ساری- ایرنا- ساماندهی جایگاه صیادی ،آماده كردن تراكتورها و قایق های ماهیگیری ، نوسازی و دوخت و دوز تورها و تامین سوخت از جمله فعالیت های این روزهای صیادان عضو شركت های تعاونی صیادی پره مازندران برای پهن كردن تورهای ماهیگیری در سواحل خزر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،سواحل 338كیلومتری دریای خزر در مازندران این روزها با جنب و جوش چهار هزارو 200ماهیگیر در قالب 54شركت تعاونی صیادی پره دیدنی و حال و هوای دیگری پیدا كرده است.
همه ساله صیادان مازندرانی با نزدیك شدن به فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر ادوات صید و تورهای ماهیگیری خود را آماده می كنند، تا از بیستم مهرماه وارد دریا شوند.
بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی از نیمه دوم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می یابد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت كه تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یك هزار و 200 متر به كمك یك قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های كفال، سفید و كپور، به وسیله تراكتور به ساحل كشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوكا پوش ( صیادان باچكمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت كار تور ) قایقران و تراكتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
** فعالیت شبانه روزی چینت چی ها صیادی پره در سواحل مازندران
رضا بابایی مدیر عامل شركت تعاونی صیادی پره ' شاهد' مستقر در ساحل فریدونكنار در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت :تهیه تور و پاره گیری تورها به عنوان اصلی ترین ادوات صیادی به روش پره این روز ها كار چینت چی ها است كه سخت در حال فعالیت هستند.
وی نیاز تور برای هر شركت تعاونی در فصل ماهیگیری را سه تن اعلام كرد و افزود: هر ساله در اثر توفان های ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دریا ، وجود لنگرهای غیر مجاز و همچنین وضعیت نامناسب كف دریا به لحاظ وجود نخاله و اشغال ها با پارگی تورها مواجه می شویم.
وی تهیه تور را مهمترین هزینه صیادی به روش پره دانست و گفت: امسال قیمت هر كیلو تور ماهیگیری از310 هزار ریال سال گذشته به 400هزار ریال رسیده است كه باید خریداری شود.
بابایی تامین سوخت و تعمیرات تراكتور و قایق ها را از دیگر فعالیت های شركت های تعاونی صیادی پره عنوان كرد و بیان داشت: خوشبختانه با حمایت دولت در تخصیص و تامین سوخت یارانه ای مشكلی وجود ندارد و سهمیه به موقع و مورد نیاز تحویل می شود.
مدیر عامل این شركت تعاونی صیادی پره استان مازندران یكی از دیگر مشكلات دریای خزر برای صید را وجود قاچاقچیان سازمان یافته اعلام كرد و گفت: ادوات، تجهیزات و امكانات صیادی قاچاقچیان به مراتب بالاتر و پیشرفته تر از صیادان مجاز و حتی یگان حفاظت منابع آبزیان استان است.
وی خاطر نشان كرد: به نظر می رسد صیادان غیر مجاز بیشتر از ماهیگیران شركت های تعاونی پره در سواحل دریای خزر فعالیت و صید داشته باشند.
وی تصریح كرد: شركت های تعاونی های صیادی بر اساس مقررات و با تكلیف صید مسئولانه در انتخاب چشمه تورها ، رها سازی بچه ماهیان خاویاری و رعایت زمان و مكان صید ، صیادی می كنند.
تسهیلات 600میلیارد ریالی شیلات به شركت های تعاونی صیادی پره مازندران
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ماندران با بیان این نكته كه بر اساس اعلام كمیته صید سازمان شیلات ایران بیستم مهرماه زمان آغاز و پهن كردن تور ماهیگیران در سواحل دریای خزر استان در فصل صید امسال است، گفت : حمایت و پشتیبانی از 54شركت تعاونی صیادی پره استان نیز انجام شده است.
عباسعلی شیخ تبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اختصاص600میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش ، توسعه فعالیت های آبزی پروری در كنار ساحل و مكانیزاسیون صیادی خبر داد و افزود : ماهیگیران در حال كنترل و تعمیرات تور ، تراكتور و پاكسازی محل صید هستند.
وی اضافه كرد: همچنین شیلات مازندران تا كنون چندین برنامه آموزشی و توجیهی برای انجام صید مسئولانه ، حفاظت و كنترل صیادی برگزار كرده است.
**تكثیر و رها سازی 90میلیون قطعه بچه ماهی در سواحل مازندرانی دریای خزر
معاون شیلات مازندران یكی از حمایت های جدی شیلات ایران از جامعه صیادی شمال را تكثیر مصنوعی ماهیان استخوانی كپور و سفید اعلام كرد و گفت: امسال 65میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی و 25میلیون قطعه نیز به صورت طبیعی رها سازی شده است.
شیخ تبار توضیح داد: امسال با همكاری شركت های تعاونی صیادی پره استان تكثیر طبیعی 25میلیون ماهی كپور به روش شیل گذاری (رها كردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) انجام شده است.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به آلودگی برخی از رودخانه ها مهاجرت ماهی ها به سختی صورت می گیرد كه با اجرای این پروژه می توان به جبران تكثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر كمك كرد.
استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و كوچك دارد كه 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرات ماهیان استخوانی از جمله كفال و سفید از بین رفته است به طوریكه بر اساس آمار شیلات ، اكنون كمتر از 10 درصد تكثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.
معاون شیلات مازندران از آمادگی یگان حفاظت شیلات استان برای ایجاد امنیت برای ماهیگیران و برخورد با صیادان غیر مجاز و قاچاقچیان خبر داد و بیان داشت: وجود قاچاقچیان حرفه ای همراه با ادوات و تجهیزات صیادی پیشرفته همواره از دغدغه های جدی شیلات در دریای خزر است كه یگان حفاظت با تمام قدرت در حال مبارزه با این قاچاقچیان است.
صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر طی یك دهه گذشته به مرور كم شده بطوریكه از حدود هشت هزار تن در اوایل دهه 80به كمتر از 2 هزار و 500 تن در سال 94 رسید.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد كه یكهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن كفال و مابقی كپور و دیگر گونه ها بوده است.
خبرنگار : رضا هاشمی : انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/6092