عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کامیون‌های باری در مرز دوغارون متوقف مانده‌اند

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: به خاطر کندی خدمات‌رسانی و ضعف مدیریت در پایانه دوغارون در مرز ایران و افغانستان، افزون بر هزار دستگاه کامیون حامل بار در این گذرگاه متوقف مانده‌اند.

اتاق بازرگانی مشهد روز شنبه به نقل از احمد زمانیان یزدی در نشست اعضای هیات نمایندگان این اتاق گزارش داد: چالش‌های مرز دوغارون به رغم انتقادات فراوان بخش خصوصی همچنان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: سرعت کنونی پذیرش کامیون‌ها در مرز دوغارون بسیار کند بوده و مبلغ کرایه‌ها نیز تا ۶۰ درصد افزایش یافته است که این شرایط بخش تجارت و ترانزیت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در خصوص مرز ترکمنستان نیز هر روز وعده بازگشایی از سوی نهادهای دولتی مطرح می‌شود و قرار بود این مرز ۱۹ خرداد ماه باز شود که این اقدام هنوز محقق نشده است.

"گمرک دوغارون" در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان، در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است. دوغارون پر رونق‌ترین گمرک خراسان رضوی و پس از گمرک مشهد تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

تایباد در ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. 

بیشترین حجم کار گمرک دوغارون ترانزیت کالا از طریق بندرعباس بوده و کالاهای تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرکات بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا برای ادامه حرکت به سوی مقصد در کشورهای شرقی ایران به دوغارون ترانزیت می‌شود. 

خراسان رضوی از سمت شرق به طول ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. 

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امروز با توجه به وضعیت ارز، فرصتی طلایی برای صادرکنندگان فراهم آمده و قدرت چانه زنی بیشتری در کشورهای همسایه داریم و اگر بانک مرکزی به طور متعادل موضوع را بررسی کند، در توسعه صادرات نقش بسزایی خواهد داشت.

غلامعلی رخصت افزود: اگر برخی مزیت‌ها و امتیازات برای بخش صادرات محقق شود، می‌توان در بخشی از بازار هدف، کالاهای ایرانی را حتی بهتر از چین و ترکیه به فروش رساند.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در ادامه این نشست به چالش‌های ارزی گریبانگیر فعالان اقتصادی اشاره و بیان کرد: باید در تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف اقتصادی بررسی و مورد رسیدگی قرار گیرد.

علی شریعتی‌مقدم افزود: این تنگناها در چهار سرفصل صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی باید احصا شده و با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر سر آنها رایزنی لازم انجام شود.

وی ادامه داد: صادرکنندگان اصلی کشور هم‌اینک بخاطر قوانین ارزی موجود به حاشیه رفته‌اند.

یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکلات جاری در گذرگاه‌های مرزی ایران با عراق در غرب کشور ۵۰ درصد صادرات را از برخی تولیدکنندگان گرفته است.

رضا حمیدی افزود: مبلغ کرایه کامیون در مرز عراق به میزان سه برابر افزایش یافته و کانتینرها نیز تا ۲۰ روز پشت مرز معطل می‌مانند. این وضعیت بازارهای بازرگانان ایرانی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: برای بازسازی اقتصادی و عبور از بحرانی که بخش‌های مولد اقتصاد کشور با آن مواجهند اقدام برای "فریز کردن بدهی بخش خصوصی به دولت به مدت یک سال" به عنوان یک راه‌ حل، ضروری به نظر می‌رسد.

این صادرکننده فعال گفت: همچنین اگر دولت به شرکت‌های ایرانی متقاضی حضور در نمایشگاه های بین المللی یارانه بدهد و ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌ها را تامین نماید، بار بزرگی از دوش فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در ادامه نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: فقدان استفاده صحیح از ظرفیت بخش خصوصی باعث تعطیلی سه ماهه برخی مرزها شده است و ما در نوک پیکان بخش خصوصی اطلاع دقیقی از زمان بازگشایی مرزها نداریم.

مجید محمدنژاد افزود: تقاضا داریم از سفیر ترکمنستان در ایران برای رایزنی و گفت و گو دعوت به عمل آید، امیدوارم بتوانیم با محوریت این اتاق، به گونه‌ای بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل نماییم. 

خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستان‌های درگز و سرخس با کشور ترکمنستان، دوغارون در شهرستان تایباد با کشور افغانستان و ۲ بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان دارد. خراسان رضوی پارسال با ۱۴ درصد حجم ترانزیت کالا رتبه دوم کشور را در این زمینه کسب کرد.

میزان ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه حدود ۲ میلیون تن است. در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، دو گمرک سرخس و لطف آباد در خراسان رضوی پس از بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارد. حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از دو گمرک لطف‌آباد و سرخس توسط کامیون‌های ترک ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود. 

عمده کالاهای صادراتی خراسان رضوی شامل زعفران در بسته‌بندیهای ۱۰ تا ۳۰ گرمی، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است. 
۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی است و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها خراسانی هستند. 

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از سال ۱۳۲۷ تاکنون با هدف تلاش برای رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی فعال است. این اتاق هم‌اکنون با عضویت حدود ۶۰۰ عضو حقیقی و هزار و ۲۰۰ عضو حقوقی شامل شرکت‌های تجاری و واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی عهده‌دار هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری کشور، ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی، همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذیربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق، ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آنها بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha