اروميه- ايرنا- دبير ستاد زكات كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: امسال تعداد روستاهاي داراي شوراي زكات در استان به 1700 روستا مي رسد كه 2.5 برابر سال گذشته است.

حجت الاسلام جابر شوقي روز چهارشنبه در جلسه شوراي زكات شهرستان چالدران افزود: در حال حاضر در 700 روستاي استان شوراي زكات تشكيل شده است كه امسال تعداد شوراهاي تشكيل يافته در روستاها طبق برنامه ريزي هاي انجام شده به يك هزار و 700 شورا افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد: اين شوراها با هدف ترويج فرهنگ پرداخت زكات و رفع چهره محروميت از نقاط مختلف استان تشكيل مي شود.
وي اظهار كرد: 185 نفر روحاني به عنوان مبلغ زكات و يك هزار و 700 نفر به عنوان عاملان زكات در استان فعاليت دارند كه اميدواريم با راه اندازي شوراهاي زكات در روستاهاي بيشتر، اين تعداد نيز افزايش يابد.
وي اضافه كرد: سال گذشته 210 ميليارد ريال زكات در آذربايجان غربي جمع آوري شد كه زكات جمع آوري شده 40 ميليارد ريال بيشتر از پيش بيني ابتداي سال بود كه اين امر مورد تقدير مقامات كشوري نيز قرار گرفت.
فرماندار شهرستان چالدران نيز در اين جلسه گفت: از محل پرداخت تشويقي زكات جمع آوري سال گذشته از سوي استانداري آذربايجان غربي 500 ميليون ريال به اين شهرستان اختصاص يافته است.
كريم حسين زاده افزود: اين ميزان پرداختي در جهت كمك به محرومان و اجراي پروژه هاي عام المنفعه هزينه مي شود.
حسين حسين زاده رئيس كميته امداد امام خميني (ره) چالدران نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه سال گذشته چهار ميليارد و 400 ميليون ريال زكات دراين شهرستان جمع آوري شد، بيان كرد: امسال اميدواريم ميزان زكات جمع آوري شده در چالدران نسبت به سال گذشته 2 برابر شود.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي همواره از استان هاي پيشرو در موضوع جمع آوري زكات در كشور بوده و در سال هاي اخير صدها ميليارد ريال زكات در استان جمع آوري شده است.
زكات در لغت، به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است.
كلمه «زكات» به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد، به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خيرو بركت را دارد، و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشان آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ دو به جهت اهميت ويژه آنها است زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد و ذكر زكات در كنار نماز نشانه جامعيت اسلام و همه جانبه‌نگري دين مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي هستند كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
چالدران با 50 هزار نفر جمعيت در شمال آذربايجان غربي قرار گرفته است.
8137/2093 ** خبرنگار: سيده فاطمه سجادي ** انتشاردهنده: صابر چهرقاني