دزفول-ايرنا- بخشي از خانه تاريخي رئيسي در بافت قديم دزفول كه در آستانه ثبت ملي قرار دارد در روزهاي اخير ريزش كرد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري دزفول روز چهارشنبه به ايرنا گفت:اين خانه تاريخي موسوم به خانه رئيسي از جمله خانه هاي تاريخي شهرستان دزفول است كه در بافت قديم شهر واقع شده و خالي از سكنه بوده كه هنوز در فهرست آثار ملي قرار نگرفته است.
حجت اله آريايي با بيان اينكه اين خانه تاريخي در شرف ثبت ملي است گفت:تخريب و ريزش ديواره اين خانه تاريخي از 2 سال پيش آغاز شده و در بازديدي كه از اين خانه تاريخي صورت گرفت تذكر لازم به مالك آن داده شده بود .
وي افزود:مالك تقاضاي تخريب كامل اين خانه را كرده بود كه به علت تاريخي بودن اجازه تخريب داده شد و مجوز مرمت آن از سوي ميراث فرهنگي صادر شده بود اما مالك اين خانه تاريخي اقدام به مرمت آن نكرده و خانه را خالي از سكنه رها كرده بود.
وي با بيان اينكه اين خانه تاريخي دچار آسيب هاي سازه اي شديد شده است گفت: بخش هايي از ديواره اين خانه تاريخي فروريخته و مشكلات جاني و مالي همسايه ها را تهديد مي كند كه اميدواريم با حمايت و همكاري اداره كل ميراث فرهنگي اين خانه مرمت شود.
آريايي اضافه كرد:تا زماني كه خانه تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت نشده باشد ميراث فرهنگي اجازه مرمت آنرا ندارد ولي با توجه اينكه ريزش و تخريب اين خانه ممكن است خطر جاني به دنبال داشته باشد اميدواريم نسبت به مرمت اين خانه اقدام شود.
رئيس مجمع نمايندگان خوزستان و نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي نيز پيش از اين ضمن هشدار نسبت به نابودي بافت كهن و تاريخي دزفول گفت: تخصيص اعتبار ويژه براي ساماندهي 270 هكتار بافت قديم دزفول ضروري است.
عباس پاپي زاده افزود:از آنجا كه در بودجه سال آينده اعتبار قابل توجهي به مرمت و ساماندهي بافت هاي قديمي كشور اختصاص يافته لذا از استاندار خوزستان انتظار مي رود سهم قابل توجهي از محل اين اعتبارات به حفظ بافت تاريخي دزفول اختصاص دهد.
154 اثر ثبتي و بيش از 200 اثر در شرف ثبت در دزفول وجود دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقيه كردي-انتشار:محمدعلي فريدپناه