تهران -ايرنا - آمريكا درجهت تحقق يافتن شروط سيزده گانه عربستان، بحرين، امارات و مصر، دوحه را تحت فشار قرار داده است و در واقع با اين اقدام خود به نفع سعودي ها وارد عمل شده است.

به گزارش ايرنا، قطر ديروز به خواسته هاي سيزده گانه كشورهاي محاصره كننده و تحريم كننده خود به رهبري آل سعود پاسخ داد.
محتواي پاسخ دوحه كه تحويل كشور كويت به عنوان ميانجي داده شده و قرار است فردا چهارشنبه توسط وزيران خارجه مصر و عربستان و امارات و بحرين مورد بررسي قرار گيرد، تا كنون آشكار نشده است.
دوحه پاسخ خود را طي نامه مكتوب شيخ تميم حمد آل ثاني امير قطر تحويل شيخ صباح احمد الصباح وزير خارجه كويت قرار داد.
خبرگزاري كويت توضيح بيشتري دراين خصوص ارائه نداد اما منابع كويتي مي گويند قطر شروط سيزده گانه چهار كشور تحريم كننده را اجرا نخواهد كرد.
عادل الجبير وزير خارجه سعودي ابراز اميدواري كرد: 'پاسخ قطر به فهرست خواسته ها مثبت باشد تا به راه حلي براي اين بحران دست يابيم.'
در همين راستا منابع ديپلماتيك در واشنگتن در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه اي سعودي الحيات تاكيد كردند كه ركس تيلرسون وزيرخارجه آمريكا فشارهاي ديپلماتيك عليه دوحه اعمال مي كند تا با گرفتن امتيازهاي واقعي از دوحه زمينه براي آغاز مذاكرات و حل و فصل بحران فراهم آيد.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريكا نيز با برقراري تماس هاي تلفني با رهبران سعودي و امارات و قطر و بحرين نسبت به ادامه بحران ميان قطر با همسايگان خود در خليج فارس و جهان عرب ابراز نگراني كرد.
ترامپ با تاكيد بر اهميت توقف تامين هزينه تروريسم و ريشه كن كردن ايدئولوژي افراط گرايانه به طورغيرمستقيم از سعودها در اين بحران اعلام حمايت كرد.
منابع ديپلماتيك تاكيد كردند كه تيلرسون در گفت وگو با همتايان خود در كشورهاي عرب حوزه خليج فارس سعي دارد تا ظرف ساعت هاي آتي به امتيازات واقعي از قطر دست يابد تا زمينه حل و فصل فراگير اختلاف فراهم آيد.
در همين راستا وزير خارجه سعودي عادل الجبير در رياض همتاي آلماني خود زيگمار گابريل را در جريان تحولات مربوط به پرونده قطر قرار داد.
الجبير مدعي شد كه توافق هاي به دست آمده با قطر در رياض در سال 2014 با پيشرفت هايي از سوي قطر همراه شد اما قطر بار ديگر دخالت در امور داخلي كشورهاي همسايه خود را از سر گرفت.
وزير خارجه آلمان در رياض نيز به نوبه خود بر اهميت دستيابي به 'راه حل معقول' در ميان همسايگان تاكيد كرد.
در همين راستا خالد العطيه وزير دفاع قطر درمصاحبه با اسكاي نيوز گفت: كشورش 'آماده دفاع از خويشتن است و اميدوار است كه به مرحله دخالت نظامي نرسيم اما درصورت روي دادن اين امر ما آماده دفاع از كشورمان هستيم .'
از سوي ديگر وزير خارجه سعودي امروز وارد آديس آبابا پايتخت اتيوپي مي شود و ضمن ديدار با شماري از مقامات كشورهاي آفريقايي آنها را درجريان آخرين تحولات مربوط به منطقه خاورميانه و خليج فارس قرار خواهد داد.
عربستان، امارات، بحرين و مصر فهرست خواسته‌هاي خود را براي از سرگيري روابط با دوحه از طريق كويت به قطر اعلام كرده اند.
ازجمله خواسته‌هاي كشورهاي تحريم كننده، تعطيلي شبكه خبري الجزيره، بسته شدن پايگاه نظامي تركيه در قطر، توقف همكاري نظامي آنكارا با دوحه، كاهش روابط ديپلماتيك دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمين، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌هاي تروريستي القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار مي‌رود.
عربستان از15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرين، مصر، دولت شرق ليبي، جزاير مالديو و رئيس جمهوري فراري و مستعفي يمن با ادعاي حمايت قطر از تروريسم و افراط گرايي و دخالت در امور داخلي ديگر كشورها، روابط سياسي و ديپلماتيك خود را با دوحه قطع كرد.
درپي اين اقدام قطر با ابراز تاسف از تصميم عربستان، امارات، مصر و بحرين در قطع روابط با اين كشور، آن را غيرقابل توجيه دانست و گفت كه ادعاهايي كه موجب اتخاذ اين تصميم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرين همچنين تمامي مرزهاي زميني، دريايي و هوايي خود را با قطر بستند.
روابط رياض، ابوظبي با دوحه در روزهاي اخير به دليل انتشار اخباري منتسب به «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر دچار تنش و اختلافات شديد شد كه سرانجام روز دوشنبه به قطع روابط ديپلماتيك ميان آنها منجر شد.
خاورم ** 1487 ** 1064
گزارش از : قاسم غضبانپور ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده