تهران-ایرنا- تابناك در گزارشی آورده است:برخی ناظران بر این باورند كه تركیه ممكن است، اهدافی فراتر از توافق با روسیه و ایران در شمال سوریه دنبال و در پی آن است تا بخش های از استان های ادلب و حلب را به خاك خود ضمیمه كند. در همین زمینه، دولت تركیه تلاش می كند تا مناطقی از جرابلس تا ادلب حتی تا كوه الزاویه را به نقشه سیاسی خود ضمیمه كند.

در گزارش تابناك آمده است: كمتر از یك ماه پیش، تركیه بر اساس توافق آستانه و موافقت روسیه و ایران، عملیات نظامی گسترده ای را در شمال سوریه برای بیرون راندن نیروهای تحریرالشام آغاز كرد؛ عملیاتی كه تحلیل های زیادی پیرامون آن ارائه شد كه در بیشتر این تحلیل ها، نگرانی از اقدامات و اهداف آنكارا در شمال سوریه برجسته است.

این مسأله نیز به شدت باعث نگرانی دولت سوریه شده و مقامات این كشور با محكومیت ورود نظامیان ترك به ادلب، اعلام كرده اند كه دخالت نظامی تركیه در ادلب در راستای اهداف توسعه طلبانه و اشغال گرایانه اردوغان است.

در همین زمینه، الهام احمد رئیس مشترك مجلس دموكرات سوریه نیز در اظهاراتی با اشاره به حضور نظامی ارتش تركیه در ادلب عنوان كرده است: دولت تركیه تلاش می كند تا مناطقی از جرابلس تا ادلب حتی تا كوه الزاویه را به نقشه سیاسی خود ضمیمه كند.

بر اساس گزارش هاوار نیوز، الهام احمد، رئیس مشترك مجلس دموكرات سوریه در اظهاراتی با اشاره به اشغال ادلب توسط ارتش تركیه تحت عنوان ایجاد مناطق عاری از درگیری عنوان كرده است: تركیه در تلاش برای ایجاد حاكمیت خود در برخی مناطق شمال سوریه است و تلاش می كند، اشغالی را كه در ادلب صورت داده، به عفرین وصل كند. هدف اصلی دولت تركیه این است كه با اشغال عفرین اعزاز را به ادلب متصل كند.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح كرد: این دومین اقدام اشغالگرایان دولت تركیه در سوریه است، همان گونه كه حتای، اسكندورن را در گذشته به خاك خود ضمیمه كرده است اكنون نیز تلاش می كند تا مناطقی از جرابلس تا ادلب حتی تا كوه الزاویه را به نقشه سیاسی خود ضمیمه كند.

وی افزود: اشغال ادلب توسط دولت تركیه نتایج سیاسی و نظامی مختلفی به بار خواهد آورد. در واقع دولت تركیه در نظر دارد از لحاظ سیاسی در ائتلاف بین المللی، بار دیگر نقش فعالی به دست آورده و از این مسأله به فشار علیه دولت مركزی سوریه استفاده كند. از لحاظ نظامی نیز با مداخله در امور داخلی سوریه در تلاش است تا به حضور خود در این كشور ادامه دهد.

از سوی دیگر، منابع نظامی ترك از قصد دولت این كشور برای آموزش بیش از پنج هزار تروریست تكفیری فعال در شمال سوریه و استفاده از آنها به عنوان پلیس در مناطق اشغالی استانهای ادلب و حلب خبر داده اند.

گفته می شود، این تروریست ها به زودی در آكادمی پلیس تركیه آموزش و پس از شش ماه وارد سوریه خواهند شد. اقدامات ارتش و دولت تركیه در شمال سوریه بر خلاف ادعای آنها مبنی بر سركوب گروه های تجزیه طلب یا القاعده می باشد و حكایت از قصد و برنامه ریزی بلندمدت اردوغان برای اشغال دائمی خاك سوریه دارد.

همچنین، منابع آگاه نظامی به روزنامه «ینی شفق» گفتند، ارتش تركیه در صدد است دست كم هشت پایگاه نظامی را در استان شمالی ادلب سوریه ایجاد كند.

به گفته این منابع، تا كنون چهار موقعیت استراتژیك برای ایجاد پایگاه نظامی شناسایی شده كه از آن جمله می توان به منطقه راهبردی «شیخ بركت» اشاره كرد.

ارتش تركیه همچنین قصد دارد، دو پایگاه هوایی «تفتناز» و «ابو الظهور» را به عنوان پایگاه نظامی نیروهای خود به كار گیرد.

روزنامه ینی شفق نوشت: تركیه قصد ایجاد منطقه امن به عمق 450 كیلومتر در خاك سوریه را دارد.

این رسانه در این خبر خود نوشت: تركیه در جریان عملیات سپر فرات 110 كیلومتر از مناطق شمالی سوریه را از عناصر داعش و پ.ك.ك پاكسازی كرده و قصد دارد این خط امن مرزی را توسعه دهد.

به نوشته این رسانه، تركیه می خواهد با نفوذ 130 كیلومتری در عمق خاك سوریه و تا شهر عفرین، عناصر گروه پ.ك.ك را از این منطقه بیرون براند و مجموع مناطق امن در شمال سوریه را به 240 كلومتر افزایش دهد.

به نوشته این رسانه، هدف دیگر نظامیان تركیه پیشروی به سمت غرب در خاك سوریه تا سواحل دریای مدیترانه و به عمق 450 كیلومتر است تا به این طریق، به تهدید گروه های تروریستی در شمال سوریه به شكل كامل پایان دهد.

تابناك/7آبان96
اول*علیرضافرجی