بیرجند - ایرنا - مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: تاكنون 102 هزار نمونه سلول بنیادی خون بند ناف در 2 بانك خصوصی و عمومی رویان در كشور ذخیره سازی شده است.

به گزارش ایرنا مرتضی ضرابی عصر دوشنبه در نشست خبری افزود: هم اكنون در بانك خون بند ناف عمومی رویان 15 هزار ذخیره سازی و در بانك خصوصی آن نیز 87 هزار نمونه ذخیره سازی شده كه پیش بینی می شود تا پایان سال به 90 هزار نمونه افزایش یابد.
وی بیان كرد: پژوهشكده رویان دارای بالاترین ذخیره سلولی خاورمیانه بوده كه با توجه به گذشت یك دهه فعالیت رقم خوب و قابل توجهی محسوب می شود.
وی درباره با فعالیت بانك عمومی و خصوصی ذخیره سازی خون بند ناف گفت: بانك عمومی توسط دولت تامین اعتبار می شود اما از 2 سال گذشته بودجه ای به آن اختصاص نیافته است.
مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف رویان ادامه داد: خانواده هایی كه در شرف تولد فرزند هستند می توانند خون بند ناف سلول های بنیادی فرزند خود را به صورت رایگان اهدا كنند تا در بانك عمومی نگهداری شود.
وی گفت: در بانك خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف خانواده ها اگر مایل باشند نمونه را برای خود نگهداری كنند باید هزینه ای پرداخت كرده و به ازای پول پرداختی خون نگهداری می شود.
وی با بیان اینكه خدمات ذخیره سازی خون بند ناف هزینه زیادی در دنیا دارد یادآور شد: برای مدیریت هزینه ها تاكنون تلاش فراوانی انجام شده و با وجود همه اقدامات صورت گرفته خانواده ها برای بانك خصوصی باید مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت كنند.
ضرابی گفت: همچنین باید سالانه مبلغ 120 هزار تومان برای شارژ نگهداری خون بند ناف فرزند پرداخت شود و خانواده هایی كه قادر به پرداخت یكجای مبلغ اولیه نیستند می توانند به صورت تقسیطی یا استفاده از تسهیلات بانك رسالت نسبت به ذخیره سازی سلول بنیای خون بند ناف فرزند خویش اقدام كنند.
وی با بیان اینكه هیچ كس تاكنون به خاطر مشكل مالی از ذخیره خون بند ناف محروم نشده است اظهار كرد: برای خانواده هایی كه فرزند بیمار داشته و بضاعت مالی ندارند شرایط خاصی در نظر گرفته شده است و می توانند از تخفیفات آزمایشگاه و سایر بهره مند شوند.
وی ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف را روشی بی خطر، مهم و ساده دانست و بیان كرد: كار جمع آوری خون بند ناف باید با هماهنگی قبلی و قبل از انجام زایمان انجام شود.
مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف اضافه كرد: خون بند ناف نوزاد به جای دور ریخته شدن در بانك های بند خون ناف ذخیره سازی می شود تا در آینده برای درمان بیماری های سخت صاحب نمونه یا سایر بیماران استفاده شود.

** درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج با خون بند ناف
وی گفت: سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج تنها گزینه درمان هستند و امروز به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرند.
وی افزود: در حال حاضر در ایران بیماری هایی كه منشاء خونی دارد از جمله سرطان خون، تالاسمی، كم خونی های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و غیره با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند.
ضرابی اضافه كرد: همچنین این سلول ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان سرطان ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
وی از فعالیت 29 دفتر نمایندگی سلول های بنیادی خون بند ناف در سراسر كشور خبر داد و گفت: نمایندگی خراسان جنوبی نیز از سال 94 راه اندازی شد و تاكنون نزدیك به 200 نمونه در استان جمع آوری شده است كه نشان از ظرفیت بالای استان است.
وی با بیان اینكه والدین بایستی قبل از تولد اقدام به ثبت نام در بانك خون بند ناف كنند یادآور شد: بسیاری از خانواده ها تك فرزند هستند كه استفاده از این فرصت از اهمیت زیادی برخوردار است.
مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف رویان اظهار كرد: در هر نمونه خون بند ناف از 50 میلی لیتر تا 200 میلی لیتر خون جمع آوری می شود كه بین 500 میلیون تا بیش از 2 میلیارد سلول بنیادی می توان جمع آوری كرد.
وی گفت: در 2 تا سه سال گذشته نزدیك به 20 پیوند با استفاده از نمونه های بانك عمومی و خصوصی خون بند ناف رویان در كشور انجام شده است.
ضرابی افزود: نمونه های خون بند ناف را براساس استانداردهای تعیین شده به مدت 20 سال می توان نگهداری كرد.
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی