تهران – ايرنا - محققان چيني مدعي شدند كه مي‌توانند زباله هاي فضايي را با استفاده از ليزر نابود كنند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، محققان يك ايستگاه ليزر مدارگرد را شبيه سازي كردند كه قادر است زباله‌هاي فضايي با ابعاد كوچكتر از 10 سانتيمر را به مدت دو دقيقه 20 بار در ثانيه هدف قرار دهند و اين زباله ها را از بين ببرند.
اين شيوه يا زباله‌ها را به سمت اتمسفر هدايت مي‌كند تا در آن بسوزند يا آن‌ها را از مسير حركت منحرف مي‌كند تا برخوردي رخ ندهد. در پايان مدل‌سازي محققان به اين جمع‌بندي رسيدند كه توليد و پرتاب ايستگاه‌هاي ليزري به فضا امكان‌پذير است و اين ليزرها در دور كردن يا نابودي زباله‌هاي فضايي موثر هستند.
البته اين ليزرهاي مدارگرد نيز بدون مشكل نيستند. اين تجهيزات تنها قادرند قطعات كوچك زباله‌ها را از بين ببرند و معلوم نيست كه توان دور كردن باله‌هاي بزرگتر را داشته باشند. فناوري ها و ابزار موردنياز براي ساخت اين ليزرها بسيار پيچيده هستند و هنوز معلوم نيست چه تعدادي از اين ليزرها براي پاكسازي فضاي اطراف زمين لازم است. همچنين همواره نگراني‌هايي در مورد استفاده از اين ليزرها به عنوان يك سلاح جنگي وجود دارد.
شمار زباله‌هاي فضايي از راكت‌هاي استفاده شده گرفته تا اجزاي ماهواره‌هاي قديمي به ميليون‌ها قطعه مي‌رسد و مي‌تواند مشكلات جدي را براي عمليات فضايي ايجاد كند. براي مثال در سال 2015 خدمه ايستگاه فضايي بين‌المللي به دليل خطر برخورد يك ماهواره قديمي با ايستگاه فضايي ناچار به ترك اقامتگاه خود شدند. در صورت وقوع اين برخورد، تجهيزاتي به ارزش ميلياردها دلار دچار آسيب مي‌شد.
تاكنون تمام اقدامات انجام شده براي كاهش ميزان زباله‌هاي فضايي ناموفق بوده‌اند و با توجه به اين كه قرار است تا سال 2025 ميلادي هزاران ماهواره جديد در مدارهاي نزديك به زمين قرار گيرند، زمان آن فرا رسيده كه يك راه‌حل موثر براي رهايي از زباله هاي فضايي به كار گرفته شود.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Optik منتشر شده است.
علمي (6)**9259
مترجم: سپيده كاشاني*انتشار: محتشمي پور