چابهار- ایرنا - مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یك میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است.

به گزارش ایرنا، بهروز آقایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مختلف كشوری در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) كالا دارد و بهترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
وی با بیان اینكه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود : هم اینك كشتی های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.
آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهره برداری است و بزودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات كشوری و میهمانان خارجی به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: یك میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد كه هم اینك 110 هزار تن گندم اهدایی كشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح كرد: در مجموع 47 هزار كانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47هزار كامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلك به افغانستان حمل می شود.
آقایی به مزیت های بندر چابهار اشاره كرد و گفت: زیرساخت های كنونی و پسكرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شركت های كشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای كشورهای CIS (كشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمركز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می كند.
وی افزود: اجرا و تكمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مكران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر كشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاكستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: در همین راستا حركت به سمت آسان تر كردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و كلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسكله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم كردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین كننده نقش كلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مكران و محور شرق كشور و دروازه طلایی ترانزیتی به كشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیكی با افغانستان محصور در خشكی دارد و این كشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع كالاهای آن (معادن، محصولات كشاورزی و خشكبار) را به دنیا صادر كند.
این مسئول در بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یك بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به كشورهای همجوار ایران است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانكرینگ(سوخت رسانی به كشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یك شركت سوئدی نیز برای این كار ابراز تمایل كرده است.
آقایی تصریح كرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ كالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یك مرحله عملیات تخلیه وبارگیری كمتر از سایر بنادر است.
وی ادامه داد: چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ كالا به كشورهای خلیج فارس است.
مدیركل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: هزینه تخلیه كالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر كانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاكستان و 1.5 میلیون تومان ارزان تر از بندر شهید رجایی است.
آقایی ادامه داد: 95 درصد نیازمندی های افغانستان از طریق واردات انجام می شود و بندر چابهار می تواند بهترین مسیر برای ترانزیت كالاهای افغانستان باشد.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.
وی تصریح كرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن كالای اساسی وارد ایران شده است.
به گفت اقایی ،بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل كشور موسوم به سواحل مكران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر 2 كریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به كشورهای cis (كشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.
وی تصریح كرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمكعب لایروبی، 203 هكتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شكن و ساخت هزار و 700 متر اسكله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.
آقایی با بیان اینكه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد كشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان كرد: در مجموع با تكمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می شود.
وی افزود: 85 میلیون دلار سرمایه گذاری هندی ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : قرارداد هندی ها 10 سال و به حالت bot (طراحی ساخت واجرا) است.
وی گفت: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و انتظار می رود شبكه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت كالا رخ دهد.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مكران بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است
1108**3213 خبرنگار: ایرج منصوری **تنظیم كننده: اكبر نوری