پس از باران؛ چالش تکراری زیرگذرهای مازندران

ساری – ایرنا – مقداری باران شدید مانند باران روز گذشته مازندران برای این که برخی زیرگذرهای این استان از زیر بار ترافیک خارج شوند کافی است. داستان همیشگی تعدادی از زیرگذرها که به دلیل اجرای نادرست یا ضعف در نگهداری سال‌هاست سوژه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، زیرگذرها هرچقدر که در افزایش امنیت برای خودروها برای عبور از عرض یک خیابان یا جاده اثرگذارند، ممکن است خطرآفرین و مرگ‌آور هم باشند. البته اگر از نوع برخی زیرگذرهای ساخته شده در مازندران باشند و توسط برخی شهرداری‌های استان یا حتی راه و شهرسازی ساخته شوند و نظارتی بر ساخت و اجرای نکات فنی یا نگهداری آن‌ها نباشد.

روز گذشته -۲۸ مهر- وقتی بارندگی‌های پیش‌بینی شده در مازندران رخ داد، عبور از برخی زیرگذرهای شهری و بین شهری نیز به روال همیشگی پس از باران متوقف شد. چندین سال است که باران برای زیرگذرهای مازندران حکم نانوشته خارج شدن از مدار ترافیک را امضا می‌کند. برخی زیرگذرها سیستم هدایت آب درست و حسابی ندارند و برخی دیگر هم اگر داشته باشند به خاطر ناتوانی پمپ‌های تعبیه شده برای هدایت و خارج کردن آب از زیرگذر و سوختن آن‌ها به برکه‌ای پر از آب تبدیل می‌شوند.

همین باران پاییزی روز چهارشنبه ۲۸ مهر مانند همیشه چند زیرگذر استان را تعطیل کرد. زیرگذرهای جامخانه و بادله در جاده ساری-نکا و تعدادی از زیرگذرهای شهری در ساری، قائمشهر، گلوگاه، بهشهر، چالوس و سایر مناطق استان چنین وضعیتی دارند. فیلم زیر از وضعیت یکی از زیرگذرهای مازندران در شهر گلوگاه است که روز چهارشنبه پس از بارندگی دچار آبگرفتگی شد:

مروری به تاریخچه آبگرفتگی زیرگذرها در مازندران نشان می‌دهند که حتی حوادثی نیز در آن‌ها به دلیل آبگرفتگی رقم خورده است. ۱۴ مهر ۱۳۹۷ در چالوس یک نفر به خاطر آبگرفتگی زیرگذر و بر اثر خفگی جان خود را از دست داد. راننده تاکسی وقتی در دهانه ورودی زیرگذر با حجم زیاد آب مواجه شد، فرصتی برای برگشتن به عقب پیدا نکرد و آب خودروی او را به داخل زیرگذر کشاند. دقایقی بعد گروه‌های امدادی خودروی او را که به طور کامل زیر آب غرق شده بود بیرون کشیدند و جسم بیجان راننده از خودرو بیرون آورده شد. این زیرگذر که در منطقه تازه‌آباد چالوس ساخته شده است، مانند چندین زیرگذر غیراستاندارد سایر شهرهای مازندران، با هر بارندگی پر از آب و غیر قابل استفاده می‌شود.

پس از باران؛ چالش تکراری زیرگذرهای مازندران

زیرگذر تازه‌آباد تنها نمونه از زیرگذرهای ویژه روزهای غیربارانی نیست. در بهشهر نیز می‌توان نمونه‌ای از این زیرگذرها را یافت. زیرگذر گلشهر که برای رفت‌وآمد خودروها از زیر ریل راه‌آهن ساخته شده است، نیز محل بروز حادثه ناشی از آبگرفتگی بود. باران که ببارد، آب در زیرگذر جمع می‌شود و رفته رفته بالا می‌آید تا این که غیرقابل استفاده شود.

فقط چند ساعت به تحویل سال ۱۳۹۸ باقی مانده بود که زوج جوان بهشهری هنگام عبور از زیرگذر گلهشهر بهشهر به دلیل وجود جریان برق در آب داخل زیرگذر بر اثر اتصالی پمپی که برای تخلیه آب زیرگذر روشن بود دچار برق‌گرفتگی شدند و جان باختند.

 حتی در مرکز استان هم می‌توان این قبیل زیرگذرها را یافت. زیرگذر اِرم در ساری یکی دیگر از این پروژه‌های ناقص‌الخلقه است که آب‌گرفتگی در آن سابقه دارد. بارش باران که کمی طولانی شود، شهروندان خودشان می‌دانند که نباید از این زیرگذر عبور کنند. با فاصله کمی از این زیرگذر، شرایط مشابهی را می‌توان در زیرگذر ۲۲ بهمن ساری هم مشاهده کرد.

قائمشهر هم از دیگر شهرهای مازندران است که زیرگذرهای اینچنینی دارد. زیرگذر راه‌آهن چهارراه حسن‌آباد در خیابان تهران این شهر چند سال است که هنگام بارندگی محل جمع شدن روان‌آب‌های اطراف است. زیرگذر مهم کوچکسرا نیز که بخش شمالی محله بزرگ کوچکسرا را به قسمت جنوبی آن و مرکز شهر متصل می‌کند هم محل مناسبی برای جمع شدن آب باران است.

مهر چهار سال پیش بود که شهروندی در قائمشهر وقتی دید آب موجود در یکی از زیرگذرهای خیابان تهران در حال احاطه کردن خودرو است و خودرو هم گیر کرده، قید خودرو را زد و پیش از غرق شدندر زیرگذر، خودش را نجات داد.

پس از باران؛ چالش تکراری زیرگذرهای مازندران

این‌ها فقط نمونه‌هایی از زیرگذرهای غیراستاندارد و غیر ایمن در مازندران هستند که انگار فقط برای روزهای غیربارانی ساخته می‌شوند. بارها دیده شده که شهرداری‌ها روی سرعت اجرای این پروژه‌ها مانور تبلیغاتی زیادی داده‌اند. فرقی ندارد که آیا از ابتدا به این موضوع فکر نکردند یا می‌دانستند زیرگذر دچار آبگرفتگی می‌شود و چنین پروژه‌های ناقصی را اجرا کردند؛ حتی در برخی موارد مخالفت‌هایی با ساخت زیرگذرها به این صورت نیز وجود داشت، اما پروژه با همین روش اجرا می‌شد.

 راهکار هم در همه پروژه‌های مشابه، تقریبا مشترک است؛ پس از جمع شدن روان‌آب‌ها، آب موجود در زیرگذر با پمپ به بیرون تخلیه شود. اما مساله اینجاست که پمپ‌ها عموما در تخلیه آب جمع شده ناشی از بارندگی‌های شدید ناتوان هستند. گاهی هم نامناسب بودن قطر کانال در نظر گرفته شده برای هدایت آب یا درست و اصولی اجرا نشدن سیستم هدایت روان‌آب‌های جمع شده در زیرگذر دلیل بروز این وضعیت عنوان می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که همه زیرگذرهای اجرا شده در مسیرهای اصلی بین شهری باید از شورای ترافیک استان تاییدیه دریافت کنند و دفتر فنی استانداری نیز بر طرح‌های تهیه شده وسط مشاوران نظارت می‌کند. زیرگذرهای شهری هم در شورای ترافیک شهرستان تصویب می‌شوند. پس از اجرا نیز مسئولیت نگهداری زیرگذرهای بین جاده‌ای با راهداری و زیرگذرهای شهری با شهرداری است که بخشی از این نگهداری به درست عمل کردن سامانه هدایت آب زیرگذرها ارتباط دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد در مورد برخی زیرگذرها توجهی به آن نمی‌شود و همین راه‌حل مرسوم یعنی منتظر ماندن برای پایان بارندگی و تخلیه آب پس از آن بهترین و در دسترس‌ترین روش است.

البته شنیده‌ها حاکی است که اختلاف‌نظرهایی نیز درباره پرداخت هزینه برق فعالیت پمپ‌های تخلیه آب بین شرکت برق و دستگاه‌های متولی نگهداری زیرگذرها مانند راهداری و شهرداری‌ها وجود دارد.

حوادث ممکن است باز هم در این زیرگذرها رخ دهند و به شکلی دیگر تکرار شوند، مگر این که عزمی برای ایمن‌سازی این زیرگذرها به وجود آید و زیرگذرهای بعدی حتی در دورترین و محروم‌ترین مناطق استان با رعایت همه اصول فنی و ایمنی ساخته شوند. ضمن این که حتی اگر هیچ حادثه‌ای هم در این زیرگذرها رخ ندهد، پرسش مهم شهروندان این است که آیا راهی برای حل معضل زیرگذرهای مازندران با هدف مختل نشدن تردد خودروها و افزایش بار ترافیک در سایر مسیرهای شهری وجود ندارد؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha