ايلام - ايرنا -بسياري از ورزشكاران نوجوان فرصت هاي افزايش توانايي خود يا رسيدن به سطح يك ورزشكار خوب را به علت عدم اطلاع از ويژگي هاي خاص خود از دست مي دهند و به ورزشي كه مي توانند در آن به شكوفايي برسند، هدايت نمي شوند استعداديابي ورزشي مي تواند از هدر رفتن اين فرصت ها جلوگيري كند.

به گزارش ايرنا، استعداديابي در ورزش كشف و به فعليت رساندن توانايي بالقوه فرد وهدايت آنها در مسير صحيح مي باشد كه نقش بسيارمهمي درموفقيت ورزش حرفه اي و قهرماني دارد.
در استعداديابي نوجوانان و جوانان از طريق تست ها، ويژگي هاي فيزيكي، فيزيولوژيكي و مهارت هاي فردي مورد ارزيابي قرار گرفته و سپس ورزشكار به شركت در رشته هاي مناسب كه اميد و شانس موفقيت بيشتري در آن دارد ، تشويق و هدايت مي شود.
مديركل ورزش و جوانان ايلام در خصوص اجراي طرح استعداديابي گفت: طرح استعداديابي با جديت تمام در استان ايلام آغاز شده است كه در اين ميان بيش از 90 جلسه تخصصي در استان با هيات هاي ورزشي استان برگزار شده است.
بهروز حيدرزاده اظهار كرد: اين استان با دارا بودن 45 هيات ورزشي استاني و 280 هيات ورزشي شهرستاني قدم در توسعه و گسترش ورزش همگاني و قهرماني گذاشته است كه در اين راستا اجراي طرح استعدايابي عمومي و تخصصي يكي از برنامه هاي اولويت دار اين اداره كل است.
وي افزود: ورزش قهرماني بدون استعداديابي معني ندارد و اين طرح يكي از مهمترين شاخص ها براي ساختن پيكره و استخوان بندي ورزش كشور است به اين منظور سال گذشته در ايلام همايش استعداديابي تخصصي معرفي رشته جودو با حضور رئيس اين فدراسيون برگزار و استعدادهاي خوبي در اين رشته شناسايي شد.
حيدرزاده يادآور شد: ايجاد پايگاه قهرماني يكي از مهمترين راهكارها در بحث استعداديابي و پرورش استعدادها است و در اين راستا همه هيات هاي شهرستان ها 2 تا سه بار جلسه تخصصي داشته و بيش از نيمي از هيات ها برنامه استعداديابي در سطح ملي برگزار كرده اند.
وي با بيان اينكه فرآيند استعداديابي راه را براي رسيدن به روزهاي اوج يك ورزشكار تا حد زيادي كوتاهتر و آسانتر مي سازد، ادامه داد: برنامه محوري هيات هاي ورزشي، بالا بردن سطح ارتقا، دانش و بينش مربيان در تربيت و كشف استعدادهاي نخبه علاوه بر كاهش هزينه هاي سرسام آور قهرماني، نتايج مطلوب مدال آوري و كسب موفقيت هاي غرورآفرين را در پي دارد.
حيدرزاده بيان كرد: مقوله استعداديابي با رعايت استانداردهاي لازم و بهره گيري از متخصصان و مربيان كاربلد از اولويت هاي كاري اداره كل ورزش و جوانان استان با همكاري هيات هاي ورزشي بوده و فرايند عملي كار با جديت آغاز شده است.
وي با بيان اينكه برنامه استعداديابي در اين رشته باعث ارتقاي سطح مربيان و بازيكنان است، گفت: برنامه استعداديابي در رشته هاي ورزشي ما را در شناسايي ظرفيت ها و ارتقاي دانش مربيان و بازيكنان كمك مي كند.

** هدف اصلي استعداديابي، شناسايي و انتخاب ورزشكاراني با توانايي بالا در رشته هاي خاص است
معاون ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان ايلام در خصوص نقش استعداديابي در توسعه ورزش گفت: هدف اصلي استعداديابي، شناسايي و انتخاب ورزشكاراني است كه بيشترين توانايي را در يك رشته ورزشي خاص دارند.
شهناز قبادي اظهار كرد: استعداديابي ورزشي راهي منطقي، كوتاه و مقرون به صرفه براي حضور موفقيت آميز ورزشكاران درصحنه هاي بين المللي است.
وي افزود: اين فرآيند نيازمند شناسايي و انتخاب افراد با استعدادي است كه شرايط لازم جسماني، مهارتي و رفتاري براي موفقيت در ورزش خاص را داشته باشند.
قبادي يادآور شد: زير ساخت هاي ورزش بانوان در استان مورد توجه قرار گرفته و در تلاشي با برنامه ريزي و مديريت در سال جديد امكانات و جايگاه ورزش بانوان در استان را ارتقا دهيم.
وي با بيان اينكه بدنبال ايجاد فرصت هاي برابر براي حضور در عرصه هاي ورزشي براي بانوان هستيم اضافه كرد: اين برابري در ميزان امكانات و سطح برخورداري از فضاها و فرصت هاي ورزشي نمايان است و تحقق كامل اين هدف منوط به خواست و اراده بانوان استان است.
وي سطح و توان كيفي بانوان ورزشكار استان را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: توسعه ورزش بانوان پشتوانه خوبي براي ورزش استان ايلام در بعد حرفه اي و قهرماني است و با برنامه هاي استعداديابي تشويق، فرهنگ سازي و تبيين اهميت ورزش در سلامت فردي و اجتماعي بايد سهم ورزش بانوان افزايش يابد.
قبادي تاكيد كرد: با توجه به اهميت توسعه ورزش حرفه اي و قهرماني، تحقق اين امر نيازمند توسعه ورزش در بخش بانوان با استعداديابي هاي مناسب است و بايد بر افزايش كمي و كيفي فعاليت بانوان در زمينه ورزش تمركز بيشتري از طرف هيات هاي ورزشي بانوان صورت گيرد.
وي يادآور شد: با توجه به جمعيت 580 هزار نفري استان ايلام هم اكنون 9 هزار بانوي ورزشكار در رشته هاي مختلف بصورت سازمان يافته به انجام فعاليت ورزشي مشغول هستند كه اين ميزان از بانوان ورزشكار ايلامي فقط شامل افرادي است كه داراي كارت بيمه ورزشي هستند و به شكل رسمي تحت نظر هيات هاي مختلف ورزشي استان سازماندهي شده اند.
به گفته قبادي از 35 هيات ورزشي بانوان، 30 هيات در استان ايلام فعاليت دارند و فعال ترين و مقام آورترين رشته هاي ورزشي بانوان در ايلام تيراندازي، هاكي، فوتبال، كونگ فو، بدمينتون، كاراته، كبدي، اسكيت، واليبال، رزمي و كوهنوردي است وهمچنين در سال 95 و در رويدادهاي مختلف ورزشي ورزشكاران زن استان ايلام موفق به كسب 132 مدال ملي، 59 مدال بين المللي و 102 مدال آسيايي شدند.
** هدف از اجراي برنامه هاي استعداديابي افزايش راندمان رشته هاي ورزشي است
نايب رئيس هيات كبدي بانوان استان ايلام نيز در زمينه استعداديابي گفت: هدف از اجراي برنامه هاي استعداد يابي در فدراسيون كبدي افزايش راندمان و بهره وري اقدامات و افزايش سطح تكنيك و تاكتيك ورزشكاران اين رشته ورزشي است.
زهرا يوسفي نژاد اظهار كرد: فرآيند شناسايي ورزشكاران مستعد و پرورش آنها در ورزش كبدي با استفاده از برنامه هاي تمريني منسجم بايد سرلوحه كارها قرار گيرد تا افراد به سطح بالايي از مهارت و قهرماني دست يابند.
وي افزود: هدف اصلي اين فدراسيون شناسايي استعداد و انتخاب ورزشكاراني است كه بيشترين توانايي را در اين رشته دارا هستند و در اين راستا افراد مستعد در سنين بالاي 12 سال شناسايي و تا رسيدن به درجه استادي و مهارت مورد حمايت قرار مي گيرند.
يوسفي نژاد يادآور شد: با توجه به اينكه ورزش كبدي شرايط فيزيولوژيكي و جسماني خاصي را مي طلبد بايد افراد بدرستي شناسايي شوند و پرورش يابند چرا كه اين ورزش ضمن اينكه شادي آفرين است حتي پس از ترك آن تندرستي جسماني را بهمراه دارد.
بيش از 100 ورزشكار در رشته كبدي در ايلام فعاليت دارند كه از اين تعداد 50 نفر را بانوان تشكيل مي دهند تيم كبدي بانوان ايلام از تيم هاي است كه در ليگ برتر جز سه رتبه برتر معرفي شد.

** تشكيل كميته ويژه استعداديابي يكي از اقدامات موثر سازمان تربيت بدني است
سرمربي تيم ملي هاكي بانوان و نايب رئيس هيات هاكي ايلام در رابطه با نقش استعداديابي در توسعه ورزش قهرماني گفت: امسال سازمان تربيت بدني در يك برنامه منسجم در تمام رشته ها با تشكيل كميته ويژه استعداد يابي فدراسيون ها اقدامات موثري انجام داده است.
نيلوفر عبدي اظهار كرد: استعداد يابي يكي از مهمترين مسائلي است كه در بخش ورزش بايد توجه ويژه اي به آن شود چرا كه در كشورهاي مدال آور المپيك از جمله چين كه در هر دوره از مسابقات المپيك سهم عمده اي از مقام هه را به خود اختصاص داده سال ها است كه با استعداديابي و برنامه ريزي منظم به نتايج خيره كننده اي در المپيك مي رسد.
وي افزود: كشور ايران نيز در چند سال گذشته به بخش استعداديابي توجه ويژاي دارد و نتايج آن را نيز در رشته هاي مختلفي از جمله واليبال و ساير رشته هاي ورزشي شاهد هستيم.
عبدي يادآور شد: در زمينه استعداديابي در رشته هاكي نيز تمام استان ها از جمله ايلام اين شرايط فراهم شده و به صورت فعال با حضور در مدارس و انجام تست هاي استعداديابي به شناسايي افراد توانمند مي پردازد.
وي ادامه داد: معاونت بانوان استان كه سرپرستي هيات هاكي استان را نيز به عهده دارد خود تابستان گذشته اقدام به انجام اينكار در سطح مدارس نموده و نتيجه مثبت آن را در موفقيت هاي ملي اين تيم شاهد هستيم.
عبدي با بيان اينكه فدراسيون هاكي تاكيد زيادي به مقوله استعداد يابي و پايه دارد، گفت: تاكيد مسئولان به آموزش و فعاليت در بخش پايه آشكار است و در تلاش هستند با برنامه ريزي اصولي و برگزاري مسابقات مختلف در بخش پايه و مدارس در توسعه ورزش كشور و تضمين آينده اين ورزش در سطح استان ها و شهرستان ها گام بردارند.
50 ورزشكار در رشته ورزشي هاكي بانوان ايلام به عنوان يكي از مقام آورترين رشته هاي ورزشي اين استان فعاليت مي كنند.
خبرنگار ليلا خاكي *** انتشار دهنده : شهريار حيدري فر
6034