شهردار سنندج یكی از بحث های اساسی و مهم استان كردستان و شهر سنندج را حاشیه نشینی و پدیده سكونتگاه های غیر رسمی می داند و می گوید: اگر این نواحی منفصل شهری موجود به سنندج اضافه نمی شد بدون شك اعتبارات موجود كفاف هسته مركزی شهر را می داد.
منوچهر فخری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناحیه منفصلی همانند نایسر با جمعیتی كه در خود جای داده است باید خود به عنوان یك شهر جدا از سنندج دیده شود اما زیرساخت های فرهنگی این ناحیه آماده نیست و مشكلات فرهنگی زیادی بر ان حاكم است.
وی ساخت و سازهای غیر مجاز را یكی از پدیده های نواحی منفصل شهری دانست و اظهار كرد: مشكل اساسی این نواحی زمین های قولنامه ای است و امروز میلیارد ها تومان پول شهرداری بابت زمین های قولنامه ای در نایسر هزینه می شود و تا بحث زمین های قولنامه ای رفع نشود باقی مشكلات این نواحی حل نخواهد شد.
شهردار سنندج با بیان اینكه نمی توان برای نواحی همانند نایسر، ننله، حسن اباد و غیره نسخه واحد پیچید و لازم است اولویت بندی های لازم در پروژه های عمرانی انجام شود بر عدالت در انجام خدمات عمرانی و اجتماعی در این نواحی تاكید كرد.
فخری افزود: باید شبكه ای تعریف شده و برای هر منطقه و بافتی براساس نیاز آن منطقه خدمات تعریف شود.
وی اظهار كرد: نگاه شهرداری سنندج به نواحی منفصل شهری همان نگاهی است كه به هسته مركزی شهر دارد و با تمام توان تلاش می كند این نواحی نیز همانند هسته مركزی شهر از احداقل امكانات برخوردار باشند.
شهردار سنندج با بیان اینكه هم اكنون 47 درصد جمعیت شهر سنندج حاشیه نشین هستند گفت: شهرداری سنندج با تمام توان تلاش می كند مشكلات و معضلات این نواحی را رفع كند و براساس میزان حاشیه نشینی توان و بودجه شهرداری صرف مشكلات این نواحی می شود.
وی با بیان اینكه هم اكنون در نواحی منفصل نایسر تعداد زیادی دانش آموز بدون مدرسه هستند گفت: آموزش و پرورش باید برای رفع این مشكل اقدامات لازم را انجام دهد.
فخری مشكلات فاضلاب را از دیگر معضلات موجود در این ناحیه عنوان كرد و گفت: سال گذشته در این راستا كارهایی انجام شده است و با تلاش های انجام شده 42 هزار متر از این نواحی اسفالت شد.
وی احداث فضای سبز با حداقل امكانات در نایسر، احداث یك شهر بازی، ساماندهی ورودی نایسر و تقاطع این ناحیه را از دیگر فعالیت های در دست اقدام شهرداری عنوان كرد.
شهردار سنندج با تاكید بر پر رنگ تر شدن بحث های فرهنگی در نواحی منفصل شهری افزود: باید تلاش شود مسائل و مشكلات اجتماعی این نواحی مرتفع شود.
وی در ادامه به فعالیت ها و اقدامات انجام شده و یا در دست انجام شهرداری سنندج درشهر سنندج، مناطق حاشیه و همچنین نواحی منفصل شهری اشاره كرد و گفت: در این راستا اقدات خوب و موثری انجام شده كه از آن جمله می توان به احداث بلوار 24 متری كانی كوزله و اسفالت محلات و معابر نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه ای اشاره كرد.
فخری گفت: بلوار 24 متری كانی كوزله در شمال شهر سنندج واقع شده كه طول آن هزار و 50 متر و عرض آن 24 متر مفید و شامل 2 لاین رفت و برگشت است و منجر به اتصال بلوار معلم به خیابان كانی كوزله شده است.
شهردار سنندج روانسازی ترافیك و كنترل هرچه بیشتر بار ترافیكی محله كانی كوزله، شهرك ارشاد و مجتمع چوب فروشان و همچنین انتقال بار ترافیكی محله های مزبور به بلوار معلم و دسترسی آسان به شهرك های اتوبوس رانی و شهرك ارشاد را از اهداف احداث این بلوار ذكر كرد.
**احداث پاركینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی
وی احداث و افتتاح پاركینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی را از دیگر فعالیت های این شهرداری ذكر كرد و گفت: این پاركینگ در زمینی به مساحت هزار و 900متر مربع و زیربنای كلی 11 هزار و 400 متر و در 6 طبقه احداث شد.
فخری افزود: این پاركینگ شامل 2 طبقه زیرزمین، همكف و سه طبقه است كه با سازه بتنی و سقف دال بتنی احداث شده و در مجموع ظرفیت گنجایش 435 خودرو را دارد.
وی با اشاره به اهداف این پروژه اظهار كرد: جلوگیری از ازدحام خودروها در حاشیه خیابان ها و كوچهها، تامین پاركینگ در سطح شهر به منظور افزایش ظرفیت شبكه و تسهیل عبورو مرور و تامین پاركینگ پارك سوار و استفاده از محدوده ترافیكی و لحاظ كردن پاركینگ برای معلولان از جمله این اهداف است.
شهردار سنندج احداث پروژه زیرگذر بلوار جاده ساحلی را از دیگر پروژه ها عنوان كرد و گفت: این طرح شامل یك باند سواره رو به طول 400 و عرض هفت متر با عملیات اجرایی شامل لجنبرداری، خاك برداری و اجرای لوله به قطر هزار میلی متر و طول 72 متر در دو خط و اجرای دیوارچینی به حجم هزار و 400 مترمكعب و آسفالت به میزان سه هزار متر مربع و جدول گذاری است.
وی افزود: كوتاه كردن مسیر دسترسی به باند برگشت بلوار ساحلی به طول 2كیلومتر با صرفه جویی در مصرف سوخت و سهولت در رفت و آمد ترافیكی و ایمنی بالای مسیر بلوار ساحلی از جمله اهداف این طرح بود.
**احداث ایستگاه آتش نشانی در 2ناحیه حسن اباد و نایسر
فخری با اشاره به احداث ایستگاه های اتش نشانی در2 ناحیه نایسر وحسن اباد گفت: متراژ كلی هر ایستگاه در این سه ناحیه 575 متر مربع شامل 225 متر خود ایستگاه و 350 متر ساختمان اداری در 2 طبقه است.
وی افزود: این ایستگاه ها در راستای ارائه و گسترش خدمات ایمنی و افزایش و بهبود سطح خدمات شهری به شهروندان و افزایش ایمنی ساكنان نواحی منفصل شهری احداث می شود.
**تعریض پل قشلاق سنندج
شهردار سنندج در ادامه از تعریض پل قشلاق سنندج به عنوان یكی دیگر از طرح های این شهرداری اشاره كرد و گفت: این پل با سه دهانه 20متری و2 دهانه 18.7متری با عرشه تیر- دال و شاه تیرهای بتنی پیش تنیده است و دارای ارتفاع 6متر بر روی بستر رودخانه قشلاق بوده و پایه ها به صورت ستون اجرا می شود.
وی افزود: كوله ها در طرفین به صورت كوله باز واز نوع شمع- ستون اجرا شده و پایه های سوم و چهارم از سمت همدان به صورت فونداسیون گسترده و مابقی پایه ها با توجه به نوع خاك به صورت شمع- ستون استفاده شده است.
به گفته وی عرض پل با احتساب پیاده رو 8.85 متر و فاصله محور تا محور شاه تیرها نیز 2 متر است.
فخری هدف از اجرای این طرح را كاهش بار ترافیكی در این میسر عنوان كرد و گفت: همچنین این كار موقعیتی مناسب برای به روز كردن قسمتهای قدیمی پل موجود بر اساس ضوابط جدید است.
وی پروژه تقاطع غیر همسطح ضیاء الدینی را از دیگر پروژه ها ذكر كرد و گفت: طول این تقاطع 284 متر است كه 150 متر آن مسقف و عرض آسفالت رو آن 7.30 متر بوده و همچنین ارتفاع گاباری قسمت مسقف این تقاطع 5.10 متر است.
شهردار سنندج كاهش تصادفات و هدایت ترافیكی مناسب، افزایش ایمنی تردد و روانسازی تردد در مسیر را از مهمترین مزایای این طرح اعلام كرد.
وی پروژه تقاطع غیر همسطح بعثت، تقاطع غیر هم سطح كوسه هجیج و همچنین تونل انقلاب را از دیگر پروژه ها عنوان كرد و گفت: تقاطع غیر همسطح بعثت در محدوه ای به وسعت 9 هكتار احداث شده كه از لحاظ وسعت یكی از بزرگترین پروژه های عمران شهری است.
فخری افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح كوسه هیجیج نیز شامل چهار عدد رمپ و یك عدد لوپ به طول هزار و 200 متر طول و بلوار اصلی به طول 412 متر است.
**ساماندهی ورودی سنندج
وی ادامه داد: همچنین با هدف توسعه فضای سبز و زیبا سازی و ورودیهای سطح شهر عملیات ساماندهی ورودی سنندج – كرمانشاه اوایل خرداد ماه سالجاری در دستور كار این شهرداری قرار گرفت.
فخری بیان كرد: پروژه ساماندهی ورودی سنندج – كرمانشاه در زمینی به مساحت هزار و 400 متر مربع شامل 600 متر طول و23 متر عرض در حد فاصل پلیس راه قدیم تا جایگاه پمپ بنزین اجرا شد.
به گفته وی این پروژه شامل احداث سه هزار متر مربع كف فرش، 6 هزار متر مربع فضای سبز و پنج هزار متر مربع پاركینگ است.
وی به اجرای پروژه تقاطع میدان قرآن نیز اشاره كرد و گفت: تعداد كلی رمپ و لوپ های این تقاطع چهارعدد رمپ و چهار عدد لوپ است و تعداد پل های این تقاطع دو دستگاه بوده كه طول دهانه كل هر كدام از این پل ها 47 متر است.
شهردار سنندج تسهیل در عبور و مرور، كاهش حجم بار ترافیك و روانسازی تردد خودروها در مسیر خروجی شهر و كمربندی ها شهر سنندج به سمت همدان، حذف گره ترافیكی و حذف برخوردهای ترافیكی همسطح در محدوده تقاطع را از اهداف این پروژه عنوان كرد.
**تقاطع غیر همسطح شهید ورمقانی
وی به مشخصات فنی پروژه غیر همسطح شهید ورمقانی به عنوان یكی دیگر از اقدامات شهرداری سنندج اشاره كرد و گفت: این تقاطع دارای پل روگذر با دو دهانه 18 متری با عرشه 36 متری بوده وهمچنین دیوارهای حائل رمپ ها دارای 470 متر طول ورمپ های دسترسی به پل در چهار طرف به طول 600 متر است.
فخری گفت: هدف از اجرای این پروژه را هدایت و تسهیل عبور خودروها بخصوص خودروهای سنگین در كمربندی دكتر حسینی، كاهش تصادفات، كاهش ترافیك و مدت زمان تردد، كاهش هزینه سفر و بهینه سازی مصرف سوخت، ارتباط و دسترسی شهرك شهید ورمقانی و شهركهای اطراف به كمربندی دكتر حسینی وكانی فاطمه است.
وی در پایان گفت: رفع موانع و مشكلات موجود در نواحی منفصل و ماتطق حاشیه نیازمند برنامه ریزی منسجم است و باید اولویت بندی های لازم در این راستا انجام شود به گونه ای كه در طول سال حداقل سه یا چهار مشكل از این نواحی برطرف شود تا بتوان به مروز تمامی مشكلات این نواحی را حل كرد.
/ 3020/7348
**خبرنگار: افسانه گلباغی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان كردستان در كانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
سنندج- ایرنا- رفع موانع و مشكلات موجود در نواحی منفصل شهری و سكونتگاه های غیر رسمی یكی از برنامه های اولویت دار مسئولان شهری است و در این راستا شهرداری سنندج نگاهی یكسان به این نواحی با هسته مركزی شهر دارد.