ساري - ايرنا - بارندگي به عنوان نعمت همه فصول سال در مازندران بويژه در بارش هاي رگباري فصول پائيز و زمستان به خاطر افزايش زيرگذرهاي غيراستاندارد در مناطق شهري به نغمتي براي شهروندان تبديل شده است و هر از گاهي روال عادي زندگي آنان را با مشكل مواجه مي كند.

آب گرفتگي ، مسدود شدن مسير ، غرق شدن خودروها و نبود امكان تردد كه با خسارت هاي مالي نيز همراه است ، در سال هاي اخير به تصويري ثابت در هر بارندگي رگباري تبديل شده است .
تازه ترين مورد از اين وضعيت در بارندگي رگباري و پرحجم هفته جاري در بسياري از شهرهاي مازندران مانند قائمشهر ، بهشهر و آمل خود نمائي كرد ، جاهائي كه تصاويري از خودرهاي غرق شده در آب انباشته شده در زيرگذرهاي غيراستاندارد در صفحات فضاي مجازي دست به دست مي شد.
در حالي مردم شهرهاي مازندران در روزهاي باراني با چنين وضعيت زيرگذرهاي مناطق خود مواجه مي شوند كه به كار بردن راهكارهاي كارشناسي فني مي توانست باري از بار مشكلات مردم‌ بردارد نه اينكه باري ديگر برآنها تحميل كند .
*** رنج مردم از زيرگذرهاي نامناسب
ميثم محسني از شهروندان بهشهري به زير گذر گلشهر كه مسير اتصال مناطق نواب و گلشهر است اشاره كرد و گفت : اين زير گذر براي تردد امن خودروها و افراد از خطوط ريلي راه آهن ايجاد شد .
وي افزود : با صرف هزينه هاي بالا اين زير گذر در سالهاي اخير ساخته شد تا مردم اين مناطق از راه دسترسي امن برخوردار شوند ، ولي با هر بارندگي اين زيرگذر مسدود مي شود و تا تخليه آب به وسيله پمپ بعد از بارندگي عملا غير قابل استفاده مي شود .
اين شهروند بهشهري گفت : بالا بودن سطح آب منطقه به همراه بارندگي سبب مي شود تا در فصول سرد سال پاييز و زمستان براي تردد در اين منطقه با مشكل مواجه شويم .
وي اوج مشكلات مردم را به خاطر مهندسي نادرست اين زيرگذر ، گيرافتادن خودروها در آب باران و نبود امكاني براي تردد ذكر كرد .
*** آئينه هاي دق
زير گذر كوچكسرا واقع در قائمشهر در زمان بارندگي به دليل شدت آبگرفتگي و غرق شدن خودروها در آن پاي ثابت سوژه عكس خبرنگاران و حتي افرادي عادي در سال هاي اخير شده است .
كوچكسرا يكي از مناطق پرجمعيت قائمشهر است كه در كمربندي اين شهر واقع است و به نوعي جز مناطق حومه اين شهر به شمار مي رود .
شهرداري بيشتر از يك دهه قبل با ايجاد زير گذر تلاش كرده تا مسير امن گذر خودروها و افراد از كمربندي را فراهم كند تا مردم اين منطقه حومه شهر به مراكز هسته مركزي دسترسي يابند .
مونا معيني از اهالي منطقه كوچكسرا از اين زيرگذر به عنوان قوز بالاي قوز مشكلات مردم منطقه در زمان بارندگي ياد كرد و به خبرنگار ايرنا گفت : ساخت اين زير گذر براي مردم منطقه ارزشمند و نويد بخش روزهاي امن براي گذر مسير كمربندي قائمشهر به شمار مي رفت ، اما با هربار بارندگي و آبگرفتگي زير گذر اين اميد خشكيد و سالهاست مردم قائمشهر بويژه منطقه كوچكسرا مجبور به تحمل اين رنج هستند.
به گفته اين شهروند قائمشهري ، شدت بحران آبگرفتگي زيرگذر تا بدانجاست كه به دليل فرو رفتن خودروها در آب و سوختن باطري ، خسارت هاي مالي نيز به افراد تحميل مي شود.
علي اسدي نيز به آبگرفتگي زيرگذر كمربندي جنوبي شهر بابل به عنوان دغدغه مردم‌اين شهر و همچنين ديگر هم استاني ها كه از اين مسير گذر مي كنند ، نام برد .
وي ابراز اميدواري كرد كه مسئولان در ساخت زيرگذرهاي جديد دقت لازم را به كار ببندند تا تجربه هاي زيرگذرهاي گذشته تكرار نشود .
** تصميمات احساسي گذشته ، علت مشكلات امروز
عضو كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر قائمشهر با قبول موضوع آبگرفتگي زيرگذرها و مشكلات ناشي از آن در اين شهر گفت : با نامه نگاري تعدادي از شهروندان براي داشتن محل گذر امن در مسيرهايي همچون كمربندي و راه آهن ساخت زيرگذرها در دستور كار قرار گرفت .
احسان اسمعيلي نجار افزود : سال هاي قبل براي احداث زير گذر تصميماتي اتخاذ و اجرا شد كه با پديدار شدن مشكلات مشخص شده است كه در اجراي اين طرح ها نكات فني و مهندسي لازم رعايت نشده است .
وي از جمله اين مشكلات را لحاظ نكردن تدابيري همچون زهكشي ، كانال هاي هدايت آب و چاه هاي جذبي براي خروج آب از زيرگذرها نام برد .
اين عضو شوراي شهر قائمشهر گفت : تمامي حدود 10 زير گذر اين شهر به خاطر به كار نبستن تدابير لازم اكنون تبديل به معضل ثابت هنگام بارندگي ها شده اند.
وي اضافه كرد : هم اكنون عمليات ساخت كانال مادر هدايت آبهاي سطحي در كمربندي قائمشهر در حال اجراست كه برخي زير گذرها از جمله كوچكسرا در مسير اين طرح قرار دارند .
اسمعيلي نجار ابراز اميدواري كرد كه با انتقال و هدايت آب موجود در زير گذرها ، مشكلات اين مناطق رفع شود .
** استفاده از پمپ ، جبران كوتاهي هاي مهندسي ساخت
سرپرست شهرداري بهشهر هم گفت : از 2 زير گذر اين شهر يكي از آنها كه همان زير گذر گلشهر است با مشكلاتي نظير آب گرفتگي هنگام بروز بارندگي مواجه مي شود .
ياسر فيروزي با اشاره به زمان ساخت زير گذر در ابتداي دهه 90 ، افزود : به دليل تعبيه نشدن برخي امكانات نظير كانال هاي هدايت آب و يا چاه هاي جذبي ، آب به درون اين زير گذرها كشانده مي شود كه مشكل ساز است .
وي استقرار سه پمپ براي خروج آب در اين زير گذر را به عنوان راهكار انديشيده شده از سوي شهرداري بهشهر و خروج از بحران هاي ناشي از آبگرفتگي ذكر كرد .
سرپرست شهرداري بهشهر گفت : تنها با انديشيدن اقدامات لازم در خصوص چگونگي خروج آب از اين زير گذر در زمان ساخت آن مي توانستيم از بسياري مسائل و مشكلات مردم بعد كاست .
*** سرنوشت دردناك تر براي زير گذرهاي بزرگتر
اجراي طرح الغدير در قائمشهر با پيش بيني اعتبار حدود 50 ميليارد ريال و مدت اجراي 18 ماهه در شهريور سال 91 آغاز شد و با گذشت 32 ماه هنور به بهره برداري نرسيد.
سه راه الغدير كه در ورودي شهر قائمشهر از مسير جاده بابل قراردارد به خاطر تردد و عبور انواع وسايل نقليه از تهران به مازندران از مناطق پرتردد به شمار مي رود كه يكي از اهداف اجراي اين طرح راهكاري براي خروج از بحران ترافيك دراين منطقه اعلام شده است.
با اين وصف ، اظهار نظر اخير ايمان پويامهر عضو شوراي اسلامي شهر قائمشهر نشان مي دهد كه وضعيت فعلي اين پروژه نيز به گونه اي است كه در صورت بهره برداري به خاطر مشكلات مهندسي به سرنوشت زيرگذرهاي كوچك اين شهر مبتلا مي شود .
وي به خبرنگار ايرنا گفت : اين تقاطع غير همسطح كه به صورت چند پل زير و رو گذر است ، هنگام بارندگي با مشكلات آبگرفتگي مواجه مي شود و تردد خودروهاي عبوري از مسير راههاي مواصلاتي منتهي به استان امكانپذير نيست .
پويا مهر ادامه داد : در اجراي اين طرح كارهاي كارشناسي و مهندسي از جمله كانال هاي لازم براي هدايت آبهاي سطحي انديشيده نشده است و امروز اين مساله گريبانگير مردم شد .
وي خاطرنشان كرد : دستگاه متولي اجراي زير گذر ها و تقاطع ها كه همان شهرداري است مي بايست در زمان اجراي اين طرح ها دقت لازم را اعمال كنند تا پيمانكاران به درستي طرح ها را اجرا كنند .
ساخت زير گذر در مسيركمربندي ها و گذر خطوط ريل راه آهن تهران به مشهد با هدف ايجاد راه امن براي شهروندان انجام شد به طوريكه در مسيرحدود 400 كيلومتري ريلي شركت راه آهن شمال كه از گرمسار تا گلوگاه در استان مازندران است 60 درصد مسير از درون شهرها و روستاهاي مازندران عبور مي كند .
برخورد عابران و خودروها با قطار هرساله موجب مصدوميت و فوت افراد مي شود كه در سالهاي اخير با احداث 45 زير گذر در اين مسير تلاش شده تا مسير امن براي افراد ايجاد شود .
با توجه به مسائلي كه بعد از افتتاح اين زيرگذرها دامنگير مردم شد ، نبايد اجراي طرحي به قرباني شدن برخي مسائل آسايشي و ايمني مردم تمام شده و وضعيت را به جائي برساند كه شهروندان آرزو كنند كه به وضعيت سابق برگردند تا قوزي از بالاي قوز مشكلاتشان برداشته شود.
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشاردهنده : حسن فلاحتي
2096/1654