تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

رشت - ايرنا - شايد باور نكنيد اما سنبل آبي اين گياه زيباي آمده از آمازون بعنوان سارق منابع آبي، خطر اول پدافندغيرعامل زيستي گيلان شناخته شده بود.

به گزارش ايرنا ،سنبل آبي با گلهاي آبي مايل به بنفش با ظاهر فريبنده جاي خود را به آساني در منابع ابي باز كرده و آب را 13 برابر سطح آبهاي آزاد تبخير مي كند.
اين گياه افزون بر تكثير از دانه ، در شرايط مطلوب به وسيله ساقه‌هاي رونده به راحتي تكثير مي يابد. رشد آن بسيار سريع است و طي 6 تا 18 روز دو برابر مي شود و با جلوگيري از رشد ساير گياهان تهديدي جدي براي تنوع زيستي ، توسعه اقتصادي و رفاه جامعه به حساب مي آيد .
البته اين خطر تنها متوجه گيلان نيست بلكه اين گياه تاكنون بخش هاي زيادي از دنيا را درگير كرده است.
كارشناس ارشد مديريت برنامه ريزي و آموزش محيط زيست در اين باره به ايرنا گفت : اين گياه بسيار خطرناك با همه فشاري كه در اين مورد آورده شده همچنان در گيلان، تهران و البرز در گلخانه ها موجود است و مي شود به صورت اينترنتي سفارش بدهيد و با پست در منزل تان اورده مي شود.
نسيم طواف زاده خاطرنشان كرد :اين يعني زنگ خطر براي استان هاي جنوبي كه گرم ترند و فرصت توليد مثل گياه در آنها بيشتر است.
وي با بيان اين كه سدهاي كشور سالانه پنج تا 10 ميليارد متر مكعب از ابهاي كشور را هدر مي دهند و سنبل ابي 13 برابر بيشتر سبب هدردهي اب خواهد شد متذكر شد: اكنون اين نگراني وجود دارد كه سنبل آبي به سدها برسد .
به گفته وي استانهاي مستعدتر براي تهاجم سنبل آبي مازندران ، گلستان به ويژه گرگان ، خوزستان ، بوشهر و مناطق گرمسير كشور به علت تابش بيشتر و دماي بالاتر هستند.
وي ياداور شد:اين گياه زيبا اما بسيار خطرناك بخشهايي از تالاب انزلي و تالاب عينك رشت را درگير كرده بود كه با تلاش سازمانهاي مردم نهاد و اداره محيط زيست تا حد زيادي كنترل شد اما در انزلي هنوز به طور كامل پاكسازي نشده است.
طواف زاده ياداور شد: همچنين الودگي استخر شماره 4 پارك فجر در لنگرود و يك كانال ديگر به سنبل ابي گزارش شده ولي خوشبختانه در نقاط ديگر گزارش نشده است .
به گفته وي همچنين در مازندران و بابل حدود يكهزار هكتار آلودگي داريم.
طواف زاده افزود: مسئوليت اجرايي مبارزه با سنبل آبي در هر شهرستان برعهده فرمانداران بعنوان رئيس شوراي پدافند شهرستان و نظارت بر مبارزه برعهده اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان است.
رياست قرارگاه زيستي با سپاه و دبيري آن با مديركل پدافند است.
*براي مقابله با تهديدات به هوش باشيم
پدافند غيرعامل نوعي دفاع غير نظامي است و به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌ شود كه به جنگ‌افزار نياز ندارد و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غيرنظامي و تلفات انساني جلوگيري كرد و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
مديركل پدافند غيرعامل استانداري گيلان با اشاره به تهديدات زيستي استان گفت: سنبل آبي نه تنها يكي از مهمترين تهديدات زيست محيطي بلكه تهديدات آبي استان نيز محسوب مي شد؛ چرا كه مصرف آب در تالاب هاي استان را به مقدار زيادي افزايش داده بود.
امير مرادي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: با بسيج همگاني و تعامل بين دستگاههاي مختلف و سازمان هاي مردم نهاد تالاب هاي استان از اين گياه مهاجم پاكسازي شد و سنبل آبي در حال حاضر ديگر تهديد زيست محيطي اين استان نيست.
وي افزود: هم اينك اين گياه مهاجم فقط در بخش كوچكي از تالاب عينك رشت وجود دارد كه در حال حاضر امكان ورود به آن نقطه نيست، اما جايي براي تكثير سنبل آبي نيز وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: براساس دستورالعمل فائو هرجايي كه اين گياه مشاهده شود، بايد جمع اوري و امحاء شود.
مرادي با بيان اين كه بذر اين گياه مهاجم تا 20 سال امكان رشد دارد و از آنجايي كه در تالاب ها به بذر رسيده بود و امكان رشد مجددش وجود دارد تاكيد كرد : همچنان به طور مستمر از تالابها بازديد مي كنيم .
مرادي خاطرنشان كرد: با سازمان هاي مردم نهاد كه خطرات زيست محيطي را گوشزد مي كنند، تفاهم نامه داريم و با شهرداري ها و فرمانداري ها كه مسئوليت اين امر به ان ها ارجاع شده تعامل خوبي داريم و به طور مستمر اكيپ هايي بازرسي از وضعيت تالاب ها در مورد اين گياه مهاجم را برعهده دارند.
مديركل پدافند غيرعامل استانداري گيلان با اشاره به اينكه شنيده شده برخي گلخانه ها اقدام به توليد و تكثير اين گياه مي كنند، متذكر شد: بايد گلخانه داران و توليد كنندگان گل و گياهي كه از روي نبود اگاهي سنبل آبي را تكثير مي كنند، متوجه باشند كه اين گياه بر خلاف زيبايي ظاهري يك تهديد زيست محيطي مهم بشمار مي آيد.
وي تصريح كرد: برنامه اي را در دست اقدام داريم كه در آينده نزديك استان به طور كامل از اين گياه پاكسازي مي شود.
وي خاطرنشان كرد: با اين وجود ، هنوز فاصله زيادي براي رسيدن با معيار جهاني در اين زمينه داريم؛از اينرو، همچنان براي وضعيت آرماني اهتمام داشت.
*راههاي مقابله با سنبل آبي
سنبل ابي علاوه بر كاهش شديد منابع آبي با ساير گياهان همزيستي ندارد و با پوشاندن سطح اب و جلوگيري از رسيدن اكسيژن به لايه هاي زيرين مانع رشد انها و حيات بسياري از آبزيان مي شود .
گرچه مبارزه شيميايي راحت ترين و ارزان ترين شيوه است اما به همان اندازه كه براي گياه مضر است براي انسان و محيط زيست نيز خطرناك است . بنابر اين بهترين روش مبارزه با اين گياه به صورت مكانيكي به شيوه دستي و توسط ماشين مخصوص است كه البته مشكل و هزينه بر است .
بنابر اين مردم بايد با آگاهي از خطرات اين گياه در شرايط بحراني آب براي ايران و تمام جهان از خريد اين گياه خطرناك و فريبنده به هر عنوان و نگهداري و تكثير آن خودداري كنند.
بنا به هشدار كارشناسان اگر درست عمل نكنيم در آينده نه چندان دور سنبل آبي به صورت بحران شديدي براي منابع ابي كشورمان بروز مي كند.
گزارش: بابايي ، سليماني
7296 / 6030