مشهد-ايرنا- رئيس انجمن صنفي شركتهاي حمل و نقل بين المللي خراسان رضوي گفت: افزايش زمان توقف كاميون ها در پايانه مرزي دوغارون به دليل پاره اي از مشكلات در دو سوي مرز يعني ايران و افغانستان است.

احمد زمانيان يزدي روز پنج شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود:امكانات ، نيروي انساني و ساعت كار درپايانه مرزي دوغارون براي رسيدگي و ترخيص اين حجم از كاميونهاي خروجي به افغانستان كافي نيست .
وي اظهار كرد: اگر هماهنگي لازم بين دستگاههاي مختلف فراهم و از ديوان سالاري موجود كاسته شود، زمان پذيرش كاميونها در مرز ايران كاهش خواهد يافت .
رئيس انجمن صنفي شركتهاي حمل و نقل بين المللي خراسان رضوي اضافه كرد: داخل افغانستان نيز امكانات كافي موجود نيست و در ظاهر يكي از دو باسكول موجود در آن سوي مرز خراب است و ترخيص اين تعداد كاميون به وسيله يك باسكول ممكن نيست.
وي اضافه كرد: رانندگان نيز تمايل ندارند از ساعت14 به بعد وارد خاك افغانستان شوند چرا كه مجبورند يك شب در گمرك افغانستان (اسلام قلعه) بخوابند و به اين دليل رانندگان يك روز در خاك ايران بيشتر مي مانند.
زمانيان خاطر نشان كرد:اين افزايش توقف موجب افزايش كرايه حمل و متضرر شدن شركتهاي حمل كالا شده است و از طرفي نارضايتي تجار افغان كه مي خواهند پيش از عيد فطر كالاي خود را در بازار اين كشور توزيع كنند را به همراه داشته است، به همين دليل اين مشكل بايد هر چه رسريعتر برطرف شود.
وي افزود:به دليل معطلي ناوگان در مرز دوغارون ، هم اكنون شركتهاي حمل و نقل كالا در بندرعباس با كمبود ناوگان مواجه شده و مجبورند از ناوگان حمل و نقل داخلي براي جابجايي بار خود استفاده كنند .اين موضوع مشكلاتي براي تخليه بار و بارگيري مجدد توسط ناوگان افغاني در پايانه دوغارون ايجاد كرده كه با قول مساعد مسئولان تا چند روز آينده سازوكاري موقتي تا پايان ماه رمضان فراهم خواهد شد و مشكل مرتفع مي شود.
زمانيان فرارسيدن ماه رمضان را علت افزايش واردات كالا از سوي افغانستان عنوان كرد و افزود: از دو تا سه ماه گذشته به اين سو حجم بار (ترانزيتي) از بندرعباس به مقصد افغانستان بين 35 تا 40 درصد افزايش داشته است .
معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي روز گذشته در گفت گو با ايرنا، كمبود ساعت كاري و فقدان امكانات لازم در مرز و گمرك (اسلام قلعه) افغانستان را عامل اصلي معطلي چند روزه كاميونها در پايانه مرزي دوغارون عنوان كرده بود كه زمانيان در تشريح عوامل ايراني و افغانستاني معطلي ناوگان حمل و نقل در مرز ، خواستار گفت و گو با ايرنا شد.
در حال حاضر انجمن صنفي شركتهاي حمل و نقل بين المللي خراسان رضوي متشكل از 220 عضو مي باشد كه بخش عمده ترانزيت كالا به افغانستان را برعهده دارد .
22 پايانه مرزي جاده اي و 10 پايانه آبي در كشور وجود دارد كه چهار پايانه مرزي دوغارون، باجگيران، سرخس و لطف آباد در خراسان رضوي فعاليت دارند.
پايانه مرزي دوغارون پارسال رتبه سوم صادرات را در ميان پايانه هاي مرزي كشور به خود اختصاص داد.
روزانه حدود 230 دستگاه كاميون از پايانه مرزي دوغارون وارد خاك افغانستان مي شود.
پايانه مرزي دوغارون در شهرستان تايباد در 250 كيلومتري مشهد واقع است.
خبرنگار:ناصر اسدزاده هروي **‌انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني
3221/6012