شیراز - ایرنا - استان فارس با فاصله قابل توجه و معنی داری از تهران دومین استان كشور در فوتی های ناشی از حوادث رانندگی، مقام نخست را در ایران دارد، جایگاهی كه نمی توان به آن افتخار كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، بر جا ماندن 790 پیكر بی جان در جاده ها و خیابان های شهرها و روستاهای استان فارس براثر تصادف رانندگی در 6 ماه نخست امسال در این استان جای تامل دارد.
اینكه چرا فارس ركورددار تصادفات رانندگی در كشور و دارای مقام نخست فوتی در تصادفات است بارها در محافل رسانه ای و همایش ها و كنگره های علمی بررسی شده است، بارها متخصصان و صاحبنظرانی از حوزه های مختلف دانشگاهی و غیر دانشگاهی در كنگره علمی این مساله را بازگو كرده اند اما تغییر محسوسی در آمار نگران كننده تلفات جاده ای دیده نشده و این همایش ها خروجی در سطح جامعه نداشته است.
آخرین آماری كه پزشكی قانونی استان فارس از تصادفات و فوتی های حوادث رانندگی استان منتشر كرده، مربوط به 6 ماه اول امسال بوده است.
مدیركل پزشكی قانونی استان فارس در این باره گفت: 790 نفر براثر تصادف رانندگی در 6 ماه نخست امسال در این استان جان خود را ازدست دادند و این استان مانند سال های گذشته در مرگ های ناشی از تصادف رانندگی رتبه نخست در كشور را دارد.
سعید غلامزاده گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال كه تعداد فوتی ها 789 نفر بود، افزایش یك درصدی را در استان نشان می دهد.ازمجموع كشته شدگان حوادث رانندگی در 6 ماه نخست امسال 622 نفر مرد و 168نفر زن بودند.
بر اساس آمار پزشكی قانونی در 6 ماه اول امسال، استان فارس در تعداد فوتی ناشی از سوانح رانندگی با 790 نفر فوتی با فاصله قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارد و پس از استان فارس، استانهای تهران با 649 فوتی و خراسان رضوی با 647 فوتی در رتبه های بعدی قرار دارند.
تعداد مصدومان تصادفات رانندگی نیز نسبت به پارسال 1.1 درصد افزایش داشته است در 6 ماهه اول امسال 13هزارو 95نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس بر جای مانده كه در كشور پس از استانهای تهران ،خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم است .
بر اساس آمار های موجود هر 30 دقیقه یك نفر بر اثر تصادف در ایران می‌میرد و براساس اخبر منتشر شده ، سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در كشور است، كه علاوه بر از بین رفتن سرمایه‌های انسانی هرساله هزینه‌های هنگفتی نیز صرف این حوادث می‌شود. بر این اساس سالانه 39 میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیكی از بین می‌رود.
بر اساس آمار پزشكی قانونی فارس، این استان پارسال هم با یك هزار 458 نفر فوتی ناشی از تصادف رتبه نخست كشور را در مرگ ناشی از سوانح ترافیكی داشته است در صورتی كه این میزان در سال 94، یك هزار و 374 نفر بوده كه نشانگر رشد در این زمینه است.
همچنین تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در استان فارس روند افزایشی داشته به‌گونه‌ای كه براساس آمار پزشكی قانونی استان فارس در مصدومان سوانح ترافیكی بعد از استان‌های تهران و خراسان رضوی سال گذشته در رتبه سوم قرار داشته است.
مسئولان پلیس راهور استان فارس نخستین و مهم‌ترین عامل در تصادفات را خطای انسانی اعلام می‌كنند و معتقدند كه ابزارهای قهری مانند جریمه نمی‌تواند به صورت صددرصد در كاهش تصادفات موثر باشد.
آنها بر آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیكی تاكید دارند و تحقق این امر را موثرترین و ماندگارترین روش برای كاهش تصادفات و رانندگی صحیح ذكر می‌كنند.
مسئولان قضایی استان فارس افزایش ایمنی خودروها به‌ویژه خودروهای پراید و پژو 405 و بهبود وضعیت راه‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در نقاط پر تصادف و ایمن‌سازی آنها را در كاهش تصادفات موثر می دانند و معتقدند ، حضور و نظارت ویژه پلیس راهور و افزایش دوربین‌های كنترل سرعت و نظارتی، نصب تابلو و علائم ترافیكی، ایجاد گارد ریل و مكانیزه كردن پل عابر پیاده می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح رانندگی و با كاهش خسارات جانی و مالی مؤثر باشد.
احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس با بیان اینكه 50 درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در استان فارس مربوطه به شهرستان‌های شیراز، كازرون، مرودشت، جهرم و داراب بوده است اظهار داشت: یك هزار و 76 نفر در شهرستان‌های شیراز، كازرون، مرودشت، جهرم، داراب، اقلید، فیروزآباد، نورآباد، نی‌ریز و آباده در سال 95 به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از تصادفات 58 درصد به علت ضربه به سروصورت بوده است.
رحمانیان با بیان اینكه بیشترین آمار متوفیان تصادفات سرنشینان و راكبان موتورسیكلت و عابران پیاده بوده‌اند، خاطرنشان كرد: بیشترین تلفات عابر مربوط به شهرستان شیراز، مرودشت، كازرون و پر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران شهرستان‌های شیراز، كازرون، مرودشت و داراب است.
رحمانیان افزود: حدود 10 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در كشور مربوط به استان فارس است درحالی‌كه 6 درصد جمعیت كشور ساكن فارس است 74.7 درصد از حوادث منجر به فوت در معابر برون‌شهری و 25.3 درصد در معابر درون‌شهری به وقوع پیوسته است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بیان كرد: استان فارس رتبه اول در كشته‌ها در معابر برون‌شهری و رتبه چهارم در كشته‌های معابر درون‌شهری را دارد و بیشترین تعداد متوفیان مربوط به فصل تابستان به دلیل افزایش سفر و كمترین آن مربوط به فصل زمستان به علت كم بودن سفرها و سردی هوا است.
رحمانیان خاطرنشان كرد: خودروهای پراید، پژو پارس و پژو 405 بالاترین آمار تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و شیراز بالاترین نرخ تصادفات منجر به فوت دراین خودروها داشته است. مهم‌ترین علت تصادف عدم توجه به جلو در حین رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه (34.8 درصد)، نقص سیستم روشنایی معابر (23 درصد)، استفاده از سیستم صوتی در حین رانندگی (14.2 درصد) و نقص فنی خودرو از ناحیه سیستم روشنایی (12 درصد) بوده است.
وی با بیان اینكه تخطی از سرعت مطمئن 26 درصد، خستگی و خواب‌آلودگی 18 درصد، انحراف به چپ 14 درصد و تغییر مسیر ناگهانی 3 درصد از دیگر دلایل تصادفات بوده اظهار كرد: یكی از علل مرگ‌ومیر ضربه وارده به سر است كه استفاده از كلاه ایمنی استاندارد توسط سرنشینان موتورسیكلت می‌تواند در كاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادف مؤثر باشد.
رئیس سمینارهای بین المللی كاهش سوانح ترافیكی و رئیس مركز سیاستگذاری سلامت استان فارس نیز بر لزوم افزایش مراقبت های بیمارستانی و توسعه خدمات اورژانس برای كاهش تلفات رانندگی بعد از وقوع تصادف تاكید و بیان كرد: با افزایش پایگاه های جاده ای، لازم است كیفیت مراقبت ها را بالا ببریم و آمارها نشان می دهد می توان از بخش مهمی از این مرگ و میرها، پیشگیری كرد.
كامران باقری لنكرانی اظهار داشت : 70 درصد حوادث ترافیكی، به دلیل خطای انسانی است و باید محیط ترافیكی، شامل وسیله نقلیه، جاده، راه های دسترسی و وسیله نقلیه عمومی، ایمن تر و حمایت كننده سلامت كاربران خود شوند.
رئیس سمینارهای بین المللی كاهش سوانح ترافیكی با بیان اینكه در یك سال، 500 هزار فرد در تصادفات كشور مجروح و از این تعداد، 15 درصد آن، ناتوان و معلول می شوند گفت: مرگ و میر عابران پیاده در تصادفات، افزایش پیدا كرده كه لازم است، مدیریت شهری، به سوی انسان محوری برود. حدود 56 درصد مرگ و میر تصادفات ترافیكی ، در گروه سنی 18 تا 49 سال و مهم ترین دلیل مرگ و میر در افراد میانسال ، تصادفات جاده ای است.
معضل بالا بودن شمار تصادفات رانندگی و تلفات آن دراستان فارس ابعاد مختلفی دارد ، ابعادی كه به آموزش ، ایمن سازی خودرو ، توسعه جاده ای و مسایل دیگر ارتباط پیدا می كند ، موضوعی كه نباید آن را از ذهن دور داشت این است كه باید همه مردم و مسئولان و صاحبان صنعت و همچنین مراكز بهداشتی درمانی و پلیس دراین زمینه احساس مسئولیت بیشتری كنند.
6113/ 2027
گزارش از : نیكنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی