پكن- ايرنا- محمد رسول الماسيه رايزن فرهنگي ايران در پكن گفت: صرف نظر از روابط كهن تاريخي ميان ايران و چين، روابط فرهنگي دو كشور در دوران معاصر در حال توسعه است.

به گزارش ايرنا محمد رسول الماسيه روز يكشنبه در آيين افتتاح مركز مطالعات فرهنگ ايران در دانشگاه مطالعات خارجي شي آن چين با تبريك تاسيس اين مركز گفت: شهر 'شي آن' مبدا جاده ابريشم، شهري باستاني است كه در دوران معاصر به نمادي از رابطه دوستي دو ملت ايران و چين تبديل شده است.
وي گفت كه 'شي آن' از اولين شهرهايي است كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تفاهم نامه خواهر خواندگي با شهر اصفهان امضا كرد و اكنون هر دو از شهرهاي تاريخي به حساب مي آيند.
رايزن فرهنگي كشورمان در چين به پروژه جاده ابريشم نيز اشاره كرد و گفت: معمولا در طول تاريخ، روابط بين دولت ها بر رقابت و منازعه استوار بوده اما جاده ابريشم از معدود پديده هايي است كه از طريق انتقال سرمايه، كالا، فرهنگ و جابجايي نيروي انساني بين كشورها، مراوده، تفاهم و دوستي ايجاد مي كرد.
وي گفت: پروژه جاده ابريشم نوين كه چين پيشگام آن است نيز از همين روحيه و رويكرد برخوردار است و ايران كه همچون دوران باستان جايگاه مهمي در موفقيت آن دارد اعلام نموده مشاركت لازم را به عمل خواهد آورد.
به گفته وي ايران و چين بعد از پيروزي انقلاب اسلامي موافقت نامه فرهنگي امضا كردند و از آن هنگام تاكنون با امضاي مستمر هشت برنامه مبادلات فرهنگي، همكاري هاي فرهنگي متنوعي را در زمينه هاي مختلف رقم زده اند.
او گفت: اكثر بخش هاي فرهنگي و آموزشي دو كشور برنامه مبادلات ساليانه دارند و با اعزام هيات هاي رسمي و كارشناسي يا هنرمندان با يكديگر آشنا مي شوند و زمينه هاي همكاري را فراهم مي كنند.
وي ادامه داد: حجم مبادلات اقتصادي دو كشور در يك دهه اخير افزايش چشمگيري داشته و رقم آن به بيش از 30 ميليارد يورو در سال رسيده است.
رايزن فرهنگي كشورمان در چين افزود: ايران و چين با اشتراكات فرهنگي فراوان، در صحنه بين الملل در موضوعات زيادي از جمله عدالت محوري، احترام به همه ملت ها و فرهنگ ها، مخالفت با خشونت و افراط گرايي، مواضع مشترك دارند.
رايزني فرهنگي ايران در چين با تمجيد از تاسيس اتاق ايران در دانشگاه مطالعات زبان هاي خارجي 'شي آن' گفت: قابل تقدير است كه اين دانشگاه پس از پنج سال از تاسيس رشته زبان فارسي، مركز پژوهش فرهنگ ايران را افتتاح مي كند.
او با بيان اينكه حضور در اين جلسه را براي خود مايه افتخار مي داند به گفته يكي از اساتيد فارسي دان چيني اشاره كرد كه به دانشجويان گفته بود شما به درستي زبان فارسي را انتخاب كرده ايد زيرا آينده از آن دو ملت ايران و چين است.
الماسيه ادامه داد: امروز كه مركز پژوهش فرهنگ ايران در اين دانشگاه تاسيس مي شود معنايش آن است كه بايد در كنار زبان، فرهنگ و تمدن آن كشور را هم شناخت بويژه در خصوص زبان فارسي، اين زبان را پنجره اي بدانند كه زبان آموز را به دنيايي زيبا از شعر و ادب و انديشه وارد مي كند.
وي اظهاركرد: بخش فرهنگي ايران در چين در آينده، تامين كتب و اقلام فرهنگي اين مركز را مد نظر قرار خواهد داد و براي انجام فعاليت هاي جنبي آن مانند برگزاري ميزگردهاي فرهنگي و آموزشي با كمال ميل مساعدت و مشاركت خواهد كرد.
رايزن فرهنگي كشورمان در چين گفت: زبان فارسي با قدمت چند هزار سال و با ادبيات نغز و شيرين و اديبان و شاعران بزرگ، در مسير جاده ابريشم باستاني خوش درخشيده و در مسير شرق تا غرب گسترش يافت و مورد استفاده قرار گرفت.
الماسيه افزود: اينكه زبان فارسي در حكومت عثماني و در هند، زبان رسمي بوده و در حكومت يوان در چين نيز اداره ترجمه فارسي در حكومت داير بوده است نشان از جايگاه عميقي دارد كه ملت هاي مسير جاده ابريشم براي اين زبان قائل بودند.
وي تصريح كرد در دوران معاصر، زبان فارسي با صدها ميليون گويشگر، زبان دوم جهان اسلام است.
در پايان اين آيين از تابلو مركز مطالعات فرهنگ ايران رونمايي شد و چند جلد كتاب نفيس هنري و ايران شناسي از سوي رايزني فرهنگي ايران در چين به دانشگاه اهدا شد.
سيد جلال امام كه دكتراي خود را از چين اخذ كرده و پس از فراغت از تحصيل به دعوت اين دانشگاه به عنوان استاد ايراني زبان فارسي مشغول تدريس است، اداره بخش زبان فارسي را بر عهده دارد.
دانشگاه مطالعات زبان هاي خارجي 'شي آن' 20 هزار دانشجو و حدود يك هزار استاد و پرسنل دارد.
رشته زبان فارسي از سال 2012 در اين دانشگاه تاسيس شده و هر سال 30 دانشجو پذيرش مي گند.
آساق**231*1904*شبس*1488 * انتشار دهنده: بهمن بامداد**