پكن - ایرنا - بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب چین روز چهارشنبه با افتتاح غرفه ایران به عنوان میهمان ویژه، با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و «وو شانگ زی» معاون سازمان رادیو، تلویزیون، فیلم و انتشارات چین فعالیت رسمی خود را در شهر پكن آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نمایشگاه بین المللی كتاب چین كه شهرت بالایی در این عرصه فرهنگی در قاره آسیا و جهان دارد، بیش از 2 هزار ناشر از 86 كشور جهان در هفت سالن مجزا حضور دارند كه به مدت پنج روز در مركز بین المللی نمایشگاهی شهر پكن محصولات فرهنگی خود را عرضه می كنند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با شعار «ایران، رویای رنگین جاده ابریشم» و هیاتی مركب از 80 نفر در این دوره حضور فعال دارد.
ابراهیمی تركمان در آیین گشایش غرفه ایران كه علی اصغر خاجی سفیر چمهوری اسلامی ایران در چین نیز حضور داشت، در سخنانی از تمامی كسانی كه در برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی كتاب چین و غرفه زیبای ایران در این دوره از نمایشگاه نقش داشتند، تشكر و قدردانی كرد.
وی با اشاره به جایگاه كتاب و كتابخوانی در زندگی بشر، نقش آن را به قدری والا و ارزشمند دانست كه هر چه در این زمینه فعالیت و تلاش شود، باز هم كم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت كه حقایق تاریخی در ایران و چین نشان می دهد كه اجداد و پیشینیان ما در قرون گذشته هنگام گذر از جاده ابریشم نه تنها در مال التجاره خویش كتاب حمل می كردند بلكه خود، كتابخون، صاحب فرهنگ و اهل هنر بودند.
وی اضافه كرد: اگر اینگونه نبود این همه تبادلات فرهنگی، هنری و حتی زبانی میان اقوام و ملل در سرتاسر این جاده شكل نمی گرفت.
گفتنی است، برای این دوره نمایشگاهی، 500 مترمربع برای فضای غرفه ایران اختصاص یافته است و 6 نویسنده و 12 ناشر به صورت مستقل و كتاب‌هایی از 10 ناشر هم به صورت غیرمستقیم در آن عرضه شده است.
هوشنگ مرادی كرمانی از نویسندگان برجسته حوزه كودك و نوجوان كشورمان از جمله حاضران در این نمایشگاه است كه اعلام شده كتاب «مربای شیرین» او كه به زبان چینی ترجمه شده، در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.
حسین پاینده نویسنده و منتقد ادبی، مرضیه سلیمانی نویسنده و مترجم كتاب، طاهره ایبد نویسنده بیش از 60 اثر در حوزه بزرگسالان، كودك و نوجوان، دكتر الهام السادات میرزانیا مترجم فرهنگ لغت چینی به فارسی و علی سید آبادی شاعر و نویسنده حوزه ادبیات كودك و نوجوان و سحر پرهنده به عنوان دیگر میهمانان ویژه بخش نویسندگان بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی كتاب شهر پكن نام برد.
از دیگر فعالان حوزه فرهنگ و ادب كشورمان حاضر در این دوره، سه آژانس ادبی «تماس»، «كیا» و «پل» می باشد كه با بیش از 150 عنوان كتاب در زمینه های دفاع مقدس و ادبیات داستانی در نمایشگاه بیست و چهارم كشور چین حضور یافته اند.
دست اندركاران نمایشگاه بیست و چهارم، برای این دوره ففضایی به مساحت بالغ بر 70 هزار متر مربع را در نظر گرفته اند تا بهترین كتاب‌ها از سراسر دنیا و همچنین آثار برجسته نویسندگان كشور چین در معرض دید بازدیدكنندگان قرار بگیرد.
در این گردهمایی بزرگ فرهنگی به غیر از صنایع مرتبط با كتاب؛ نهادها و ارگانهایی كه در بخش خدمات آموزشی، چاپ، انتشارات و صنایع تولیدی كاغذ فعالیت دارند، غرفه هایی را برپا كرده اند.
بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب پكن در شرایطی برگزار می شود كه به باور بسیاری این یكی از چهار نمایشگاه بزرگ این عرصه فرهنگی در سراسر جهان به حساب می آید.
بسیاری از ناشران مشهور جهان و تولیدكنندگان كتب مختلف از مسائل نظامی گرفته تا سیاسی، ورزشی، فرهنگی و تجاری در این دوره از نمایشگاه حاضر شده اند.
ناشران كشورمان در این دوره از نمایشگاه دارای یك فضای 500 متری ویژه هستند كه با همكاری مشترك رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین، موسسه نمایشگاهی فرهنگی كشورمان و سازمان رادیو، تلویزیون، فیلم و انتشارات چین در سالن «W2» حضور دارند.
معرفی طرح‌های حمایتی مانند طرح حمایت از كتاب‎ ایرانی در بازارهای جهانی (گرنت)، هفته فیلم ایران، اجرای موسیقی زنده و برنامه روایتگری، نقالی و داستان‌خوانی، نمایش كتاب‌های ایرانی ترجمه شده به زبان چینی و آثار منتخب ناشران ایرانی در حوزه ایران شناسی، كودك و نوجوان، ادبیات معاصر ایران، كتاب‌های دارای جوایز داخلی و كتاب‌های ایرانی چاپ شده در خارج از كشور نیز، اجرای موسیقی زنده و برگزاری نشست‌های تخصصی از فعالیت‌های دیگر غرفه ایران در این رویداد فرهنگی است.
همچنین در محل غرفه ایران و در بخش ویژه 70 اثر تصویرگری از 70 تصویرگر كشورمان به نمایش گذاشته شده كه انجام این مهم با همكاری موسسه نمایشگاههای فرهنگی و انجمن تصویرگران كشورمان به منظور معرفی هنر ایران و تصویرگران ایرانی صورت گرفته است.
«دیواره كاریكاتور كتاب»؛ بخش دیگر در نظر گرفته شده در غرفه ایران است كه 34 كاریكاتور «كامبیز درم» از كاریكاتوریست های برجسته كشورمان را به نمایش گذاشته و در بخش دیگر غرفه ایران؛ پرتره 24 پیشكسوت اهل قلم ایران كه توسط موسسه خانه كتاب جمع آوری شده به منظور معرفی هر چه بهتر نویسندگان ایرانی در معرض
موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در این نمایشگاه علاوه بر معرفی آثار ادبی و فرهنگی ایران، بیش از 200 عنوان كتاب در حوزه‌های تاریخ، كودك و نوجوان، هنر و گردشگری به زبان‌های فارسی، چینی و انگلیسی ارائه كرده، ضمن آنكه بیوگرافی 100 نویسنده برجسته كتاب كودك كشورمان و آثار آنان در قالب بروشور به زبان های مختلف در اختیار بازدیدكنندگان قرار گرفته است.
همچنین در طول مدت برپایی نمایشگاه؛ ایرانشناسان چینی در غرفه ایران كتاب روابط فرهنگی ایران و چین و گزیده آثار كتاب‌شناسی دو كشور را معرفی خواهند كرد.
از ویژگی های مهم نمایشگاه كتاب بیست و چهارم، می توان به توجه و تقویت تبادلات و همكاری با كشورهای قرار گرفته در مسیر طرح «یك كمربند - یك راه» اشاره كرد كه از ابتكارات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین محسوب می شود.
به همین منظور در این دوره 28 كشور قرار گرفته در حوزه جاده ابریشم نیز آثار نویسندگان برجسته خود را عرضه كرده اند.
همچنین هفته فیلم ایران نیز ظهر امروز (به وقت محلی) و همزمان با برپایی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه كتاب در پكن پایتخت چین فعالیت خود را در موزه فیلم شهر پكن آغاز می كند.
هفته فیلم ایران با همكاری سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پكن با حضور مقامات عالی رتبه فرهنگی و هنرمندان دو كشور در موزه ملی چین برگزار خواهد شد.
در سال 2008 میلادی نمایشگاه بین المللی كتاب چین به دلیل آنكه این كشور میزبان بازی های المپیك بود به جای شهر پكن در شهر «تیان جین» واقع در 120 كیلومتری شرق پایتخت برگزار شد و از سال 2009 بار دیگر به پكن بازگشت.
این نمایشگاه از سال 1986 میلادی تاكنون برای 20 بار در شهر پكن برگزار شده و هدف از آن معرفی معروفترین و بهترین آثار و كتب جهان به چین و معرفی آثار بنام چین به كشورهای دیگر بوده است.
آساق**1597:انتشاردهنده:فرهاد راستی