تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

تهران -ايرنا- عصر ايران در گزارشي آورده است:پيشروي 30 كيلومتري در عمق خاك سوريه و پاكسازي شبه نظاميان كُرد از مناطق مرزي تركيه پس از آن صورت مي گيرد كه ايالات متحده آمريكا هفته گذشته موضوع تشكيل يك ارتش كردي 30 هزار نفره در شمال سوريه را مطرح كرد.

به گزارش عصر ايران ارتش تركيه از ابتداي هفته جاري حملات هوايي خود را به شهر عفرين در شمال غرب سوريه – با صد حمله هوايي به شهر 'عفرين' و مناطق حومه اي آن - آغاز كرد و از ديروز وارد مرحله عمليات زميني شد.

عمليات تركيه شبه نظاميان موسوم به 'يگان هاي مدافع خلق' (PYD) را هدف گرفته است. اين عمليات پس از اينكه ايالات متحده آمريكا در هفته گذشته اعلام كرد كه قصد دارد نيرويي 30 هزار نفري از كردهاي سوريه را تحت لواي يك ارتش منسجم درآورد، آغاز شده است.

ارتش تركيه در سوريه به دنبال چيست؟

تركيه شبه نظاميان كرد سوري از جمله گروه 'يگان هاي مدافع خلق' سوري را تروريستي مي داند. دولت تركيه مدعي است اين گروه مسلح، شاخه سوري پ.ك.ك است و دشمن منافع و امنيت ملي تركيه است.

دولت تركيه اعلام كرده قصد دارد منطقه اي به وسعت 10 هزار كيلومتر مربع در خاك سوريه را از وجود شبه نظاميان كرد سوري پاكسازي كند تا امنيت مناطق مرزي خود با سوريه را تامين كند.

يگان هايي ازنيروي زميني تركيه از ديروز وارد خاك سوريه شده و به پيشروي خود به سمت شهر'عفرين' و تصرف روستاهاي همجوار ادامه مي دهند. نيروهاي كرد سوري در مقابل مي گويند با مقاومت خود در برابر نظاميان تركيه، سرعت پيشروي آنها را كند كرده اند.

دولت تركيه در توجيه عمليات نظامي خود در منطقه شمالغرب سوريه توجيهات خاص خود را دارد از جمله اينكه:

1- پاكسازي منطقه اي به شعاع 30 كيلومتر از مرز خود با سوريه

2- جلوگيري از تشكيل يك كريدور كردي و تثبيت دستاوردهاي عمليات پيشين 'سپر فرات'

3- ممانعت از قطع شدن دسترسي مستقيم و مرز مستقيم تركيه با سوريه از سوي كردها

4- ايجاد زمينه و مكاني مناسب براي بازگرداندن و استقرار صدها هزار پناهجوي سوري كه به تركيه گريخته اند

5- جلوگيري از مسير نفوذ شبه نظاميان پ.ك.ك به داخل خاك تركيه و جلوگيري از يكپارچگي و ارتباط بين پ.ك.ك و يگان هاي مدافع خلق

6- ممانعت در راه تشكيل ارتش 30 هزار نفري كرد سوري و تجهيز آن از سوي ايالات متحده آمريكا

7- ايجاد امنيت در مرز تركيه و سوريه آن طور كه منافع ملي تركيه اقتضا مي كند

غالب كشورهاي جهان در موضع گيري هاي خود از دولت آنكارا خواسته اند با حفظ خويشتنداري و با اتمام سريع عمليلات نظامي از تشديد بيشتر بي ثباتي در منطقه پرآشوب خاورميانه جلوگيري كند.

عصرايران/3بهمن 96
اول*فرجي