گچساران - ایرنا - شاید در نگاه نخست نبود زیرساخت‌ها مانع جذب گردشگر باشد اما به باور كارشناسان، بسیاری از گردشگران جذب مكان‌های بكر، دورافتاده و به دور از امكانات رفاهی شهرهای بزرگ می‌شوند؛كهگیلویه وبویراحمد به دلیل حفظ بافت بومی خود، مكانی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش ایرنا كارشناسان معتقدند كه سیاه چادرها، غذاهای سنتی، آواها و نواها به‌ویژه صدای دلنشین لالایی زنان ایل، موسیقی بومی، لباس‌های محلی، روستاهای بكر و دورافتاده و جاذبه‌های گردشگری در مناطق روستایی و عشایری در كنار جاذبه‌های طبیعی یك فرصت در كهگیلویه و بویراحمد است.
وجود یك هزار و 750 روستا با ظرفیت‌های مختلف بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، آب و هوای متنوع و 14 روستای نمونه گردشگری ظرفیت‌های مناسبی در جذب ایرانگردان و جهانگردان در این استان ایجاد كرده است.
گسترش گردشگری روستایی كه نیازی به سرمایه گذاری برای ساخت هتل‌ها و هزینه‌های سرسام آور ندارد می‌تواند مسیر توسعه گردشگری استان كهگیلویه و بویراحمد را متحول كند.
**نگاهی به برخی جاذبه‌های مناطق روستایی كهگیلویه و بویراحمد
درخت كهنسال در روستای لار در كنار آثار تاریخی و باستانی شامل آتشكده كوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه‌های گردشگری است.
این جاذبه دیدنی كه در 50 كیلومتری شهر باشت واقع شده است 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.
درخت سرو كهنسال باشت سال 90 در فهرست میراث طبیعی كشور به ثبت ملی رسیده است.
*كوه خامی بهشت گردشگری جنوب ایران
كوه خامی در شمال غرب شهر باشت در جنوب استان كهگیلویه و بویراحمد با داشتن مناظر زیبا، مناطق تاریخی، رود رونه، پوشش جنگلی، غارها و ده‌ها جاذبه دیدنی چشم نواز بهشت گمشده طبیعت گردی در جنوب ایران است.
كوه سه هزار و 172 متری خامی یكی از كوه‌های رشته كوه زاگرس است كه 10 قله بالای سه هزار متر ارتفاع دارد.
*رود رونه آمیزه‌ای از هنرمندی انسان و طبیعت
منطقه گردشگری رود رونه كه در دامنه‌های كوه سترگ خامی آرمیده، جلوه‌ای از شكوه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت است، رود رونه كه سه كیلومتر طول دارد، آب آن از برف‌های كوه خامی سرچشمه می‌گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری این كوه است.
روستای سیاحتی «شوش» واقع در مجاورت پل تاریخی بریم در ورودی شهرستان باشت از محور فارس از جمله روستاهایی است كه این روزها بهار روستایی آن برای هر مسافری خیره كننده است.
وجود ساحل با طراوت رودخانه، تلاقی معماری دوپل قدیم و جدید در حالی كه گرداگرد این روستا را باغ‌های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه كم نظیری از زیبایی‌های خالق هستی است.
روستاهای «ده كهند» در مجاور اثر تاریخی «دوگور دوپا»، روستاهای «شاه بهرام»، «شادگان»، «تلچگاه» با طبیعت دلفریب در شهرستان باشت، روستای پلكانی «مارین» گچساران، «كریك» دنا از دیگر روستاهای كهگیلویه و بویراحمد است كه زیبایی‌های منحصر به فردی دارند.
روستای «ده شیخ» دنا از دیگر روستاهای كهگیلویه و بویراحمد است كه كشف غاری منحصر به فرد در مجاورت آن موقعیت این روستا در 55 كیلومتری یاسوج را به یك كانون گردشگری جدیدی در جنوب كشور تبدیل كرده است.

**افزایش زیرساخت‌های گردشگری
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه توجه به ایده نو برای شكوفایی صنعت گردشگری، توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاها و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از برنامه‌های در حال اجرا برای فراهم كردن زیرساخت‌های جذب جهانگردان و ایرانگردان است.
محمود باقری افزود كه 80 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر سال گذشته هیات دولت به این استان برای 23 طرح گردشگری اختصاص یافته است.
وی بیان كرد كه این اعتبار برای ساخت اردوگاههای رفاهی تفریحی پارك‌های اسكان و سرویس‌های بهداشتی در روستاها و مناطق گردشگری در نظر گرفته شده است.
وی ابراز كرد كه راه اندازی 2 تله‌كابین در مناطق گردشگری یاسوج و سی سخت، ساخت پارك آبی و هتل چهار ستاره از طرح‌های مهم گردشگری است كه با مشاركت بخش خصوصی در این استان در حال اجراست.

**توجه به توسعه اقامتگاه‌های بومگردی
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه تا پایان سال جاری 14 اقامتگاه بومگردی در روستاهای این استان ایجاد و راه اندازی می‌شود.
وی اظهار داشت: كارهای مقدماتی برای راه اندازی 50 اقامتگاه بومگردی در كهگیلویه و بویراحمد انجام شده و آماده پرداخت تسهیلات بانكی به متقاضیان بخش خصوصی هستیم.
قبادی بیان كرد كه مهم‌ترین هدف ساخت و راه اندازی این تعداد اقامتگاه بومگردی در كهگیلویه و بویراحمد دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی است.
وی افزود كه خدمات بومگردی شامل تولید و عرضه صنایع دستی بومی، پخت و ارائه غذاهای بومی و نوشیدنی‌های محلی، برگزاری مراسم‌های آیینی و سنتی و آشنایی با دیگر ویژگی‌ها و جذابیت‌های گردشگری مناطق روستایی است.
وی بیان كرد: از تمام ایده‌های نو برای رونق گردشگری از سوی بخش خصوصی حمایت می‌شود.
قبادی عنوان كرد كه تلاش می‌شود با برنامه ریزی‌های لازم زمینه بهره‌مندی هر چه بیشتر از این فرصت‌ها در راستای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و كارآفرینی در كهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

** افزایش تعداد گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت كه 2 هزار و 150 گردشگر خارجی از ابتدای سال 1395 تا پایان خرداد امسال از جاذبه‌های این استان دیدن كردند.
قبادی افزود كه در سال 1395 یك هزار و 200 نفر و در سه ماه نخست سال جاری 950 گردشگر از كشورهای مختلف جهان به‌ویژه اروپا از مناطق گردشگری كهگیلویه و بویراحمد بازدید كردند.
یك میلیون و 600 هزار نفر در سه ماه نخست امسال مسافر و گردشگر از مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن كردند.

** گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تكرار نشدنی هستند
یك كارشناس طبیعت گردی و جهانگردی گفت كه گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تكرار نشدنی هستند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، بخش مغفول صنعت گردشگری در ایران است.
عرفان فكری افزود كه اقوام ایرانی در مناطق مختلف كشور دارای جاذبه‌های مختلفی مانند پوشش لباس محلی، گویش‌ها، شیوه عروسی‌ها، روش‌های تهیه غذا و موسیقی هستند كه برای جهانگردان دارای جاذبه است.
وی با اشاره به اینكه تاكنون 500 اقامتگاه بومگردی در سراسر كشور راه اندازی شده است تصریح كرد كه گردشگران خواستار تجربه‌های محلی تكرار نشدنی یك منطقه هستند و هتل‌های چند ستاره برای آنها جذابیتی ندارد.
این فعال گردشگری كه امسال سه ماه را در كشور برزیل به فعالیت در زمینه گردشگری گذرانده با اشاره اینكه سه هزار غذای محلی در كشور پخت می‌شود گفت: تبلیغ و سرمایه گذاری در این مقوله در كنار جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مردم شناسی می‌تواند هزاران جهانگرد را به سوی ایران جذب كند.
فكری با یادآوری اینكه هر گردشگر 150 فرصت شغلی ایجاد می‌كند گفت كه راهكار تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد فرصت‌های شغلی رونق گردشگری است.
وی ارزان‌قیمت بودن، امنیت ایران و حمایت جدی دولت یازدهم را فرصت‌های طلایی برای رونق ایرانگردی و جهانگردی در ایران دانست.
فكری استفاده از فضای مجازی و ساخت كلیپ‌های سه دقیقه‌ای به زبان‌های مختلف را از نیازهای توسعه گردشگری در شهرستان باشت و استان كهگیلویه و بویراحمد ذكر كرد.
فكری، تنوع گیاهان، گونه‌های حیات وحش و طبیعت منطقه زاگرس را با توجه به ناشناخته بودن، فرصت مناسبی برای جذب گردشگر خارجی خواند.
گردشگری به عنوان ظرفیتی برای اشتغال بدون آلودگی‌های زیست محیطی و پتانسیلی تمام نشدنی نیازمند آگاهی بخشی به جوامع محلی برای مشاركت است.
حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی در كنار قابلیت‌های طبیعی می تواند گره گشای تعداد زیادی فرصت شغلی باشد.
استان 713 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران یكی از مقاصد اصلی گردشگری جنوب ایران به‌ویژه در فصل تابستان است.
این استان با بیش از 15 هزار كیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد كه از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:زهرا هجینی نژاد
8143/6110/ 6075