید کننده اطلاعات بود. اطلاعیهها توسط روابط عمومی صادر و در رسانه تنظیم و تبدیل به خبر میشد. روابط عمومی به عنوان یک رسانه، منبع اعلام خبر نبود و در مطالب منتشر شده عنوان به گزارش روابط عمومی ذکر نمیشد. در شرایط فعلی روابط عمومیها جای رسانهها نشستهاند.
روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در ادامه همایش با تاکید بر این که روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد بیان داشت: روابط عمومی باید همه چیز را مثل خبرنگار سوژه بداند و در همه زمان ها پاسخگو باشد.
اکبر نصراللهی با بیان این که روابطعمومیها نباید خودشان را به ارتباطات سنتی محدود کنند، اظهار داشت: آنها باید ارتباط با فضای مجازی و تولید خبر در این حوزه را در دستور کار قرار بدهند. قرار نیست روابط عمومی مثل قبل باشند. چون مخاطبان مثل قبل نیستند.
وی با اشاره به احتیاج روابطعمومیها به رسانهها توضیح داد: امکانات روابطعمومیها ناکافی است. آنها میتوانند ویدئو تولید کنند. ولی نمی توانند تلویزیون داشته باشند. بنابراین برای پخش ویدئوهایشان حتما به تلویزیون نیاز دارند.
نصراللهی با بیان تجربیاتش از زمانی که مصاحبههای زنده تلویزیونی را در صداوسیما مدیریت میکرده توضیح داد: مهم ترین مشکل ما این بود که روابط عمومی تسهیل گر ارتباط ما با مسوولان نبود. نگاه آنها به کار اداری بود. وقتی به روابط عمومی زنگ می زدیم آنها به وزیر و مدیر کل نامه مینوشتند و سه روز بعد آن مدیر جواب می داد. در حالی که برنامه ما زنده و شبانه بود. به همین خاطر مستقیم وارد عمل شدیم و کار روابط عمومی را خودمان انجام دادیم.
این استاد ارتباطات اجتماعی با تاکید بر این که روابط عمومی باید نگاه اداری را کنار بگذارد بیان داشت: روابط عمومی باید همه چیز را مثل خبرنگار سوژه بداند و در همه زمان ها پاسخگو باشد. وقتی ارتباط یک نهاد روابط عمومی با مدیر مجموعه متزلزل است، با دیگران هم با ترس و لرز ارتباط برقرار میکند.
حضور در رسانه هدف نیست
مدیرعامل خبرگزاری فارس از روابطعمومیهایی که صرفا به مسائل ظاهری و کمی توجه دارند انتقاد کرد.
پیام تیرانداز در ادامه این همایش با اشاره به مدیرانی که دوست دارند دائما در رسانه باشند گفت: خیلی از مدیران در رسانه حضور داشتن را یک هدف تعریف کرده و به کارکردهای اصلی رسانه اشراف ندارند.
وی افزود: روابطعمومیهای این مدیران به فعالیت رسانه بر پایه ارزش های خبری اعتقادی ندارند و با روش های تشویقی سعی میکنند رسانه ها را با خودشان همسو کنند.
تیرانداز از روابطعمومیها خواست ماموریت هایشان را در روابط عمومی بشناسند و ادامه داد: برخی روابطعمومیها صرفا به مسائل ظاهری و کمی توجه دارند. مثلا به مدیر گزارش میدهند که در ماه گذشته 50 بار مطلب شما در رسانه های مختلف منعکس شدهاست. آنها به این نکته فکر نمیکنند که آن مطالب چقدر ارزش خبری داشته و چقدر اثر گذاشته است.
رسانه در تمدن غربی یک جزء هم افزاست
در ادامه این همایش، رییس دانشگاه سوره تاکید کرد: در کشور ما رسانه روابط عمومی و جامعه نتوانستند همدیگر را پیدا کنند
محمدحسین ساعی، با بیان این که در حوزه رسانه داریم گفت: . رسانه در ایران بیمار متولد شده و ریل گذاری هایش صحیح نبوده است. به عبارتی رسانه در ایران از ابتدا جایگاه تمدنی پیدا نکرده است. در حالی که در تمدن غربی رسانه یک جزء هم افزا در کنار نهادهای سیاسی، اقتصادی شکل گرفت.
وی افزود: جامعه پیشرفته جامعهای است که نهادهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و عمومی اش به یک هم افزایی برسند. مثلا در سینمای هالیوود سرریز یک اتفاق فرهنگی به سمت اقتصاد و سیاست میرود.
ساعی با تاکید بر این که محصولات ایجاد شده توسط رسانهها و روابطعمومیها در میزان کمی در جامعه مصرف می شود توضیح داد: در کشور ما رسانه روابط عمومی و جامعه نتوانستند همدیگر را پیدا کنند و محصولاتشان برای همدیگر قابل مصرف نیست.
مخاطب شناسی جزو ملزومات روابط عمومی است
مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روانشناسی و جامعه شناسی را از جمله علوم مورد نیاز کارشناسان روابط عمومی خواند و گفت: مخاطب شناسی جزو ملزومات روابط عمومی است. مسئول روابط عمومی باید بتواند با افراد بداخلاق هم ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت روابط عمومی در اولین ارتباط با دیگران ناکام میماند.
بیژن نوباوهوطن، در پاسخ به این سوال که کمیسیون فرهنگی مجلس چه اقداماتی در رابطه با روابط عمومیها انجام خواهد داد اظهار داشت: استفاده از اسامی غربی غیرقانونی است؛ ولی در صداوسیما و خیابانهای ما اسامی غربی دیده میشود که تخلف است. وقتی فرهنگسازی نشده باشد، اینکه صرفا قانون بگذاریم فایدهای ندارد. برخی مواقع گفتمان سازی دانشگاهیان اثرش بیشتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، همایش مجازی با عنوان رسانهها و روابطعمومیها در دومین روز با سخنرانی اکبرنصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیژن نوباوهوطن، مسئول کمیته رسانه و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ساعی، رییس دانشگاه سوره و پیام تیرانداز، مدیر عامل خبرگزاری فارس پایان یافت.
این همایش در دو پنل در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به همت دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
در پنل اول همایش، روابط عمومی و تحولات آینده ایران مورد بررسی قرار گرفت. آسیب شناسی تعامل رسانهها و روابط عمومیها و ارائه راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عنوان پنل دوم این همایش بود.
همایش مجازی رسانه ها و روابط عمومیها با سخنرانی سید محمود رضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، استادان و مسئولان روابطعمومی و رسانه برگزار شد.
نظر شما