تهران- ايرنا- جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به طراحي و ساخت دستگاه آزمونگر محفظه احتراق توربين گاز شدند كه رتبه نخست پژوهش هاي كاربردي نوزدهمين جشنواره جوان خوارزمي در گروه مكانيك را كسب كرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير اين طرح كاربردي به همت مسعود عيدي عطارزاده و با همكاري بنيامين كنكاشور، محمدمهدي بالزده، اميرحسين عظيمي، مجيد آقاياري و سيدمحمدرضا سادات اخوي و راهنمايي دكتر صادق تابع جماعت انجام شده است.
آيين پاياني نوزدهمين جشنواره خوارزمي دوشنبه گذشته (27 اذر) توسط سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و با هدف شناسايي، معرفي، جذب و پرورش استعدادهاي جوان كشور در زمينه‌هاي مختلف علم و فناوري، ارج نهادن و تقدير از پژوهشگران و نوآوران و ترويج فرهنگ نوآوري و كاربردي كردن نتايج تحقيقات برگزار شد.
در اين جشنواره پس از بررسي‌هاي اوليه 383 طرح به گروه‌هاي تخصصي ارسال و از بين آنها 26 طرح به هيات داوران ارجاع و در نهايت 11 طرح انتخاب نهايي شدند.
مجري اين طرح پژوهشي درباره ويژگي هاي اين محصول كاربردي توضيح داد: توربين گاز نقشي حياتي‌ در توليد توان براي مصارف گوناگون داشته و ايران براي دستيابي به دانش و فناوري طراحي و ساخت آن سرمايه‌گذاري عظيمي كرده است.
مسعود عيدي عطارزاده افزود: يكي از اجزاي اصلي توربين گاز، محفظه احتراق آن به شمار مي آيد و طراحي محفظه احتراق نيازمند ملاحظات خاص مدلسازي و آزمون‌هاي تجربي است.
به گفته وي، يك محفظه احتراق كارآمد بايد بتواند سوخت و هوا را با نسبتي مناسب و به طور كامل مخلوط كرده و شعله‌اي پايدار ايجاد كند و علاوه بر اين، توزيع دماي گازها درون محفظه و خروجي از آن، تركيب گازهاي خروجي و توزيع دماي جداره محفظه بايد در محدوده‌ مشخصي باشد.
عطارزاده ادامه داد: به منظور رسيدن به اين اهداف، لازم است تا پيش، حين و پس از طراحي محفظه احتراق، آزمايش‌هاي تجربي و عددي مختلفي صورت پذيرد.
وي توضيح داد: آزمايش‌هاي پيش از طراحي مربوط به توليد بانك اطلاعاتي لازم جهت استفاده در فرايند طراحي است و حين فرايند طراحي، لازم است تا سامانه‌هاي مختلف محفظه احتراق به دو صورت مستقل و مونتاژشده مورد آزمايش قرار گيرند.
عطارزاده يادآور شد: در اين طرح، به منظور ايجاد امكان آزمايش محفظه احتراق، يك دستگاه آزمونگر محفظه احتراق توربين گاز طراحي و ساخته شده است.
وي افزود: از اين آزمونگر مي‌توان به منظور بررسي اثر تغييرات هندسي بر روي عملكرد محفظه احتراق، استخراج نقشه‌ اشتعال‌پذيري و پايداري، بررسي تركيب گازهاي خروجي، توزيع دماي گازهاي خروجي، دماي گازهاي درون محفظه احتراق، دماي جداره‌ محفظه‌ و افت فشار محفظه احتراق استفاده كرد.
اين دانشجوي جوان گفت: آزمونگر ساخته شده، قادر به آزمايش محفظه احتراق تا حداكثر دبي هوا 800 مترمكعب بر ساعت بوده و قابليت پيش‌گرم كردن هواي ورودي به محفظه تا حداكثر دماي 1000 كلوين را دارد و اين آزمونگر قادر به انجام آزمايش با انواع سوخت‌هاي مايع، گاز طبيعي و LPG است.
وي تصريح كرد: در اين آزمونگر امكان نصب يك قطاع تك انژكتوره محفظه احتراق حلقوي و يا يك محفظه احتراق لوله اي كامل در مقطع آزمون وجود دارد.
عطارزاده بيان داشت: محفظه در شرايط اتمسفريك و دبي هوا و دبي سوخت مختلف آزمايش شده است و علاوه بر اين، يك سري كدهاي تحليلي نگاشته شده كه با استفاده از آنها، شرايط كاري محفظه احتراق پيش‌بيني شده و با نتايج تجربي مقايسه مي‌شود.
وي ادامه داد: يكي از نرم افزارها، امكان محاسبه توزيع دبي هواي ورودي را فراهم مي‌كند و ديگري امكان پيش بيني دماي خروجي از محفظه احتراق در شرايط كاري مختلف و توسعه اين نرم افزارها امكان استفاده از آنها براي تحليل عملكرد محفظه احتراق‌هاي پيشرفته و صنعتي را فراهم مي‌كند.
به گفته اين محقق جوان برگزيده، تاكنون روي اين آزمونگر دو عدد محفظه احتراق تست شده كه يكي محفظه احتراق صنعتي و ديگري محفظه احتراق تحقيقاتي است.
وي تاكيد كرد: دستگاهي كه توسط ما طراحي و ساخته شده، نمونه نيمه صنعتي است و براي جهت كاربردهاي صنعتي نياز به سرمايه گذاري داريم.
عطارزاده با درخواست از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بخش خصوصي براي سرمايه گذاري روي ساخت نمونه صنعتي اين دستگاه اظهار كرد: شركت هاي سازنده توربين گاز در صورت پشتيباني از ما، امكان بهره مندي از خدمات و توسعه بانك اطلاعاتي لازم جهت طراحي محفظه احتراق را خواهند داشت.
علمي**9157**1440
تنظيم: منصوره شوشتري** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me