قم-ايرنا-دومين دوره همايش ملي دوسالانه فقه هنر در دي ماه سال جاري در قم برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، دبير علمي همايش ملي دوسالانه فقه هنر عصر يكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: در اين همايش به دنبال پاسخ به نيازهاي داخل و خارج از كشور هستيم، تمام بشريت به هنر نياز دارد و اگر بتوانيم هنر فاخري را ارائه بدهيم، مي ‌توانيم از اين طريق با دنيا ارتباط برقرار كنيم.
آيت الله ابوالقاسم عليدوست با بيان ويژگي ‌هاي هنر خاطرنشان كرد: هنر خلقي بديع است كه گستره وسيعي دارد و شامل مواردي هم چون رفتار است و هنر داراي مصاديق بي شماري مي باشد.
وي افزود: مصاديق هنر مواردي هم چون؛ شعر، معماري، مجسمه سازي، صنايع دستي، خوشنويسي، تذهيب، نقاشي، منبت كاري و موسيقي است.
وي با اشاره به نگاه اسلام به هنر گفت: پرداختن به هنر در دين اسلام كاري مستحب است، قرآن كريم يك پديده هنري است و پيامبر بزرگوار اسلام(ص) نيز در برخورد با مخالفان رفتاري هنري داشتند، هيچ انسان متفكري نمي ‌تواند كه هنر را ناديده بگيرد.
دبير علمي همايش ملي دوسالانه فقه هنر از قرآن كريم به عنوان يك پديده هنري نام برد و خاطرنشان كرد: كتاب هاي نهج البلاغه و صحيفه سجاديه نيز يك خلق هنري هستند.
وي افزود: هنر نمي ‌تواند بد باشد، در واقع خيلي از اوقات آن چيزي كه به اسم هنر است، نمايي از هنر مي باشد و هنر نيست، دين اسلام به پديده هنر بي نظر نيست، اگر هنر در خدمت فساد و استعمار باشد، يك چيز حرام است و پرداختن به بحث ‌هاي هنري يك ضرورت است.
وي در تشريح اينكه چرا نمي شود هنر را ناديده گرفت، گفت: به 3 دليل نمي شود هنر را ناديده بگيريم، اول اين كه خداي متعال خود هنر را دوست دارد، دليل دوم اين كه همه ما انسان ها هنردوست آفريده شده ايم، يعني حتي انسان هاي فاقد هنر نيز به هنر علاقه دارند و دليل بعدي اين كه دين مبين اسلام نيز ما را به هنر تشويق كرده است.
عليدوست گفت: باور ما اين است كه اگر فقه در فضاي طبيعي قرار بگيرد، انضباط فقهي و احساس پاسخگويي و تعهد به حل مشكل و راهگشايي اين ظرفيت را دارد كه با آن چه به نام هنر مطرح مي شود رقابت كند، منتها بايد مواظب باشيم كه از انضباط فقهي خارج نشويم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: كاري كه در همايش ملي دوسالانه فقه هنر انجام شده است اين مي باشد كه از انضباط فقهي خارج نشويم و بتوانيم در جمع فقيهان از آن دفاع كنيم.
وي اظهار كرد: بايد افق‌ هاي جديدي را در زمينه فقه هنر باز و دنبال كنيم، افق‌ هاي بسياري در زمينه فقه از جمله فقه هنر وجود دارد.
وي درباره نخستين دوره همايش ملي دوسالانه فقه هنر گفت: اولين دوره اين همايش در سال 94 با پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد و در اين همايش جمعي از استادان حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
عليدوست در بخش ديگر سخنان خود، به محورهاي دومين همايش ملي فقه هنر اشاره و بيان كرد: «فلسفه فقه هنر» و «فقه رفتار و آثار هنري» از جمله محورهاي اين همايش است و محور بخش ويژه آن «حكومت و هنر» مي باشد.
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تاكيد كرد: در دومين دوره اين همايش به دنبال تكرار مباحثي نيستيم كه در نخستين دوره اين همايش به آن پرداخته‌ شده است و قصد نداريم كه تنها مباحث را از يك نگاه خاص مطرح كنيم.

* پايان مهر امسال آخرين فرصت ارسال مقاله به همايش ملي فقه هنر است
مسئول دبيرخانه همايش مذكور نيز در اين نشست خبري گفت: در اين همايش حدود 20سفارش مقاله از استادان و صاحبنظران خواهيم داشت تا بتوانيم از همه ظرفيت ها براي برگزاري هر چه بهتر اين همايش بهره ببريم.
حجت الاسلام مهدي همازاده اعلام كرد: پژوهشگران تا پايان مهر ماه سال جاري فرصت دارند تا مقاله هاي خود را به دبيرخانه اين همايش به نشاني قم، خيابان بسيج (هنرستان)، نبش كوچه 20، مدرسه اسلامي هنر ارسال كنند.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر در قم مي توانند با تلفن 37830782 با پيش شماره 025 تماس بگيرند و يا به نشاني اينترنتي http://feqhehonar.isoa.ir مراجعه كنند.
هم چنين كتاب مجموعه مقاله هاي نخستين همايش ملي دوسالانه فقه هنر زير نظر آيت الله ابوالقاسم عليدوست به كوشش محمد حسين نواب، مهدي همازاده و هادي جهانگشا توسط مدرسه اسلامي هنر منتشر شده است.
مدرسه‌ اسلامي هنر، نخستين موسسه‌ آموزشي ‌پژوهشي برآمده از حوزه‌ علميه است كه در قلمرو دين و هنر براي پرورش طلبه ‌ها با رويكرد تربيتي و صبغه ديني، براي تبيين مباني تفكر ديني در هنر و نيز آموزش ‌هاي نظري و عملي در باب هنر تاسيس شده است و در خيابان بسيج (هنرستان) شهر قم قرار دارد.
اين موسسه در عرصه‌ هاي فكري داخلي و خارجي (حوزوي و دانشگاهي) با ايجاد محيطي پويا و انديشه ‌ساز و با الهام از سنت علمي و سلوك عملي حوزه و استفاده از جديدترين شيوه هاي علمي براي دستيابي به مكتب هنري اسلام بر اساس آموزه هاي مكتب اهل بيت(ع) مشغول فعاليت است.
اين مدرسه مي‌ كوشد در ميان هنرمندان و دينمداران حلقه ‌‌اي واسط باشد، مدرسه‌ اسلامي هنر تلاش دارد تا از ميان طلاب و فضلاي حوزه‌ علميه، افرادي را شناسايي و جذب كند و آموزش دهد كه خلا و كمبود نيروي متعهد و كارآمد در حوزه‌ هنر را در حد وسع و توان خود برطرف نمايد.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمي ** انتشاردهنده:جعفرمسلمي