بجنورد- ایرنا- معاون آبخیزداری ادراه كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی هزار و 963 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری و كنترل سیلاب و حفاظت خاك در سطح استان شده است.

دكتر محمد فرامرز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: پارسال كل اعتبار مصوب عملیات اجرایی آبخیزداری و كنترل سیلاب در این استان، 64 میلیارد و 766 میلیون ریال بوده كه از این مبلغ 36 میلیارد و 870میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و 27 میلیارد و 896 میلیون ریال از محل اعتبارت ملی بوده است.
وی با بیان اینكه تخصیص اعتبارات استانی به صورت 100 درصد صورت گرفته است گفت: هم اكنون مطالعات شناسایی در حوزه اترك به طور كامل و همچنین مطالعات توجیهی در 22 درصد از سطح رودخانه اترك شامل حوزه رودخانه شیرین دره انجام شده است.
فرامرز افزود: همچنین مطالعات تفصیلی اجرایی آبخیزداری در سطح 631 هزار و 144 هكتار انجام گرفته كه حدود 23 درصد سطح استان را شامل می شود و عملیات اجرایی آبخیزداری نیز در سطحی معادل 231 هزار و 780 هكتار انجام شده كه سطحی معادل 8 درصد سطح استان است.
معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به عملیات بیولوژیكی گفت: عملیات بیولوژیكی شامل :بذرپاشی، بذركاری، نهال كاری، كپه كاری، قلمه كاری در حاشیه رودخانه ، تبدیل دیم زارهای كم بازده و ... و همچنین عملیات بیومكانیك شامل احداث كنتور فارو، بانكت بندی، تراس بندی و ... است.
فرامرز افزود: همچنین عملیات مكانیك نظیر بندهای اصلاحی از جمله بندهای توری سنگی (گابیون بندی)،بند سنگ و ملاتی ، بندهای خاكی،بندهای چوبی چپری،بندهای سبك فلزی است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت یك میلیون و 400 هزار هكتار مرتع، بیش از 183 هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی