اروميه- ايرنا- رئيس مركز تحقيقات آرتيمياي كشور با اشاره به اينكه مطالعه آبزيان شمالغرب كشور با توجه به وجود نيروهاي متخصص و امكانات مناسب به اين مركز سپرده شده است، گفت: با اجراي طرح هاي تحقيقاتي انجام يافته اين مركز در حوزه آبزيان رود ارس، 30 درصد به ميزان صيد ساليانه آبزيان در شمالغرب كشور افزوده مي شود.

دكتر يوسفعلي اسدپور روز سه شنبه در حاشيه نشست ترويجي اعضاي تعاوني هاي صيد و صيادي درياچه پشت سد ارس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: هفت طرح تحقيقاتي با هدف حفظ ذخاير انواع گونه هاي آبزيان به ويژه شاه ميگوي ارس، توليد و بهره وري بيش تر آبزيان و جلوگيري از صيد غيرمجاز در حوزه رودخانه ارس در مدت 2 سال انجام گرفته است امسال به مرحله اجرا در مي آيد.
وي ميزان اعتبار اختصاص يافته اين طرح ها را افزون بر 840 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: اين طرح ها شامل ارزيابي ذخاير آبزيان به انضمام طرح پرورش گونه ماهيان با ارزش اقتصادي بيش تر در قفس در سدهاي ارس يك و ارس 2 و قيقاج پلدشت، شهيد قنبري ماكو، دريك سلماس و حسنلوي نقده است.
به گفته وي براي اولين بار در ايران طرح توليد فرآورده هايي با ارزش اقتصادي بيش تر به صورت فيش فينگر و برگر ماهي از گوشت ماهيان ريز جثه صيد شده از سد ارس كه قيمت عرضه مستقيم آنها پايين است، به زودي اجرا مي شود.
وي اجراي اين طرح را در جهت استفاده بهينه از منابع، بالا بردن ارزش صيادي، افزايش توليد، كاهش ضايعات و ايجاد اشتغال با همكاري تعاوني هاي صيد و صيادي اعلام كرد و افزود: خط توليد و فرآوري ماهيان ريز جثه را مي توان با هزينه كمتر پنجاه ميليون ريال راه اندازي كرد.
اسدپور اضافه كرد: تعاوني ها با سر زني، فيله بندي و فريز كردن و بسته بندي بهينه با ماندگاري سه تا شش ماه ريزماهيان مي توانند فرآوري شده اين ماهيان را با قيمت مناسب به بازار مصرف ارائه كنند و از خروج ارز از كشور و از ورود مشابه اين محصول كه با عنوان ماهي تيلاپيا از كشور چين، جلوگيري به عمل آوردند.
وي گفت: امسال با رهاسازي هشت ميليون قطعه انواع بچه ماهيان گرمابي به درياچه پشت سد ارس پيش بيني مي شود بيش از 6 هزار تن انواع ماهي از اين درياچه صيد شود.
رئيس مركز تحقيقات آرتيمياي كشور افزود: با توجه به افزايش صيد غير مجاز، 60 درصد از كل ماهيان صيد شده را ماهيان ريز جثه تشكيل مي دهد.
وي همچنين اجراي طرح تحقيقاتي در مورد بهداشت و كنترل بيماري هاي آبزيان در مقابل عوامل انگلي را از ديگر طرح هاي پژوهشي اين مركز در حوزه رود ارس عنوان كرد.
رئيس اداره شيلات پلدشت هم در اين گفت و گو به خبرنگار ايرنا گفت: با شيوع پديده صيد غير مجاز در منطقه ذخاير آبزيان پشت درياچه سد ارس به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و نوعي به هم ريختگي در تركيب صيد ماهيان ايجاد كرده است.
علي آزادمنش اضافه كرد: براي دستيابي مطلوب به اهداف طرح هاي تحقيقاتي انجام يافته بايستي پديده صيد غير مجاز از رودخانه ارس با جديت دنبال شود.
به گزارش ايرنا در حوزه پشت درياچه سد ارس 400 صياد در قالب 2 تعاوني صيد و صيادي مشغول به كار هستند؛ بچه ماهيان رها سازي شده در اين درياچه به شيوه مصنوعي در مركز پرورش ماهيان شهيد كاظمي پلدشت (بزرگترين مركز توليد و تكثير ماهيان گرمابي شمالغرب كشور) پرورش مي يابند.
درياچه ي پشت سدارس پلدشت تنها منبع توليد و صيد گونه ي باارزش شاه ميگو آب هاي شيرين در كشور است كه سالانه افزون بر دهها تن از اين گونه با ارزش به صورت زنده به كشورهاي اروپايي صادر مي شود.
درياچه پشت سد ارس با 15 هزار هكتار وسعت بزرگترين درياچه پشت سد در ايران است كه به صورت مشترك با جمهوري آذربايجان غربي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سد ارس كه بر روي رودخانه مرزي ارس ساخته شده در 285 كيلومتري مركز آذربايجان غربي( اروميه) قرار گرفته كه يك نيروگاه برق 40 مگاواتي مشترك نيز در آن فعال است.
3072/8137
** انتشار: عليرضا فولادي