به گزارش ایرنا، بهروز آقایی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مختلف كشوری در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) كالا دارد و بهترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
وی با بیان اینكه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود : هم اینك كشتی های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند.
آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهره برداری است و بزودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات كشوری و میهمانان خارجی به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: یك میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد كه هم اینك 110 هزار تن گندم اهدایی كشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح كرد: در مجموع 47 هزار كانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47هزار كامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلك به افغانستان حمل می شود.
آقایی به مزیت های بندر چابهار اشاره كرد و گفت: زیرساخت های كنونی و پسكرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شركت های كشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای كشورهای CIS (كشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمركز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می كند.
وی افزود: اجرا و تكمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مكران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر كشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاكستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: در همین راستا حركت به سمت آسان تر كردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و كلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسكله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم كردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین كننده نقش كلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مكران و محور شرق كشور و دروازه طلایی ترانزیتی به كشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیكی با افغانستان محصور در خشكی دارد و این كشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع كالاهای آن (معادن، محصولات كشاورزی و خشكبار) را به دنیا صادر كند.
این مسئول در بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یك بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به كشورهای همجوار ایران است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانكرینگ(سوخت رسانی به كشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یك شركت سوئدی نیز برای این كار ابراز تمایل كرده است.
آقایی تصریح كرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ كالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یك مرحله عملیات تخلیه وبارگیری كمتر از سایر بنادر است.
وی ادامه داد: چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ كالا به كشورهای خلیج فارس است.
مدیركل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: هزینه تخلیه كالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر كانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاكستان و 1.5 میلیون تومان ارزان تر از بندر شهید رجایی است.
آقایی ادامه داد: 95 درصد نیازمندی های افغانستان از طریق واردات انجام می شود و بندر چابهار می تواند بهترین مسیر برای ترانزیت كالاهای افغانستان باشد.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.
وی تصریح كرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن كالای اساسی وارد ایران شده است.
به گفت اقایی ،بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل كشور موسوم به سواحل مكران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر 2 كریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به كشورهای cis (كشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.
وی تصریح كرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمكعب لایروبی، 203 هكتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شكن و ساخت هزار و 700 متر اسكله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.
آقایی با بیان اینكه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد كشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان كرد: در مجموع با تكمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می شود.
وی افزود: 85 میلیون دلار سرمایه گذاری هندی ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : قرارداد هندی ها 10 سال و به حالت bot (طراحی ساخت واجرا) است.
وی گفت: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و انتظار می رود شبكه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت كالا رخ دهد.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مكران بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است
1108**3213 خبرنگار: ایرج منصوری **تنظیم كننده: اكبر نوری
سرمایه گذاری یك میلیارد دلاری دولت برای آماده سازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار
۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر:
82744548
چابهار- ایرنا - مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یك میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده است.