تهران – ایرنا - 'جو بایدن' معاون سابق رئیس جمهوری آمریكا از رویكرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور در قبال برجام انتقاد كرد و نسبت به تبعات خروج از این توافق هشدار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، بایدن روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی در اندیشكده مركز مطالعات استراتژیك و بین الملل آمریكا كه به مناسبت دریافت جایزه سالانه زبیگنیو برژیسنكی ایراد كرد، هشدار داد كه خروج از برجام، آمریكا را منزوی می كند. وی گفت: دفعه بعد، دنیا را در جناح خود نخواهیم داشت.
رسانه های آمریكایی به نقل از منابع آگاه، زمان اعلام تصمیم ترامپ درخصوص برجام و همچنین راهبرد جامع دولت او در قبال ایران را 12 اكتبر (20 مهرماه) دانستند.
اگرچه ضرب الاجل 90 روزه تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ در 15 اكتبر (23 مهرماه) به پایان می رسد، اما به نوشته این رسانه ها ترامپ سه روز زودتر در یك سخنرانی موضع خود را اعلام خواهد كرد.
آسوشیتدپرس به نقل از مقام های دولت ترامپ نوشت كه وی از تایید پایبندی ایران متنفر است و مشاوران وی در پی راهی هستند كه با اصلاح قانون بازنگری برجام او را از تایید دوره ای پایبندی ایران معاف كنند.
با وجود آنكه ترامپ از زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 وعده خروج از برجام را داده و بارها بر آن تاكید كرده، اما برخی از وزیران و مشاوران ارشد او از جمله ركس تیلرسون، جیم متیس، مك مستر و جوزف دانفورد علاوه بر تایید پایبندی ایران به برجام، مخالف خروج از این توافق هستند.
بایدن با اشاره رویكرد ترامپ در قبال توافق هسته ای با ایران همچنین هشدار داد خروج از برجام بر مذاكرات با كره شمالی تاثیر غیرمستقیمی خواهد داشت.
بایدن در مورد بحران میان ترامپ و كره شمالی اظهار داشت: ناسزاگویی، اسم روی هم گذاشتن، وعده نابودی كامل یك كشور 25 میلیون نفری. چنین اقداماتی فقط بحران را وخیم تر می كند و احتمال موفقیت دیپلماسی را كمتر می كند.
پیونگ یانگ، ترامپ را «پیر خرفت» نامیده و رئیس جمهوری آمریكا، كیم جونگ رهبر كره شمالی را «مرد موشكی كوچك» خوانده است. ترامپ كره شمالی را به نابودی كامل تهدید كره است.
اخیرا «وندی شرمن» دیپلمات ارشد سابق آمریكا هم هشدار داد كه خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران «ما را از همه دنیا منزوی می كند.»
وی افزود كه اگر واشنگتن از توافق هسته ای ایران كنار بكشد «كره شمالی این اقدام را اینگونه می بیند كه ما غیرقابل اتكا هستیم و اعتباری نداریم.»
شرمن مذاكره كننده ارشد آمریكا در مذاكرات هسته ای 1+5 در نشستی در واشنگتن اظهار داشت: این مساله باعث نمی شود كه ما در مقابل كره شمالی سرسخت تر باشیم. بلكه ما را از همه دنیا منزوی می كند.
شبك**9423**3404**انتشار: محسن اسماعیلی