خرم آباد- ايرنا- پيش درآمدهاي چهارشنبه سوري آرامي كه در آن بوي باروت و ترقه نباشد را امسال از مدت ها قبل با دعوت به پويش هاي مردمي نه به ترقه و كمك در تهيه نيازهاي كودكان نيازمند و فعاليت هاي نمادين همچون كاشت نهال به ياد شهداي آتش تشان مي توان احساس كرد.

به گزارش ايرنا چهارشنبه سوري سنتي ديرين و اصيل كه حالا سال هاي سال است مسيرش به انحراف كشيده شده است و از آن جز ترس، دلهره و البته از همه بدتر تلفات جاني و مصدوميت هاي ماندگاري كه عمري پشيماني را به دنبال دارد، باقي نمانده است.
كشته شدن هفت نفر در اردبيل بر اثر انفجار مواد محترقه دست‌ ساز، كشته شدن نوجواني اليگودرزي بر اثر همين مواد، نابينايي جواني 23 ساله در خرم آباد بر اثر انفجار مواد محترقه و حوادثي مشابه در شيراز و مشهد و ساير نقاط در روزهاي اخير تنها نمونه هايي از حوادث ناگواري هستند كه به طور قطع قابل جبران نيستند.
امسال اما قرار بر اين گذاشته شده است كه با پويش هاي مردمي مبني بر نه به ترقه و مواد محترقه در چهارشنبه سوري، توزيع بروشورهاي هشدار دهنده، انجام كارهاي فرهنگي و اجتماعي همچون كاشت نهال به ياد شهداي آتش نشان و جمع آوري پول مواد محترقه و اهداي آنها به نيازمندان نمونه اي از اقداماتي است كه نويد چهارشنبه سوري متفاوتي با سال هاي قبل را مي دهد.
' چهارشنبه سوري كه عطر مهرباني و نوع دوستي را جايگزين دود باروت و ترقه مي كند. '
حسينعلي رفاهي رئيس مركز فويت هاي پزشكي لرستان به خبرنگار ايرنا گفت: مركز فوريت هاي پزشكي استان لرستان براي رسيدگي به موقع به حوادث و مصدوميت هاي ناشي از چهارشنبه سوري در آماده باش كامل قرار دارد به اين صورت كه در 58 پايگاه جاده اي و شهري استان 2 تكنسين اورژانس 115 مستقر هستند و تمامي كاركنان اورژانس نيز در آماده باش قرار دارند.
وي گفت: ميزان حوادث ناشي از چهارشنبه سوري در لرستان طي 2 سال اخير در مقايسه با سال هاي گذشته كاهش چشمگيري داشته است و آنچه كه اتفاق افتاده نيز به صورت جراحات و مصدوميت هاي سطحي و سرپايي درناحيه دست، صورت و چشم بوده اند.
رفاهي يادآور شد: امسال نيز به طور همزمان با هماهنگي اورژانس كشور در راستاي اطلاع رساني و فرهنگ سازي در راستاي كاهش حوادث ناشي از چهارشنبه سوري، نصب بنرهايي با ياد شهداي آتش نشان و اقداماتي مبني بر آگاهي در اين زمينه انجام شده است.
رئيس مركز فوريت هاي پزشكي لرستان افزود: در سال 1394 در لرستان 47 نفر بر اثر حوادث ناشي از چهارشنبه سوري دچار آسيب شدند كه بيشتر اين صدمات در ناحيه سر، صورت و چشم به صورت سرپايي درمان شدند.
وي افزود: با توجه به پويش هاي مردمي با محوريت نه به چهارشنبه سوري خطرناك، پيش بيني مي شود ميزان صدمات ناشي از چهارشنبه سوري امسال نسبت به سال هاي قبل بسيار كمتر باشد.
امير محمد حسنوند سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري خرم آباد نيز در اين زمينه به ايرنا گفت: تعداد 9 ايستگاه آتش نشاني شامل 160 نيروي عملياتي و ستادي اين سازمان در خرم آباد در آماده باش كامل به سر مي برند.
وي افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در راستاي فرهنگ سازي به منظور چهارشنبه سوري بدون مواد محترقه و چهارشنبه سوري اصيل وسنتي انجام شده، چهارشنبه سوري امسال متفاوت تر از سال هاي گذشته است كه اين تفاوت به صورت پويش هاي مردمي نه به چهارشنبه سوري خطرناك يا همدري با شهداي آتش نشان بعد از حادثه پلاسكو مشهود بود.
حسنوند گفت: در راستاي ارتقاي آگاهي و آموزش به ويژه در سطح مدارس، ادارات و مراكز علمي و دانشگاهي تعداد هشت هزار نفر در راستاي برگزاري چهارشنبه سوري بدون استفاده از مواد محترقه و يا برگزاري چهارشنبه سوري به صورت سنتي مورد آموزش قرار گرفته است.
وي افزود: حدود سه هزار بروشور حاوي مطالب آموزشي نيز در سطح شهر و مدارس توزيع و بنرهاي تبليغاتي در سطح شهر نصب شده است تا چهارشنبه سوري بدون حادثه اي سپري شود.
وي اظهار كرد: يكي ديگر از اقدامات متفاوتي كه امسال در راستاي داشتن چهارشنبه سوري بدون مواد محترقه در خرم آباد انجام شد اختصاص هزينه خريد مواد محترقه صرف كمك به خانواده هاي نيازمند بود.
سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري خرم آباد افزود: در اين اقدام دانش آموزان يك مدرسه پول هاي خود را كه قرار بود براي خريد ترقه هزينه كنند جمع آوري و صرف كمك به نيازمندان كردند.
وي يادآور شد: نگهداري نكردن مواد محترقه و منفجره در زيرزمين، محل زندگي، پرتاب نكردن مواد محترقه به سمت درختان، روشن نكردن آتش در سطح آسفالت و در مجاورت مواد مشتعل، خودداري از ريختن الكل، بنزين و حشره كش ها داخل آتش از جمله توصيه هايي هستند كه شهروندان براي كاهش حوادث بايد مورد توجه قرار دهند.
وي با تاكيد بر نظارت و همراني خانواده ها با فرزندان و كودكان خود در چهارشنبه سوري گفت: خودداري از نگهداري مواد محترقه در داخل كيف توسط كودكان، خودداري از آتش روشن كردن در معابر كم عرض و فضاي بسته و خودداري از پوشيدن لباس هاي گشاد هنگام پريدن از روي آتش از ديگر نكاتي است كه بايد مورد توجه مردم قرار گيرند.
حسنوند با بيان اينكه برخي افراد هنجارشكن اقدام به سوزاندن مخازن زباله سطح شهر مي كنند، گفت: از ساعت 15 امروز تمامي سطل ها و مخازن زباله سطح شهر تخليه مي شوند.
وي افزود: امسال و در آستانه چهارشنبه آخر سال در سراسر كشور تعداد 10 نفر بر اثر حوادث ناشي از مواد محترقه و منفجره جان خود را از دست داده اند كه شامل هفت نفر در اردبيل، يك نفر در لرستان، يك نفر در سقز و يك نفر در شهر قدس استان تهران است.
1920/3022
خبرنگار:مهري دريكوند ** انتشاردهنده: احسان كردي