مشهد – ایرنا – رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: قاچاق مصنوعات طلا و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 2 مشكل اصلی طلاسازان و طلافروشان این شهر است.

باقر معبودی نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف داخلی مصنوعات طلا در این شهر بیشتر از منابع موجود است لذا بخشی از مصنوعات طلا به صورت واردات و بخشی هم به صورت قاچاق وارد می شود كه برای فعالان این بازار مشكل ایجاد كرده است.
وی بیان كرد: با توجه به زیارتی بودن شهر مشهد و حضور سالانه حدود 30 میلیون زائر و گردشگر در این شهر، طلاسازان قابلی در مشهد وجود دارند كه می توانند نیاز زائران را فراهم و بازار خوبی در این زمینه داشته باشند اما قاچاق مانع از فعالیت سودمند آنها شده است.
وی اظهار كرد: از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده 2 مرتبه از طلا گرفته می شود، به این معنا كه هم در زمان ورود طلا به كشور و هم در زمان تولید طلا و عرضه آن به بازار 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از آن گرفته می شود كه پرداخت این میزان مالیات با توان مالی طلافروشان و طلاسازان متناسب نیست.
وی بیان كرد: طلاسازان در مشهد توان صادرات به كشورهای دیگر را دارند اما میزان این صادرات در مقایسه با توان تولید مصنوعات طلا در این شهر بسیار اندك است.
رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: هم اینك سطح معاملات طلا در جهان به میزان 700 میلیارد دلار است كه سهم ایران از این بازار تقریبا صفر است و این با توجه به قابلیت هایی كه در كشور وجود دارد، ناراحت كننده است.
وی افزود: طلا یك كالای مصرفی نیست و اگر به آن بها داده شود، بهترین صادرات، اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش افزوده را برای كشور به همراه خواهد داشت.
معبودی نژاد گفت: 160 كارگاه طلاسازی و یكهزار و 380 طلافروشی و جواهرفروشی دارای جواز كسب در مشهد وجود دارد كه كارگاه های طلاسازی موجود با كمتر از 40 درصد ظرفیت فعالیت می كنند و فقط در حد كسب درآمد روزانه خود تولید دارند.
خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از طلا و جواهر دارای چندین معدن طلا و فیروزه و سنگهای تزئینی و قیمتی است و هم اینك 6 پروانه بهره برداری معدن طلا با وسعت 55 كیلومترمربع، تولید سالانه 222 هزار تن، ذخیره قطعی سه میلیون تن و اشتغال 186 نفر در شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور وجود دارد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی